newbie spørgsmål
Fra : Robert Jensen

Dato : 11-08-02 12:57

et lille newbie spørgsmål.

Fra tidligere hjemmesider er jeg vant til at bruge iframes som man linker
til.
men her i flash har jeg ikke rigtigt kunne finde noget lign.

hvordan gør i ?

regner med at man laver en overordnede scene hvor man så i en slags iframe
linker til de andre scener......

er det mig der er tossede eller hva ???

Med venlig hilsen

Robert Jensen

Fra : Bo Dudek

Dato : 11-08-02 23:12

Hej Robert

> [...]

>regner med at man laver en overordnede scene hvor man så i en slags iframe

det letteste er at glemme alt om frames, tabeller links osv.. ryst
hovedet og smid det ud.. så længe vi snakker om flash..

der er 3 byggesten i flash (kaldet symbols), som alt kan opbygges med,
nemlig

1) graphic
2) button
3) movieclip

disse 3 har hver sine egenskaber, og især movieclips bliver brugt i
uanede mængder..

kort fortalt kan man lave et website på ialt 3 sider i flash ved at
have 3 forskellige movieclips (MC) indeholdende hver sin side..

derpå skal man bruge 3 buttons til at starte hver sin side.. og..
well, det er en laaaaaaaaaaang forklaring.. men jeg vil klart
anbefale, at du først laver de lessons, som hører til flash.. når du
har lavet disse, er jeg sikker på, at du har bedre forståelse for det
hele..

Kind regards

Bo Dudek
http://www.bodudek.dk
http://www.bodudek.dk/cd (dsl or faster conn. only)

Fra : Robert Jensen

Dato : 12-08-02 19:57

SNIP

> [...]
> anbefale, at du først laver de lessons, som hører til flash.. når du
> har lavet disse, er jeg sikker på, at du har bedre forståelse for det

Syntes ikke lige de lessons gav mig mere viden end de bøger jeg har læst
allere har gjort

For at begrænse spørgsmålet lidt, så lad mig mig spørge........

Hvordan opbygger jeg en side således at min menustruktur kun er på en side.
de metoder jeg ahr set indtil videre består i alle tilfælde af at man laver
flere kopier af ens movieclip, som man så kalder, f.eks via layers.

hvis det ikke abre lige er til at forklare....er der så ikke nogle af jer
der kender nogle links ellers lign der specefikt beskriver strukturen i en
flash hjemmeside lidt bedre...eller evt nogle bøger ?

på forhånd tak

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 12-08-02 21:02

On 12/08/02 20:57, in article
3d5804f7$0$88388$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, "Robert Jensen"
<fjerndette_robert@mail-online.dk> wrote:

> hvis det ikke abre lige er til at forklare....er der så ikke nogle af jer
> der kender nogle links ellers lign der specefikt beskriver strukturen i en
> flash hjemmeside lidt bedre...eller evt nogle bøger ?
Strukturen er scener med layers og frames som indeholder movieclips etc. som
Bo skrev.
Det du tænker på, er det en html-side, der indeholder enkelte flashelementer
- navigationen f.eks.?
Og du vil have alt på en side? Ikke forstået...
Hvis du vitterligt har gennemgået tutorialsene med flash og evt. et
billighæfte, så undrer det mig, at du ikke kan være mere specifik.

Med venlig hilsen
Poul Skovmand Thingholm

Fra : Robert Jensen

Dato : 12-08-02 21:21

"Poul Skovmand Thingholm" <remove_skovmand@mac.com> wrote in message
> [...]
> Hvis du vitterligt har gennemgået tutorialsene med flash og evt. et
> billighæfte, så undrer det mig, at du ikke kan være mere specifik.

Det kan godt være at jeg som tidligere har skrevet bare ikke lige kan komme
væk fra strukturen ved en normal html side, med frames/iframes og lign.

så vidt jeg kan se skal ens menustruktur ligge på alle siderne hvis man
bruger layers.
er det ikke muligt at få flash til at linke til et specefikt område f.eks
lign en iframe på en normal html side, hvor man så har sit movieclip eller
lign. således at man kun bruger en scene hvor ens knapper så er placeret der
så linker til movieclips ?

ved godt at det er svært at forstå....håber i bærer over med mig

Fra : Bo Kalvslund

Dato : 12-08-02 22:35

> [...]
der
> så linker til movieclips ?
>
> ved godt at det er svært at forstå....håber i bærer over med mig

Du kan lave en hovedscene med menuknapper samt et movieclip eks. en ramme
med et instancenavn eks. indhold.

Hver af siderne laver du som seperate movier som du eksporterer : side1.swf,
side2.swf etc.

I hovedscenen laver du actions på hver af knapperne:

knap 1:

onMouseEvent

onRelease(loadMovie("side1.swf", _root.indhold)

osv.

Siderne bliver så indsat istedet for "indhold" mc-clippet

Jeg har lavet en lille demo:

http://home6.inet.tele.dk/bokalvsl/loadmovie/hovedscene.html

Håber det giver mening!

