130GB PÅ EN 160GB Harddisk HVORFOR!!!
Fra : Peter Enggaard

Dato : 10-08-02 23:23

hej nørder
jeg har lige købt en 160gb maxtor hd
men min pc kan kun se 131gb...hvorfior!!!
jeg kører W2K pro og
jeg har et asus A7V 133 bundkort hvor jeg har sluttet den til promise ultra
ata controlleren.
er det simpelthen fordi mit bund kort ikke understytter større harddisk
eller hva
på forhånd tak

Fra : Svend Tveskæg

Dato : 11-08-02 10:21

On Sun, 11 Aug 2002 00:22:50 +0200, "Peter Enggaard"
<peterkkk@get2net.dk> wrote:

> [...]
>ata controlleren.
>er det simpelthen fordi mit bund kort ikke understytter større harddisk

Ikke for at lyde hånlig eller på anden måde være nedladende, men hvis
du kan finde ud af at købe og montere en harddisk og ligeledes poste
indlæg om problemer med den på usenet, hvorfor kan du ikke hitte ud af
surfe hen på Maxtors hjemmeside og kigge lidt på deres support
sektion.

Det tog mig 40 sekunder at finde nedenstående.

<http://www.maxtor.com/maxtorhome.htm?http://maxtor.custhelp.com/cgi-bin/maxtor.cfg/php/enduser/home.php>

Fra : o&u

Dato : 11-08-02 11:09

On Sun, 11 Aug 2002 11:20:58 +0200, Svend Tveskæg <666@trashcan.dk>
wrote:

> [...]
>surfe hen på Maxtors hjemmeside og kigge lidt på deres support
>sektion.
>
>Det tog mig 40 sekunder at finde nedenstående.

Hvor man læser:

1. If you have a motherboard that has a Intel chipset (810, 810E,
810E2, 815, 815, 815E, 815EP, 815P, 820, 820E, 830M, 830MP, 830MG,
840, 845, 850, or 860) please visit
www.intel.com/support/chipsets/iaa/ and download the Intel Application
Accelerator. Intel's Application Accelerator supports the full
capacity of drives larger than 137 GB.

2. If you do not have a motherboard that has a Intel chipset then it
is recommended to purchase a Ultra ATA 133 PCI card that supports 48
bit Logical Block Addressing (LBA). You can purchase the Maxtor Ultra
ATA 133 PCI Card at www.maxtordirect.com which supports drives that
are larger than 137 GB.

Da du ikke har 1) må du gøre 2), og det er lidt svært uden at købe et
ata133 controller kort.

mvh

John

Fra : Jens Kristoffer Niel~

Dato : 14-08-02 00:36

On Sun, 11 Aug 2002 12:08:55 +0200, o&u <johnknuhtsen@mail.dk> wrote:

<om problemer med at få genkendt mere end 137 GB af 160 GB>

> [...]
>are larger than 137 GB.
>
>Da du ikke har 1) må du gøre 2), og det er lidt svært uden at købe et

Eller gøre noget helt andet og hente en ny bios hos Asus - man kan
godt få boardet til at understøtte 48-bit LBA ved at flashe den nyeste
bios på. Typisk for Maxtor ikke at foreslå at man undersøger
producentens hjemmeside - det kunne jo være en konkurrent.

Med andre ord - det er ingen grund til at gøre 2) og )1 er ikke
relevant for et Asus board. Men det er også let nok at løse.

/Kristoffer

Fra : Simon Walther-Larsen

Dato : 11-08-02 01:05

"Peter Enggaard" <peterkkk@get2net.dk> har med klæbrige fingre ramt
tastaturet på en måde, så disse sprøde ord er fremkommet:

> [...]
>ata controlleren.
>er det simpelthen fordi mit bund kort ikke understytter større harddisk

Hmmm. Der var engang hvor max. HD på et A7V133 enten var 128GB eller
137GB. Om der siden er kommet en BIOS-opdatering der har hjulpet på
det, ved jeg ikke...

MVH Simon Walther-Larsen
"Hvis alle tænker på sig selv, er der tænkt på alle"

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 11-08-02 10:01

> [...]
ultra
> ata controlleren.
> er det simpelthen fordi mit bund kort ikke understytter større harddisk

Ja! Prøv om ikke bios 1011 løser problemet.
Prøv evt at sætte den på Via controlleren.

> på forhånd tak

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Stone

Dato : 18-08-02 12:27

<peterkkk@get2net.dk> wrote:

>hej nørder
>jeg har lige købt en 160gb maxtor hd
>men min pc kan kun se 131gb...hvorfior!!!

Det er simpel matematik.

Der adresseres kun med 28 bit

2^28 *512 (bytes pr. sektor)/1024/1024 samt /1000 thi her prøver man
at score lidt ekstra ved regnefejl =131GB