Lær at læse
Fra : Winston Smith

Dato : 12-08-02 13:48

Jeg har et 5 årig barn jeg ønsker at lære at skrive/læse (på dansk).
Er der nogle der kan anbefale nogle gode bøger. Jeg købte en bog på
amazon som jeg tror ville have været god, men den byggede desværre på
engelsk phonetik, og var således ikke direkte oversættelig til dansk.

Rune

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 13-08-02 18:06

"Winston Smith" <WinstonSmith_101@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> amazon som jeg tror ville have været god, men den byggede desværre på
> engelsk phonetik, og var således ikke direkte oversættelig til dansk.

Hej

Søren og Mette-bøgerne har gennem generationer lært danske børn at læse, og
de er stadig et sikkert valg, blandt andet fordi de bygger på lydlære og
stavning og ofte handler om noget, børnene gider læse.
Måske kan de lånes på biblioteket; skolerne køber dem hos Alinea, måske
sælger de også til private.

Se på http://www.alinea.dk/www/catalog.nsf

vh Birgitte, dansklærer med 25 år på bagen

Fra : Stine

Dato : 13-08-02 21:23

> [...]
> amazon som jeg tror ville have været god, men den byggede desværre på
> engelsk phonetik, og var således ikke direkte oversættelig til dansk.

Hvis det ikke behøver være ved hjælp af bøger, så findes der en del spil,
som er rigtig gode. Bla. kan jeg anbefale "Jeg vil læse I +II". De er
udviklet sammen med pædagogisk "et eller anddet" (kan ikke lige huske hvad
det hedder).

For de mindre (3-4 år) eller helt grønne er Peter Plys skolestart kanon.

/Stine

Fra : Brian K

Dato : 17-08-02 19:26

"Stine" <unknown@unknown.dk> skrev i en meddelelse

> For de mindre (3-4 år) eller helt grønne er Peter Plys skolestart kanon.

Hej

hvornår mener i at det er en god ide at begynde at lære en "kvik" pige at
læse og skrive ? (her tænker jeg på alder, hun er 4 3/4 år nu)

Og i hvilken rækkefølge begynder man (alfabet, etc)
mvh
brian

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 17-08-02 21:52

Hej Brian

Brian K <brian@nospam.com> wrote:

[snip]>

> hvornår mener i at det er en god ide at begynde at lære en "kvik" pige at
> læse og skrive ? (her tænker jeg på alder, hun er 4 3/4 år nu)

Tjah, det kommer jo an på dels pædagogiske principper (jeg har
ingen - er uddannet lingvist fra universitetet), dels på ens holdning
til evt kedsomhedsproblemer i skolen for børn, der allerede kan læse.

Jeg mener (som vist i øvrigt efter montessouri-princippet
[staves det sådan???] (så vidst jeg husker er det deres holdning), at
børn skal lære det, de viser interesse for, når de gør det.

Så er hun interesseret, så hjælp hende.
Men husk, at hun så måske keder sig i skolen, når de andre børn
lærer at læse, og det kan være noget probelmatisk, da hun og lærere så
måske glemmer at begynde at lære igen, når hun ikke længere er foran.

> Og i hvilken rækkefølge begynder man (alfabet, etc)

Tjah, som lingvist vil jeg sige, at hun skal begynde med
bogstavernes LYDE ikke navne, og så starte med primært de ord, som
bruger bogstavernes 'umiddlebare' lyd. altså som eks på 'd' bruge 'dør
og ikke 'mad'. [fangede du den?]

Men ellers er det jo rart at kunne 'abc-sangen' og det er fint
at starte med, at finde ud af, hvad ord begynder med for et bogstav. LÆg
i øvrigt mærke til, hvilke 'fejl' hun laver i så tilfælde, for det siger
meget om opfattelsen af lyd.

Leg også meget gerne med sproget. rim - remserm - bakke
snagvendt m.v.

Bemærk så også, at der er andre måder at rime på end slutrim -
f.eks. kan det være mere oplagt for børn at rime med startbogstav, eller
med betonet vokal eller antallet af stavelser.

M. v. h. Sebastian
> mvh
> brian

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 17-08-02 22:22

Brian K <brian@nospam.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ajm4gi$pl0$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> læse og skrive ? (her tænker jeg på alder, hun er 4 3/4 år nu)
>
> Og i hvilken rækkefølge begynder man (alfabet, etc)