Hilsen Bo

Fra : Robert Jensen

Dato : 12-08-02 23:08

> [...]
>
> onRelease(loadMovie("side1.swf", _root.indhold)
>
> osv.
>
> Siderne bliver så indsat istedet for "indhold" mc-clippet

det var lige det jeg mente.

1000 tak for hjælpen alle sammen

Fra : Robert Jensen

Dato : 13-08-02 13:13

SNIP

> [...]
>
> onRelease(loadMovie("side1.swf", _root.indhold)
>
> osv.
>
> Siderne bliver så indsat istedet for "indhold" mc-clippet

Har lige 2 spørgsmål til.

1.hvordan definerer man origin på et movieclip ?

2. er det også sådan i andre laver sider...elller bruger i en anden metode ?

på forhånd tak.

robert

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 13-08-02 13:39

On 13/08/02 14:13, in article
3d58f7dc$0$33527$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, "Robert Jensen"
<fjerndette_robert@mail-online.dk> wrote:

> 2. er det også sådan i andre laver sider...elller bruger i en anden metode ?

Kun hvis det er meget store eller actionscript-mæssigt komplekse størrelser
bruger jeg loadMovie. Men det virker jo fint.
Hvis det er almindelige sites, der ikke fylder alverden, foretrækker jeg
"director-metoden" (kalder jeg den fordi jeg lærte director på den måde),
hvor de enkelte "siders" indhold ligger for hver 5. eller 10. frame.
Navigationen hopper så frem og tilbage på filmens tidslinie, og looper i den
aktuelle frame.
Men så skal hele filmen være loadet før den virker, men omvendt får du
heller ikke uhensigtsmæssige ventetider ved klik når du først er i gang.

Med venlig hilsen
Poul

Fra : Robert Jensen

Dato : 13-08-02 13:59

> [...]
> Men så skal hele filmen være loadet før den virker, men omvendt får du
> heller ikke uhensigtsmæssige ventetider ved klik når du først er i gang.

hmm kan lidt bedre se det smarte i at lave det på denne her måde.
det virker lidt mere overskueligt at placere sine ting i hvert 10 frame i
stedet for i forskellige clips.

er sku ved at se lidt af mulighederne i dette her flash halløj

takker endnu engang.

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 13-08-02 13:46

On 13/08/02 14:13, in article
3d58f7dc$0$33527$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, "Robert Jensen"
<fjerndette_robert@mail-online.dk> wrote:

> 1.hvordan definerer man origin på et movieclip ?
UPS, glemte den.
Det loadede movieclip placerer sig med sit øverste venstre hjørne i
target-movieclippets center, altså der hvor det blanke/tomme movieclip er.
Da du har navngivet det "indhold" kan du altid ændre properties såsom _x og
_y for movieclippet med stien
_root.indhold._x = 50;

eller

onClipEvent (mouseDown) {
setProperty(indhold, _x, 50);
}

Med venlig hilsen
Poul

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 12-08-02 22:00

On 12/08/02 22:21, in article
3d5818a8$0$27668$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, "Robert Jensen"
<fjerndette_robert@mail-online.dk> wrote:

> Det kan godt være at jeg som tidligere har skrevet bare ikke lige kan komme
> væk fra strukturen ved en normal html side, med frames/iframes og lign.

Øh, er det din vane fra html-kodning du ikke kan lade være med at overføre
til flash eller er det en bestemt struktur i et eksisterende
html/frame/iframe -site, som flash skal indarbejdes i?

> [...]
> bruger layers.
> er det ikke muligt at få flash til at linke til et specefikt område f.eks

joeh, flash kan linke "ret præcist" til andre steder i flashen, men vil du
linke fra flashen til en bestemt frame i dit html-dokument?

> hvor man så har sit movieclip eller
> lign. således at man kun bruger en scene hvor ens knapper så er placeret der
> så linker til movieclips ?
>
> ved godt at det er svært at forstå....håber i bærer over med mig

Måske bærer jeg over med dig men jeg er nu ikke så skudsikker selv mht.
html-layers og frames/iframes.
Jeg kan blot ikke fatte om du taler om ren flash, du gerne vil have til at
ligne noget, du har lavet i html, eller om du ønsker at blande de to ting
godt og grundigt.
Hvis du ønsker at blande, vil jeg gerne påpege, at du har større frihed ved
at anvende ren flash, du har langt større kontrol mht. udseendet af det
endelige resultat, hvis du opbygger det ordentligt er det lige så let at
opdatere, og endelig kan mange flere forskellige se dit indhold - ikke kun
på tværs af platforme, men også på tværs af browsere. Det er jo ikke alle
browsere, der er særlig glade for frames, layers, css og "jeg skal komme
efter dig"-krumspringene fra "fasen mellem html og flash".
Som jeg ser det: bruger du flash, hvorfor så ikke bruge flash?!

Med venlig hilsen
Poul Skovmand Thingholm