Fjerne login krav
Fra : Thomas Due

Dato : 09-08-02 07:40

Hej,

Jeg skal snart i gang med at sætte en industri pc op til at køre Linux.
På den pc skal vi have vores egen software til at køre.
Det kan ikke forventes at industri pc'en er bemandet, dvs at der er nogle
i nærheden som har forstand på det. Derfor er det vigtigt at jeg kan
logge ind automatisk, eller omgå login'en fuldstændigt. I tilfælde af strøm
udfald
skal systemet starte op automatisk og starte vores software. Derfor vil det
være et stort problem hvis login'en ikke kan fjernes.

--
Thomas Due
Software Developer

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 09-08-02 08:10

Thomas Due wrote:

> [...]
> skal systemet starte op automatisk og starte vores software. Derfor vil det
> være et stort problem hvis login'en ikke kan fjernes.

Og dit specifikke spoergsmaal var?

--
Ole Michaelsen, Darmstadt, Germany
http://www.fys.ku.dk/~omic

Fra : Thomas Due

Dato : 09-08-02 08:14

[SNIP]
[SNIP]
> Og dit specifikke spoergsmaal var?

Det troede jeg var klart nok. Jeg skal enten fjerne login eller logge ind
automatisk.
Kan man det og hvordan?
--
Thomas Due
Software Developer

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 09-08-02 08:31

Thomas Due wrote:
> Det troede jeg var klart nok. Jeg skal enten fjerne login eller logge ind
> automatisk.

Hvilket system snakker vi om.

Hvilken login snakker vi om?

Har du taget højde for at bruge et filsystem der kan tåle strømafbrydelser?

Fra : Martin Dalum

Dato : 09-08-02 08:32

Thomas> Det troede jeg var klart nok. Jeg skal enten fjerne login
Thomas> eller logge ind automatisk. Kan man det og hvordan? --
Thomas> Thomas Due Software Developer Scanvaegt Nordic A/S

Jeg kan umiddelbart ikke se ideen i at fjerne login eller at logge ind
automatisk.. Det kan jo godt lade sig gøre at sætte en maskine til at
starte noget op automatisk når den starter/ved strømafbrydelse...
Det ville være en ret stor sikkerhedsriciko at fjerne login på en
"offentligt" tilgængelig maskine. Kan du ikke forklare hvad det er du
ønsker?
En tanke faldt mig lige ind.. Er det fordi du har brug for at
præsentere en form for brugergrænseflade for dem der kan se på
skærmen? Hvis det er tilfældet, så kan det jo godt lade sig gøre
automatisk at starte X og et givet program op autimatisk uden at der
er behov for at logge ind.. Prøv evt. at tage et kig på nogen "kiosk"
projekter... http://www.brigadoon.de/peter/kde/t1.html beskriver
f.eks. hvordan man sætter KDE op til at arbejde i en afgrænset kiosk
mode så brugeren ikke kan ødelægge noget..

--
Venlig hilsen / Regards from,
Martin Dalum

Fra : Lasse Munck Rasmusse~

Dato : 09-08-02 08:57

> [...]

> [SNIP]
>
> Det troede jeg var klart nok. Jeg skal enten fjerne login eller logge ind

Jeg har lige selv undersøgt sagen, du kan bruge autologin
(http://www.linux-easy.com/development/autologin/), eller du kan rette
i din /etc/inittab. Kig efter dine tty'er:

1:23:respawn:/root/tlfboot.sh </dev/tty1>&/dev/tty1

du kan indsætte et prg/script eller bash om du vil

--
mvh.
Lasse Munck Rasmussen

Fra : Martin Dalum

Dato : 09-08-02 09:16

Lasse> Jeg har lige selv undersøgt sagen, du kan bruge autologin

[klip]

Hvis det skal være grafisk, så kan KDM (og sandsynligtvist også GDM)
konfigureres til automatisk at logge ind som en bestemt bruger.

--
Venlig hilsen / Regards from,
Martin Dalum

Fra : frank damgaard

Dato : 09-08-02 09:21

Thomas Due <t.due@scanvaegt_REMOVE_.dk> wrote:

> [...]
> skal systemet starte op automatisk og starte vores software. Derfor vil det
> være et stort problem hvis login'en ikke kan fjernes.

Når du "logger" ind remote, er det via modem/ISDN eller netværk ?
Du tænker vel ikke på "remote fjernbetjening" af selve X ?

Normalt når man logger ind remote via modem/netværk så får man
en separat session som ikke berører den lokale skærm.

Linux er som unix et flerbrugersystem der kan håndtere mange
tekstmode-terminaler, X-terminaler osv.

Så det der startes op på den lokale skærm er normalt helt
uafhængig af når du logger ind og kan ikke ses.