Du kan sagtens starte nu!!
du kender jo min hjemmeside adresse -:) Der står navnene på nogle rigtig
gode computerspil, der hjælper ungerne rigtig godt på vej i retning af at
læse. Hvis ikke du synes, du vil ofte de ca. 300 kr. de koster stk, så kan
du låne dem på biblioteket og så i hvert fald se, om det er noget for hende.
En forsigtig starter kan også være en ABC malebog hvor hun på den ene side
skal farvelægge et stort og et lille A og på den anden side to tegninger af
noget der begynder med A.
Magnetbogstaver og tilhørende tavle kan også være god at lege lidt "læsning"
med.
Hvordan rækkefølgen skal være er der sikkert mange meninger om. Jeg vil
mene, hun skal kunne alle bogstaverne først, så kan hun lære lydene (husk A
og Ø har 2 lyde hver!) og så læsning.
Det er da korrekt, at hun kan løbe en risiko i forhold til, at hun så
allerede kan læse, når hun kommer i skole, men jeg synes bestemt ikke, at
hun skal holdes tilbage, hvis hun virkelig har lyst.
Min ældste kunne alfabetet, da han var 3, men har aldrig rigtig vist
interesse for at læse (han ville vente til han skulle i skole, sagde han),
derimod ville han meget gerne regne og lægger rask væk 2-cifrede tal sammen
på papir i en alder af knap 6. Men "bare" det at han er så sikker i såvel
store som små bogstaver gør, at skolen nu har fortalt mig, at han (fra på
mandag) skal ind og læsetræne sammen med 1.klassen hver dag, fordi han er så
langt foran. Det samme gælder 2 andre fra hans klasse. Pointen er, at hvis
du sørger for at finde en ordentlig skole til hende, så bliver det intet
problem, at hun kan en masse, for så sætter de bare hende niveau op i det
pågældende fag, som det altså så sker for Silas.
MVH Rikke

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 18-08-02 21:11

Hej Rikke.

(vil du poste din web-adresse, så vi andre kan få glæde af den - det lød
meget spændende med dine spil)

Vagn Torup & Rikke Bachmann <vagntorup@get2net.dk> wrote:

> Hvordan rækkefølgen skal være er der sikkert mange meninger om. Jeg vil
> mene, hun skal kunne alle bogstaverne først, så kan hun lære lydene
> (husk A og Ø har 2 lyde hver!) og så læsning.

To ting. Dels er det næppe rigtig smart at starte med
bogstaverne, som jeg skrev i mit andet indlæg (Message-ID:
<1fh2zq0.er96gmcz3qq0N@0xc3f99867.arcnxr6.ras.tele.dk>) [undskyld, hvis
dette er en uatoriseret måde at henvise på, men jeg har set noget
lignende brugt før, og fundet det smart].

1) Lydene kender barnet jo alligevel i forvejen.
2) Og i øvrigt er det altså ikke KUN er 'a' og 'o', der har mange
lyd. Også 'e', der jo også kan udtales som 'æ' ('edderkop'), og 'd', som
findes både hårdt 'du' og blødt 'mad' og så videre. Vi har både for
mange ('c' og 'q' og 'w') og for få bogstaver på dansk (mangler blandt
andet det bløde 'd' (i mad).

Mvh Sebastian
DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Nette

Dato : 19-08-02 00:24

"Sebastian Adorján Dyhr" wrote

En hel masse om stavning og ordlyd for børn, går jeg ud fra?

Hvorfor spørger i ikke i skolen og overlader dem at tage sig af den
diciderede undervisning? Det er jo det de er der til og der man kan søge
hjælp og vejledning.

Nette, som ikke kunne finde det oprindelige indlæg.

Fra : Stine

Dato : 20-08-02 22:09

"Nette" <nette98get2net@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvorfor spørger i ikke i skolen og overlader dem at tage sig af den
> diciderede undervisning? Det er jo det de er der til og der man kan søge
> hjælp og vejledning.

Pointen var jo netop de børn, som endnu ikke går i skole, men som har en
almindelig nysgerrighed overfor tal og bogstaver.

Her i huset har vi altid (fra 2 måneders alderen) læst godnathistorie, som
del af et fast godnatritual.

Eftersom børn jo har et par "kan-selv-det-hele" perioder, er det at læse
også en af de ting, som vores datter gerne ville lære. At sige til hende, at
det lærer hun når hun engang kommer i skole, synes jeg ikke er fair -
specielt ikke, når muligheden ligger lige for.

I vores tilfælde har det så været ved hjælp af diverse computerspil, da hun
i forvejen var glad for sin computer. Andre børn kan måske bedre forholde
sig til bøger, som måske er mere håndgribelige.

Som svar på Brians spørgsmål om hvornår man kan starte, så var det for vores
datters vedkommende omkring 3-års alderen. Vores søn, som nu er 3 år, har
dog endnu ikke vist den mindste interesse - og jeg tror egentlig der går
laaang tid før den kommer :)

/Stine

Fra : Nette

Dato : 21-08-02 10:04

"Stine" wrote

> Pointen var jo netop de børn, som endnu ikke går i skole, men som har en
> almindelig nysgerrighed overfor tal og bogstaver.

Som sagt, kunne jeg ikke se samlige indlæg i denne tråd Kunne derfor ikke
finde pointen.

> Her i huset har vi altid (fra 2 måneders alderen) læst godnathistorie, som
> del af et fast godnatritual.

Det er også dejligt at æse og læse historier

> [...]
> det lærer hun når hun engang kommer i skole, synes jeg ikke er fair -
> specielt ikke, når muligheden ligger lige for.

Nej, det mener jeg heller ikke er helt fair, men jeg synes nu ikke man skal
gå for højt op i det, finde ud af hvordan de lettest lærer det og ligefrem
begynde at undervise dem, sådan som jeg synes det indlæg jeg svarerede på
lød til.

