Batterier - en videnskab for sig ...
Fra : Lars Andersen

Dato : 09-08-02 11:26

Har nogen her en god viden om batteriers 'natur' og deres bedste
behandling.
Jeg har forstået at der er forskel på start- og forbrugsbatterier.
Noget med egnethed i relation til forbrug og opladning.
Har et startbatteri f.eks. ikke godt af langsom afladning/opladning
o.s.v.
Mit indlæg kan måske virke lidt ukonkret, men jeg tror nu alligevel
det forståes : Gider nogen skrive lidt om emnet?

v.h. Lars A.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 09-08-02 23:46

Hej

Ja, batterier og 12V strøm kontakter etc. er en videnskab...

Jeg var turen igennem sidste år, og inhentede en masse materiale både fra
bibliotheket, og virksonheder... og der var megen nyttig information, men
skal dog passe på ikke at læse for mange forskellige bøger, idet de da kan
virke lidt modsigende på visse punkter.

Men, kjøller har nogen information... ligesom du kan finde information på
batterifabrikanternes hjemmesider...
Skal du også til at lave noget lednings net m.v. findes der en lille bog el
ombord til ca. 120kr tror jeg, den fås i diverse båd butikker.

Et forbrugs batteri har tykkere lameller end et start batteri.
et betteri må kun (teoretisk) aflades med 30%... en tommelfinger regel siger
dog at i praksis er 50% ok, men så heller ikke mere, idet man forkorter
batteriets levetid væsentligt ved dybde afladninger.
Et batteri skal monteres tværskibs... for ikke at lamellerne skal blive
tørlagt i hjørnerne når båden krænger...

Har du flere batterier serieforbundet, SKAL batterierne være lige gamle og
lige store, det går altså ikke at sætte et 120Amp h sammen med et 75 Amp
h... ligesom et nyt og et brugt batteri heller ikke går... Dette skyldes at
levetiden for batteriet forkortes vælsentligt... så lige gamle og lige store
batterier askal anvendes...

Kablerne man forbinder batterierne skal ligeledes være lige langer og
minimum 25mm² måske større alt afhængig hvor store og hvor mange forbrugere
du har... (hvor meget strøm trækkes der).

Behandlingen sker bedst med en såkaldt UIOUI lader der er en step lader,
F.eks. Tystor 1210... den søger for at lade batteriet helt op... og når det
er ladet op, holder laderen det i form ved at aflade og lade på batteriet
med en svag strøm, så der hele tiden er aktivitet i batteriet.
Laderen kan være tilsluttet konstant uden batteriet begynder at koge,
således at batteriet ikke tager skade eller danner knaldgasser... endvidere
virker den også som strømforsyning når der er tilsluttet landstrøm.

Ovenstående er en meget kort forklaring, så vil du vide mere om selve
teknikken i batteriet, Ja så må du en tur på biblioteket...

Fra : Per LH

Dato : 10-08-02 05:40

"Jan Rasmussen" <jr@vejen-net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
at
> levetiden for batteriet forkortes vælsentligt... så lige gamle og lige

- og hvis man har 2 stk 12V forbundet i serie til 24 volt må man ikke ta´
et 12V udtag mellem batterierne uanset hvor lille et forbrug der måtte være
på dette..

Per

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 10-08-02 23:37

Per... det er mig der forvirede begreberne i farten...
Jeg mente faktisk parellelforbinde sine batterier således man får et stort
12V batteri... men tak for oplysningen ved serie forbindelse...

Fra : Morten Guldager

Dato : 10-08-02 08:28

In article <PGX49.1$NK6.102501@news.orangenet.dk>, Jan Rasmussen wrote:
> Et batteri skal monteres tværskibs... for ikke at lamellerne skal blive
> tørlagt i hjørnerne når båden krænger...

Det afhænger vel en del af hvordan batteriet er konstruretet.

Men det er rigtigt at hvis du kan se hvordan lamellerne vender,
og at de er udformet som plader, er det en fordel at disse plader
vender samme retning som skibet, og ikke på tværs.

Jeg synes bare jeg har stået med batterier hvor det ikke var
sådan ligetil at forestille sig hvordan det så ud inden i.

/Morten

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 10-08-02 23:33

Morten du har ret... alt afhænger naturligvis af situationen... men så
forskellige er batterier nu ikke indvendigt... og det vigtigste med
informationen er at man gør sig nogle tanker om det...

Til din hjælp, kan man typisk skrue et af lågene af og kigge ned i hullet,
der kan du se pladerne, og hvilken vej de vender... og jeg tror du vil
erfare at stort set alle plade batterier ligner hindanden i denne
opbygning...

Fra : Lasse Åberg

Dato : 12-08-02 17:47

Nautiska Förlaget i Stockholm ger ut en bra bok i ämnet som heter
" Ström Ombord " ISBN-91-9735373-6 www.nautiska.com
Här finner du mycket om batterier.
Lars Åberg

Jan Rasmussen <jr@vejen-net.dk> skrev i
diskussionsgruppsmeddelandet:RAg59.8$zZ6.690186@news.orangenet.dk...

Fra : Fly

Dato : 09-08-02 14:28

Hejsa!

Da jeg selv ledte efter nogle facts om en akkumulators kapacitet i Ah -
amperetimer - fandt jeg adskillige links. Et af dem, hvor der virkelig står
noget information er på www.campingferie.dk og i nedenstående link er der en
del om netop batterier:

http://www.campingferie.dk/h7_campingvogne/s/batteriet.asp

Jeg camperer ikke selv, men hvad angår strøm er campister vel i "samme båd"
som vi sejlere.

--
Peter Fly
doktor_flyMONKEY@hotmail.com

Fra : Lars Poulsen

Dato : 21-08-02 00:08

På Svenska Kryssarklubbens tekniske side findes en meget grundig artikel
om emnet - se den på: http://www.sxk.se/tekniska/btf/el/lara.htm

--

Venlig hilsen -og god vind

Lars Poulsen