Min Chieftec PSU bliver meget varm
Fra : Rene Pedersen

Dato : 11-08-02 10:19

Jeg har lige købt et Chieftec kabinet med en 340W PSU. Til forskel fra min
anden computer hvor der sidder en Enermax 350W PSU bliver Chieftec PSU'en
meget varm på toppen, selvom computeren er slukket (der er stadig strøm til
PSU'en, men selve computeren er slukket)!

Har I lignende erfaringer med denne PSU?

Best regards
Rene Pedersen

Fra : Olsen

Dato : 11-08-02 10:35

"Rene Pedersen" <rene@rullekebab.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
til
> PSU'en, men selve computeren er slukket)!
>
> Har I lignende erfaringer med denne PSU?

Burde kun blive pænt lun når i brug.
Slukket bør være kold.
Måske den er gået i selvsving.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 11-08-02 11:25

0"Olsen" <olesen@jubiipost.dk> wrote in message

> Burde kun blive pænt lun når i brug.
> Slukket bør være kold.
> Måske den er gået i selvsving.

Selvom pc´en er slukket. Er der alligevel gang i PSU´en.. Da den skal føde
strøm til bundkortet stadigvæk...

Kan være at det er en meget dårlig PSU, til at køre i idle... Altså den
bruger alt for meget energi på ingenting...

Fra : Søren

Dato : 11-08-02 12:27

> 0"Olsen" <olesen@jubiipost.dk> wrote in message

> Selvom pc´en er slukket. Er der alligevel gang i PSU´en.. Da den skal føde
> strøm til bundkortet stadigvæk...

Hvorfor skal den det ???????

> Kan være at det er en meget dårlig PSU, til at køre i idle... Altså den
> bruger alt for meget energi på ingenting...

Først siger du den skal levere strøm til bundkortet når det er slukket, så
siger du den bruger for meget energi på ingenting ?

?????????????????

Søren

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-02 12:49

"Søren" <pc@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> Først siger du den skal levere strøm til bundkortet når det er slukket, så
> siger du den bruger for meget energi på ingenting ?

Faktisk er det svært at lave en PSU som arbejder godt når der trækkes stor
effekt fra den og samtidig arbejder godt når der kun trækkes en ganske svag
effekt fra den.

Når maskinen kører trækkes der meget effekt og når den står i tomgang
trækkes der lidt effekt.

PSUen kører i tomgang når PCen er slukket, netstikket er sat i og der er
tændt for kontakten på væggen.

Billige PSUer har generelt tre svagheder:
1. De kan ikke levere stabile spændinger når de udnyttes til maks effekt
2. Deres virkningsgrad er dårlig og det betyder at de bliver varmere end
tilsvarende gode PSUer
3. De er elendige til at køre i tomgang

Lad mig nøjes med at konstatere at Chaintecs PSUer er billige, for jeg har
ikke målt på nogen af dem.

Jeg har målt på flere af Antecs PSUer og har alle holdt effektforbruget fra
lysnettet under 3W når de kørte i tomgang. De billige PSUer, jeg har målt
på, har alle været væsentlig dårligere.

Den ringeste PSU jeg har målt på brugte 17W i tomgang. Disse 17W bliver til
varme og en en forøget elregning.

Regn med at 1W konstant koster ca. 12 kr om året. Og vurder så selv om dette
ekstra elforbrug gennem hele PSUens levetid ikke kan betale indkøb af en
væsentlig bedre PSU fra start. PÅ denmåde kan det faktisk blive gratis at få
noget kram.

Claus

Fra : Rene Pedersen

Dato : 11-08-02 12:53

> PÅ denmåde kan det faktisk blive gratis at få
> noget kram.

Hvilken strømforsyning kan du så anbefale som værende kram? Jeg har fået
byttet min Enermax to gange nu! På den første futtede to ledninger i
AUX-stikket af (uden at være tilsluttet!), og den næste kom med nogle
højfrekvente toner når den blev belastet. Den tredje som er den jeg har nu
giver også lyd fra sig når den bliver belastet, men ikke nær så højtlydt som
den forrige.