Dit største problem bliver muligvis at finde ud af hvordan
din applikation automatisk startes op .

--
no signature :)

Fra : Thomas Due

Dato : 09-08-02 09:59

Foreløbig tak for forslagene, her er lidt uddybende.

Jeg kan tilføje at der vil være tale om en lille Linux så vil blive bootet
op i en ramdisk på max. 64Mb (jeg er ved at teste mini distributioner,
så mere nøjagtigt kan det ikke blive lige nu).

Når Linux er startet skal den jo så starte X automatisk, den nøjagtige
WM er egentlig underordnet (principielt). Enten skal den så starte mit
program op, eller logge automatisk ind og så starte programmet op.

Programmet selv vil sandsynligvis have en tcp/ip forbindelse til en
server som den kan kommunikere data til. Tanken var selvfølgelig at
den bruger som logges automatisk ind ikke skal have de voldsomme
rettigheder ud over at afvikle programmet og så kunne tilgå netværk.

Dette er principielt et sikkerhedshul af de store, det er jeg godt klar
over, men planen er at brugeren ikke skal have nogle muligheder for
noget som helst. Udover det nævnte.

--
Thomas Due
Software Developer

Fra : Jesper FA

Dato : 09-08-02 12:54

Thomas Due wrote:

> [...]
>
> Dette er principielt et sikkerhedshul af de store, det er jeg godt klar
> over, men planen er at brugeren ikke skal have nogle muligheder for

Som jeg forstår det har du brug for at der under boot bliver startet et
givet x program som skal være frit tilgængeligt når man tilfældigt går
forbi maskinen.. Så ville jeg lave en bruger uden videre ret til noget,
lave et script brugeren ikke kan ændre i der starter programmet og evt. en
window manager og så under boot 'su - bruger -c startx script'

--
Jesper
1:42pm up 13 days, 22:11, 9 users, load average: 0.09, 0.08, 0.07

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 09-08-02 16:36

Thomas Due wrote:
> [...]
> den bruger som logges automatisk ind ikke skal have de voldsomme
> rettigheder ud over at afvikle programmet og så kunne tilgå netværk.

Hvorfor ikke afvikle programmet fra en anden server, så klienten kun
fundere som grafisk arbejdsplads.

Klienten kan således boote fra etherboot som du smider på dens
netværkskort (eller på en floppy). Denne spørger en bootp server, der
peger på en tftp server, der indeholder en linux kerne, der startes og
som mounter et nfs katalog, indeholdende software til at kører x11
fladen. x11 fladen kører xdm som logger ind på x11 xdm serveren. på x11
server kører applikationen.

Dette stiller kun følgende krav til klienten, identisk netværkskort og
identisk grafikkort. En 486 66Mzh med 32 MB RAM kan kører klieten, dog
er en P133 med 64MB RAM at fortrække.

> Dette er principielt et sikkerhedshul af de store, det er jeg godt klar
> over, men planen er at brugeren ikke skal have nogle muligheder for
> noget som helst. Udover det nævnte.

Jeg ser intet sikkerhedhul i dette.

Du starter en X11 grænseflade som brugeren test. Brugeren test giver du
en .xsession fil der starter en windowsmanager i baggrunden for derefter
at starte applikationen i forgrunden.

windowsmanageren konfigurers selvfølgelig til at du ikke kan kører andre
programmer, tvwm er fx nem at sætte op.

Det eneste brugeren test kan, er at bruge applikationen.

Fra : Thomas Due

Dato : 12-08-02 07:34

"Christian E. Lysel" <sunsite.dk.nntp@spindelnet.dk> wrote in message
> Hvorfor ikke afvikle programmet fra en anden server, så klienten kun
> fundere som grafisk arbejdsplads.

Fordi der ikke er mulighed for en server. Maskinen er principielt
stand-alone.

--
Thomas Due
Software Developer

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 09-08-02 22:11

Thomas Due wrote:

> [...]
> skal systemet starte op automatisk og starte vores software. Derfor vil
> det være et stort problem hvis login'en ikke kan fjernes.

Hmm. Det er lidt uklart, hvad du vil opnå.

Hvis du ønsker at maskinen skal starte automatisk efter strømnedbrud,
er der ikke noget problem. Linux starter automatisk af sig selv, hvis
der er strøm på maskinen.

Hvis du vil vide, hvordan du starter Jeres software automatisk, bliver
du nødt til at skrive om det er et grafisk program (der anvender X)
eller bare en kommandolinie værktøj af en slags. Sidstnævnte startes
lettest ved at tilføje kommandoen sidst i filen /etc/rc.d/rc.local .
Placeringen af den fil varierer dog lidt mellem de forskellige dist.,
så hvis du ikke umiddelbart kan finde den, så skriv igen og husk at
nævne hvilken distribution, du anvender.

