Kat tisser alle mulige steder
Fra : Emilio

Dato : 10-08-02 08:42

Hej NG!

Vi har to ungkatte på 11 måneder og et par uger, begge hankatte. Vi har ikke
haft nogle problemer med dem før nu. Det drejer sig om at den ene kat -
Tinka - tisser lidt rundt omkring i lejligheden, den har ellers altid
benyttet kattebakken hidtil. Sommetider forsøger Tinka at tisse, men der
kommer ikke noget ud. Problemet opstod i forgårs... Vi er lidt i tvivl om
Tinka er lidt syg, eller om problemet skyldes at Tinka ikke er tilfreds med
et eller andet i huset. Lige nu farer Tinka og hans bror Pus rundt i huset
og leger, så han virker umiddelbart ikke syg, men katte lægger sig jo ikke i
seng når de er syge (så skal de være syge for alvor). Jeg har observeret at
Tinka og Pus sommetider løber rundt og fanger fluer og andre insekter. I
forgårs spiste Tinka vist en natsværmer... Kan det være årsagen? Kattebakken
bliver hverdag tømt for efterladenskaber, og gruset skiftet efter behov
(cirka hver anden uge).

Overvejelser over hvad som problemet kan være:
- Tinka er simpelthen bare syg (evt. pga at have spist et nattesværmer)
- Tinka har en eller anden form for urinvejsbetændelse (kender ikke
symptomerne for det på en kat?)
- Tinka keder sig
- Kattebakken er ikke god nok mere (til trods for at vi gør som vi har gjort
altid)
- Jeres forslag???

I må meget gerne stille spørgsmål og/eller svar på hvad I mener som kan være
årsagen til at Tinka pludselig ikke vil bruge kattebakken.

Med venlig hilsen

Dorthe + Emil

P.S. Kender I forresten en dyrlæge på Amager som I kan anbefale? Vi har bil
og bor i postnummer 2300 området, men vil helst ikke køre gennem storbyen
med kattene, så hellere køre til sydamager hvis der anbefales en dyrlæge
der, eller endnu bedre i 2300 området.

Fra : Line Wolff

Dato : 10-08-02 08:58

Hej Dorte og Emil!

Der er en ting der umiddelbart springer mig i øjnene og det er, at I ikke
skriver noget om hvorvidt Tinka og Pus er kastererede. De er nemlig lige
nået den alder hvor kønsdrifterne virkelig sætter ind og hankatte vil som
udgangspunkt markere territorie - også selvom de er brødre og gode venner.
Så hvis de ikke er kasterede, tror jeg meget nemt grunden kan ligge der!

--
mvh Line
http://www.nelja.dk

Fra : Emilio

Dato : 10-08-02 09:12

Hej Alle!

Dejligt med så hurtig respons!
Kattene er ikke kastrererede. Tinka har lige kastet op (ikke hårboller), så
jeg går ud fra det ikke er urinvejssygdomme eller blærebetændelse, eller
tager jeg fejl? Kan det monstro være at Tinka bare er almindeligt syg,
feber, influenza eller lignende? Men lad mig lige høre om det er muligt at
udelukke urinvejssygdomme og blærebetændelse når Tinka nu har kastet op?
Ellers smutter vi til døgnskadestuen for dyr på Poppelstykket 11, 2450
København SV.

Mvh

Dorthe + Emil

Fra : Jesper & Pernille

Dato : 10-08-02 11:07

Hej igen,

jeg synes ikke du kan udelukke blærebetændelse el. lign. pga. opkastning
- katte kan kaste op af mange forskellige årsager... Især når Tinka
prøver at tisse uden at der kommer noget synes jeg det er betænkeligt,
og hvis jeg var dig ville jeg finde en dyrlæge - bare for en sikkerheds
skyld. Blærebetændelse kan udvikle sig meget hurtigt hos en kat!

Og så bør I nok overveje at få kastreret gutterne inden alt for længe.

/Pernille

Fra : Ragna Skott

Dato : 10-08-02 11:10

Hej Dorthe og Emil!

Det, der afslører en urinvejssygdom er som regel det, at katten prøver at
komme af med noget uden at der kommer mere end et par dråber. Efter kort tid
(måske kun få minutter) prøver den så igen.
I kan bedst selv vurdere, om det drejer sig om en ukastreret kats strinteri
eller der ligger problemer bag, men hvis I er den mindste smule i tvivl, er
det bedst at tage til dyrlæge.
Man siger jo, at hvis en kat ser ud til at være "lidt" syg, er den som regel
meget syg.

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Kate

Dato : 10-08-02 17:29

Hej Dorthe og Emil

Det med at forsøge at tisse uden der kommer noget ud gjorde min Lante
også pludseligt for nogen id siden. Han satte sig 3 gange indenfor en
time, så var det afsted til dyrlægen, som konstaterede blærebetændelse.
Lante blev behandlet med en nu og her sprøjte, derefter gav jeg ham
piller i 10 dage. Allerede samme aften kunne jeg se at Lante havde det
bedre.
Dette ville jeg umiddelbart gætte på var årsagen til hans tisseri.
Jeg håber at nogle af vores Ama'rkanere kommer på banen mht. valg af
dyrlæge.
God bedring med Tinka.

Kate

Fra : Emilio

Dato : 10-08-02 23:05

Hej Alle!

Tinka har det meget bedre efter at han havde kastet op. Dette kombineret med
at vi skiftede gruset ud og at han fik sovet lidt gjorde at han nu ikke
tisser alle mulige steder mere. Men vi holdet stadig skarpt øje med ham de
næste par dage. Tak for alle jeres råd, jeg mangler dog bare en anbefaling
til en dyrlæge på Amager, helst i 2300 postnummer området, ellers syd for...

Mvh

Emil

Fra : Lise Hudtloff Nielse~

Dato : 11-08-02 00:04

Kastrup Dyreklinik er ganske glimrende. Tror nok at den ligger på
Saltværksvej

M.v.h.
Lise

Fra : Ragna Skott

Dato : 10-08-02 08:53

Hej Dorthe og Emil!

Det lyder helt bestemt som blærebetændelse. Vores Spinni var plaget af det
adskillige gange i den første tid efter kastrationen.
I må hurtigt til dyrlæge med ham, da det er meget smertefuldt.
Som regel kureres blærebetændelsen hurtigt, men I skal nok begynde at give
ham foder, der forebygger urinvejsproblemer, f. eks. Hill's CD.

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Jesper & Pernille

Dato : 10-08-02 08:52

Hej Dorthe & Emil,

hvis Tinka forsøger at tisse uden at der kommer noget ud så synes jeg
omgående I skal besøge en dyrlæge og få ham checket for urinvejssygdomme
- det lyder umiddelbart som om det kunne være det.

Og hvis de to misser ikke er kastreret endnu så bør I få det gjort - når
de er 11 måneder er det ikke for tidligt, og Tinkas tisseri kan også
være territoriemarkering...

Håber det hjælper!

/Pernille