Har i tænkt over hvilke problemer det kan give når de kommer i skole?
Personligt kunne jeg læse og regne fra jeg var 5 år. Jeg startede i skolen
som 6 årig. Jeg var langt foran de andre og endte med at blive den der
lavede larm og ballade, fordi jeg kedede mig.

Der er ingen grund til hast. Børnene skal nok få lært tingene og man kunne
jo bare starte med at lære dem, hvad tingene starter med og så lege lidt med
det. Jeg mener det er overdrevet at lære dem ordlyd og stavnig før tid. Der
er trods alt en grund til at de først starter med den slags i skolen.

> [...]
> i forvejen var glad for sin computer. Andre børn kan måske bedre forholde
> sig til bøger, som måske er mere håndgribelige.

Ok, jeg mener så at børn nok skal få lært pcen at kende før eller siden. Det
er ikke noget jeg vil introdukcere for en 3-4-5 årig.´

Nette

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 19-08-02 09:36

Sebastian Adorján Dyhr <sadyhr@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:1fh4sp4.fn85p2x8rscoN@0xc3f9191c.arcnxr8.ras.tele.dk...
> Hej Rikke.
>
> (vil du poste din web-adresse, så vi andre kan få glæde af den - det lød
> meget spændende med dine spil)

Hejsa
Ja da

--
Du kan finde ideer til aftensmaden,
aktiviteter med ungerne, sparetips,

MVH Rikke

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 17-08-02 19:56

Brian K wrote:

> hvornår mener i at det er en god ide at begynde at lære en "kvik" pige at
> læse og skrive ? (her tænker jeg på alder, hun er 4 3/4 år nu)

Når hun selv be'r om der, fx hvad betyder de der tegn ?

> Og i hvilken rækkefølge begynder man (alfabet, etc)

Aldrig, hjælp hende med det hun er interesseret i, selvom det er
svært, og så kan du jo lade hende se startlæsebøgerne, for at se
om det blot er en forbigående interesse.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Brian K

Dato : 04-09-02 19:19

"Brian K" <brian@nospam.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> læse og skrive ? (her tænker jeg på alder, hun er 4 3/4 år nu)
>
> Og i hvilken rækkefølge begynder man (alfabet, etc)

Hej alle

takker for alle svarene (der fik jeg noget at tænke over !)

mvh
brian

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 12-08-02 15:33

Winston Smith <WinstonSmith_101@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d17231.0208120447.520639ad@posting.google.com...
> [...]
> amazon som jeg tror ville have været god, men den byggede desværre på
> engelsk phonetik, og var således ikke direkte oversættelig til dansk.

Hej Rune
Du vil i hvert fald kunne finde rigtig god hjælp, hvis du bruger pc-spillene
fra Levende Bøger,
den serie, der hedder Flyvende Start. Start med den, der hedder
Børnehaveklassen. Den træner
bogstavlyde blandt en hulens masse andre ting. Hamrende godt program.
Det koster ca. 300 kr og kan købes i computerforretninger og en hel del
boghandlere.
MVH Rikke

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 21-08-02 20:10

Winston Smith wrote:

> Jeg har et 5 årig barn jeg ønsker at lære at skrive/læse (på dansk).

Jeg har naturligvis tænkt lidt over både dit og mit indlæg.

Og vil som et alternativ forslag forsøge at få både forældre
og børn til at gå på opdagelse i naturen,
og det er efter lidt selvransagelse, i den alder var jeg med til
roehakning, det var dødsygt, men der kom alligevel noget viden
om spirrefluer m.v.

Og hvad skal det bruges til ?

En bedre verden for vore børn.

Fra : gunner carstens

Dato : 02-09-02 08:38

Winston Smith wrote:

> [...]
> amazon som jeg tror ville have været god, men den byggede desværre på
> engelsk phonetik, og var således ikke direkte oversættelig til dansk.
Jeg havde samme 'problem'. Jeg skrev selv en bog til min ældste søn, som
han så lærte at læse fra.
Jeg tog alle lydene og lærte ham de almindeligste lyde til hvert bogstav.
Altså 'a' som i 'abe' og a som i 'far' og a som i 'baby',... b som i 'bus'
og 'c' som i 'citron' og 'cola'.
Hvis han ikke syntes det var sjovt lavede jeg det om til han syntes fint.
Så gik jeg videre. Indtil jeg fik en hel bog.
Jeg indtalte den på bånd så man kan høre lydene og fik den udgivet.

Han har gået på en utraditionel friskole så jeg har ikke haft nogen
problemer med at han har kedet sig i skolen.

Så måske skulle du skrive en bog selv
mvh
Gunner

Fra : pizzaman

Dato : 18-12-02 14:57

Er det bogen af Glen Doman? Den er ganske rigtigt blevet oversat til svensk
og norsk, men aldrig til dansk, da man her i Danmark åbenbart ikke vil lære
børnene noget før 5. klasse - sæt nu de tog skade!

Nå, men ud fra den og/eller "How to multiply your baby's intelligence", som
rummer en komprimeret version af flere bøger, kan du måske lave dit eget
dansksprogede program.