perser i det fri
Fra : pia

Dato : 10-08-02 23:03

hej
jeg kunne godt tænke mig at købe en perser
men vil lige høre om man kan holde en persers pels i orden
hvis den for lov til at komme ud i det fri
jeg har nemlig 2 alm katte som er vant til at bruge en kattelem
mvh pia

Fra : marianne hellemose

Dato : 11-08-02 08:04

Hej Pia
Min bror og svigerinde havde en perser som fik lov
at rende ude (der hvor ikke engang kragerne gad komme)
det gik fint, MEN en perser kræver meget pelspleje og
en ude perser kræver endnu mere, så der ikke sidder
ting og sager som danner filtre og genere katten

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 11-08-02 08:10

MEN en perser kræver meget pelspleje og
> en ude perser kræver endnu mere, så der ikke sidder
> ting og sager som danner filtre og genere katten

Hej Marianne,
faktisk læste jeg engang (jeg kan dog ikke huske hvor) at når man havde en
langhåret eller semilanghåret kat, og den fik lov til at rende ude var der
mindre pelspleje, fordi grene og torne og lign. ville hjælpe til med at rede
pelsen. Jeg må indrømme at jeg blev rimelig overrasket over at læse det,
fordi jeg troede at det var som du skriver. Men måske var det mest baseret
på teori, og knap så meget på erfaring.
Mvh
Vibeke J

Fra : marianne hellemose

Dato : 11-08-02 08:22

Hej Vibeke
Det er nok også meget baseret på hvor man bor, som
sagt boede den udeløbende perser på landet med marker
og ukrudt i "kilovis" og det var helt fast at en gang i døgnet kunne min
svigerinde rede mængder af burre,
avner og andre sjove ting ud af pelsen, grene og torne
hjælper kun med at "rede" pelsen hvis de sidder fast i den ene ende, ellers
bliver de hængende i pelsen

Fra : Inger Kaya

Dato : 11-08-02 09:18

Jeg kan fortælle at Trold sometider får lov at gå sig en tur. Han pels
er ca. 8 - 10 cm lang og han kommer hjem med den halve skov i pelsen
hver gang. Så han kræver mere pelspleje end ellers.

/ Inger Kaya

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-02 11:43

Hej Pia

Jeg har selv persere, og det er en dejlig race, men jeg ville ikke vælge at
have persere som ude/indekat.
Marianne har allerede beskrevet pelsproblemet, og det er jeg 100% enig. Du
kommer til at rede katten hver gang den har været ude, da den slæber en hel
skov hjem i pelsen.
Men noget helt andet er, at denne race heller ikke har psyken til at gå ude.
Det er selvfølgelig baseret på egne erfaringer og kan variere fra perser til
perser. Men mine persere ville ikke ane, hvad de skulle stille op hvis der
kom en fremmed og fjendtligtsindet kat....de ville faktisk være
forsvarsløse.....fordi de selv er meget venlige af sind, og de tror derfor
ikke at nogen kat kunne finde på at overfalde dem.
Det er faktisk også muligt at have perseren som indekat og de andre misser
som ude/indekat. Jeg har nemlig også maine coons og de får lov til at gå ude
men kun når vi er hjemme. Vi har nemlig ingen kattelem. Til gengæld har vi
en kattegård som alle kattene bruger flittigt. Det sjove er at perserne
faktisk slet ikke har vist interesse for at komme ud. De synes at have nok i
huset og kattegården.

Venligst Gonzo