-Claus

Fra : Thomas Due

Dato : 12-08-02 07:48

"Claus Rasmussen" <clr@cc-consult.dk> wrote in message
> Hmm. Det er lidt uklart, hvad du vil opnå.

Jeg vil opnå følgende:
En industri pc med 32 MB Flash ram kort og 128 Mb ram skal sættes op til
følgende:
En mini linux som rummer kerne og tilhørende basale funktioner samt X og
netværk.
Denne linux er endnu ikke defineret da jeg stadigvæk afprøver
distributioner. Da et
flash kort ikke kan holde til uendeligt antal skrivninger er tanken at
distributionen ligger
som en pakke på flash kortet, som er bootable. Når maskinen booter bliver
halvdelen
af hukommelsen anvendt til en ram disk og linux distributionen bliver pakket
ud på
denne.

Ud over det ovennævnte skal linux pakken rumme vores eget program som vil
være
grafisk (dvs. kræver X). Der er ikke mulighed for en X server da industri
pc'en vil være
stand-alone. Maskinen der skal modtage oplysninger via netværk vil være en
Windows
pc, og der vil ikke være mulighed for at opstille nogle former for Linux
servere.

Ydermere skal Linux installationen sættes op til at boote automatisk (det
kommer jo
af sig selv når der kommer strøm på pc'en). Den skal starte X op og endeligt
vores
eget program. Der må ikke være mulighed for at starte andre ting op, det
være sig
internet browsere, xtermer eller nogle andre former for programmer, eller
funktioner.

Det er i og for sig ikke nødvendigt med en root login eller andre former
administrator
adgange, da evt. opdateringer til systemet vil medfører en fuldstændig
opdatering af
Linux pakken (også selvom det kun er vores eget program der skal opdateres).
Det kan
dog være at det ville være mere praktisk at lade programmet ligge ved siden
af Linux
pakken på flashkortet og så kopierer den ind efter at linux er pakken ud i
ram disken.

I så tilfælde vil vi igen ikke have brug for en root login, da vi så ville
foretage opdatering
via en bootdiskette eller lignende.

Jeg håber at det var klart nok nu. ;)

--
Thomas Due
Software Developer

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 12-08-02 19:22

Thomas Due wrote:

[vær rar at skrue lidt ned for din linielængde. F.eks til 75 tegn.]

> [...]
> halvdelen
> af hukommelsen anvendt til en ram disk og linux distributionen bliver

Hvorfor kører du ikke bare direkte på Flash rammen ? Du kan organisere
maskinen således, at /usr og /etc ligger på flash, mens resten ligger
på en RAM disk. Linux er indrettet således at ingen programmer har
behov for at skrive løbende til /usr eller /etc.

> [...]
> være
> grafisk (dvs. kræver X). Der er ikke mulighed for en X server da industri

Du roder lidt med terminologien her. En maskine, der kører X, /er/ en X
server. Det har ikke noget at gøre med, om den ligger på den ene eller
anden maskine.

Jeg ved ikke hvordan, du får jeres program til at starte ovenpå X, men
jeg mener, der var en anden i tråden, der havde et svar på det spørgsmål.

> [...]
> kommer jo
> af sig selv når der kommer strøm på pc'en). Den skal starte X op og

Du får X til at starte op automatisk ved at rette id:3:initdefault: til
id:5:initdefault i filen /etc/inittab på RedHat. Men alle distributioner
har en kommentar filen, som forklarer hvilket runlevel, du skal anvende,
hvis X skal starte op automatisk.

> Der må ikke være mulighed for at starte andre ting op, det
> være sig
> internet browsere, xtermer eller nogle andre former for programmer, eller
> funktioner.

I samme fil som før, skal du slette linierne

# Run gettys in standard runlevels
1:2345:respawn:/sbin/mingetty tty1
2:2345:respawn:/sbin/mingetty tty2
3:2345:respawn:/sbin/mingetty tty3
4:2345:respawn:/sbin/mingetty tty4
5:2345:respawn:/sbin/mingetty tty5
6:2345:respawn:/sbin/mingetty tty6

Så er det ikke muligt at komme ind i maskinen andet end gennem jeres
program.

-Claus

Fra : Thomas Due

Dato : 13-08-02 06:45

Hej,

Jeg tror efterhånden at jeg har fået svar på de fleste af mine spørgsmål.
Jeg mangler stadigvæk nogle ting som at bestemme mig for en specifik
distribution og finde ud af præcis hvordan den skal sættes sammen med hensyn
til flash kortet og ramdisk, men de fleste af mine spørgsmål er efterhånden
besvaret. Så hermed en tak til alle der er kommet med forslag og
løsningsmodeller.

Jeg vender tilbage hvis der opstår andre spørgsmål.

--
Thomas Due
Software Developer