Best regards
Rene Pedersen

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-02 16:33

> Hvilken strømforsyning kan du så anbefale som værende kram?

Tjah det kan være lidt en religiøs overbevisning - Lidt ligesom AMD <->
INTEL krigen

Min personlige præference er dog helt klart ANTEC - Hvis du er interesseret
kan du læse lidt mere her: http://www.antec-inc.com og jeg har altså ingen
kommercielle interesser i firmaet ;)

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-02 16:48

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnpatofir.dk> skrev i en meddelelse

> Min personlige præference er dog helt klart ANTEC - Hvis du er
interesseret
> kan du læse lidt mere her: http://www.antec-inc.com og jeg har altså ingen
> kommercielle interesser i firmaet ;)

Jeg kom i øvrigt lige til at tænke på følgende, som vist meget godt
illustrerer min pointe:

Antec og Chieftec sælger begge det samme kabinet men med forskellige PSUer
monteret. INgen af de to fremstiller selv kabinetterne - De laves af et helt
andet firma.

Antecs hedder SX1030B og leveres med en 300W PSU - Bedste pris på
http://www.edbpriser.dk er 952,-

Chieftecs hedder TX-10BD og leveres med en 340W PSU- Bedste pris på
http://www.edbpriser.dk er 769,-

Så vidt jeg ved er eneste forskel mellem disse to kabinetter altså PSUen og
så selvfølgelig de 183,- prisforskel.

Den PSU der sidder i Antecs kabinet kan du købe i løs vægt - Bedste pris på
http://www.edbpriser.dk er 495,-

Den PSU der sidder i Chieftecs kabinet kan du købe i løs vægt - Bedste pris
http://www.edbpriser.dk er 337,-

Prisforskellen er altså 158,-

Med mit kendskab til branchen og de avancer der holdes vil jeg mene at denne
prisforskel er et fint udtryk for forskellen mellem produkterne.

Så er det helt frit for at vurdere om man virkelig får næsten 50% mere PSU
fra Antec end fra Chieftec. Eller om Chieftecs bare er en enormt godt køb.
Det er nu ikke min mening.
Chieftec hævder jo godt nok at levere 40W mere end Antec, men burde dette
ikke reelt gøre Chieftecs PSU endnu billigere end Antecs i direkte
sammenligning!

Yderligere fortolkning overlader jeg til den enkelte, da ikke alle har samme
behov.

Claus

Fra : Lars Hedegaard Peder~

Dato : 11-08-02 12:35

"Søren" <pc@tdcspace.dk> wrote in message

> "Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote in message

> Hvorfor skal den det ???????

Der skal være strøm til at få bundkortet til at boote op. Kontakten til at
tænde for PC'en i nyere bundkort, er jo bare et par ben på bundkortet der
bliver kortsluttet mens du holder kontakten inde. Når du slipper igen er de
ikke længere korsluttede. Så tænder, slukker eller resetter PC'en afhængig
af hvad du har sat din bios op til, og om PC'en i forvejen var tændt.
Det er ikke som i gamle dage hvor man slukkede og tændte for PSU'en med en
god gammeldags kontakt.

Mvh. Lars

Fra : Rene Pedersen

Dato : 11-08-02 12:40

> Hvorfor skal den det ???????

Fordi bundkortet kører i standby-mode. Det er bl.a derfor du kan konfigurere
det til at tillade opstart via tastatur eller mus.

> Først siger du den skal levere strøm til bundkortet når det er slukket, så
> siger du den bruger for meget energi på ingenting ?

Det burde jo også være småting at holde et bundkort i standby, men det er
åbenbart ikke tilfældet med bundkortet i min ene computer (ASUS TUSL2-C)
eller også er strømforsyningen bare dårligt konstrueret

Best regards
Rene Pedersen