Trafik
Fra : cj-soft

Dato : 09-08-02 06:13

Hej Gruppe

Vores datter på 7 er lige startet i førsteklasse her efter sommerferien og
hun vil gerne selv gå hjem om eftermiddagen og hun vil og meget gerne selv
cykle hjem, men da hun ikke er særlig god i trafikken. Det skal lige siges
at da hun gik i børnehaveklasse blev hun hentet og bragt hver dag, men da
vores søn og storedatter her bliver passet i hver sin ende af byen, er der
meget langt på gåben, jeg har ikke kørekort. Godt nok er der en bybus her i
byen, men den kører kun en gang i timen og aldrig når man skal bruge den.
Har vi det sprøgsmål, om der er nogen her der kan give nogle gode forslag
til hvordan man kan lære hende det?
Det skal lige siges at hver gang vi vil til at lære hende det, er hun meget
villig i første omgang, men når det så begynder at blive alvor, går hun
fuldstændigt i baglås.
Er der nogen der ved om der er noget i skolerne der lærer børn noget om
trafikken?

Hilsen
Connie og Jan
Forældre til
Sasja, Maj og Theis

Fra : Sander

Dato : 09-08-02 07:30

"cj-soft" <cj-soft@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Gruppe

> Er der nogen der ved om der er noget i skolerne der lærer børn noget om
> [...]

Hej Connie og Jan..

Har jeres datter ikke fået et gåkort i børnehaveklassen ? Børnehaveklasserne
plejer, at have trafikundervisning i midten /slutningen af skoleåret. Det
afsluttes, med en gåtur overvåget, af et par betjente, hvorefter de får
udleveret et gåkort.

Ellers tag hende med ud på en gåtur. Forklar hende de grundlæggende
trafikregler: Kigge sig godt for, ikke gå skråt over vejen osv.
Når i føler, hun er rimelig sikker i trafikken, så bed hende om, at gå en
tur alene, f.eks til skole. Nu ved jeg ikke, hvor traffikeret det er. Men
ellers start, med noget lettere. Følg efter hende, uden hun opdager det. I
ser nu, hvordan hun klarer turen, uden jer.

Ros hende, hvis hun klare turen godt. I fortæller hende selvfølgelig, at i
holdt øje med hende. Hvis hun har glemt et eller andet, så fortæl hende
hvad. F.eks husk næste gang, at passe bedre på....eller holde bedre øje
med....osv.
Giv hende lov, at gå et par ture alene, en gang imellem. Hvis i stadig er
bekymret, så hold øje med hende. I behøves ikke fortælle hende det, hver
gang, men det giver måske jer en større tryghed, at vide, hvordan hun klare
det. Hun vil sandsynligvis koncentrere sig mere, hvis hun får lov, at prøve
alene.

Spørg evt. skolen ang. traffik undervisning. Måske går de først i gang, her
i 1. klasse ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Uffe Holst

Dato : 09-08-02 09:26

In an article of 9 Aug 2002 Sander wrote:

> [...]
> /slutningen af skoleåret. Det afsluttes, med en gåtur overvåget, af et
> par betjente, hvorefter de får udleveret et gåkort.

Gåkort er Fandens opfindelse. De gør, at børnene tror, de kan klare sig
i trafikken, og det er desværre ikke altid sandt. De gør også, at børnene
følger sig berettiget til at gøre ting, som man har sagt, de skal lade være
med, men eftersom de har gåkort, så "må de gerne" ifølge dem selv.

Gåkort burde efter min mening afskaffes.

--
Uffe Holst

Fra : Sander

Dato : 09-08-02 09:45

"Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>med, men eftersom de har gåkort, så "må de gerne" ifølge dem selv.

>Gåkort burde efter min mening afskaffes.

Selvfølgelig kan børnene ikke alverdens ting, med et gåkort, men de får da
lært grundreglerne i trafikken.
Da vores ældste søn fik gåkort, blev hans lillebror meget OBS på trafikken.
Hvad man måtte og hvad man ikke måtte. Han øvede sig rigtigt i, at gå
rigtigt og korrekt i trafikken og han var rigtig stolt, da han sidste år,
modtog sit gåkort.

Vores børn har ikke brugt gåkortet til, at nu kan de gøre, hvad de vil.
Tværtimod. De gør alt for, at gå så pænt, som muligt i trafikken. De vil
gerne overholde den tillid, ( og ansvar ), som de føler kortet ( og
betjentene ), har givet dem
Skal da ikke udelukke, at nogen børn reagerer, som du beskriver. Jeg taler
kun fra egen erfaring. Gåkortet har haft en positiv virkning, på vores børn.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Uffe Holst

Dato : 09-08-02 10:50

> Selvfølgelig kan børnene ikke alverdens ting, med et gåkort, men de får da
> lært grundreglerne i trafikken.

Ja, og det er også vigtigt, at de gør det. Problemet er nok, at gåkortet
bliver udleveret som en belønning, og visse børn får den opfattelse, at de
med gåkortet i hånden har fået "ret" til på egen hånd at færdes i
trafikken.

Jeg er ikke i tvivl om, at man selv med ganske små børn kan lære dem på
forsvarlig vis f.eks. selv at gå i skole. Men så taler man også om et kendt
stykke vej fra hjem til skole, som man flere gange har gået sammen med
barnet. Man har fået fortalt barnet, hvor barnet skal krydse vejen, så man
undgår, at barnet selv vælger at krydse vejen på et sted, hvor udsynet er
dårligt, eller lignende.

Der er sikkert ingen tvivl om, at børnene har lært meget i skolen ved
trafikundervisningen, men børnene er ofte så små, at det efter min mening
ikke rigtig er forsvarligt at sende dem alene ud i trafikken, og slet ikke
på ukendte steder, hvilket som regel er de steder, hvor jeg færdes i
trafikken med børn.

Jeg har nogle gange oplevet, at børnene efter at have fået en instruktion
ikke har fulgt denne instruktion med den begrundelse, at "vi må godt, for
vi har gåkort".

Og jeg er ikke den eneste spejderleder, der har disse erfaringer. På et
ledertræf sidste forår talte vi netop om trafik på et tidspunkt, og der var
flere miniledere, der bandede gåkortet langt væk, netop fordi visse af
børnene med gåkortet i hånden følte, at de var i stand til at træffe deres
egne beslutninger i trafikken -- også selvom disse beslutninger var i
modstrid med lederens instruktioner.

Heldigvis er det et fåtal af børnene, der benytter gåkortet på denne måde,
men argumentet "vi må godt, for vi har gåkort" overfor de andre børn, der
umiddelbart følger den voksnes instruktion, virker utrolig godt. Og så er
der pludselig mere end ét barn, der ikke følger instruktionen. Gåkortet får
børnene til at føle sig store i trafikken, men ligegyldig hvor mange
gåkort, de har, så er de stadig de små i trafikken. Og vi kan sikkert nemt
blive enige om, at ét barn, der bliver kørt ned, er ét barn for meget.

--
Uffe Holst

Fra : Sander

Dato : 09-08-02 12:05

> [...]

>undgår, at barnet selv vælger at krydse vejen på et sted, hvor udsynet er

Helt enig.

> [...]
>ikke rigtig er forsvarligt at sende dem alene ud i trafikken, og slet ikke
>på ukendte steder, hvilket som regel er de steder, hvor jeg færdes i

Jeg mener heller ikke, at gåkortet er en "billet" til, at små børn kan
færdes alene i trafikken alle steder. Det er stadig forældrenes ansvar, at
sætte en forsvarlig grænse for, hvor deres børn må og ikke må færdes, indtil
børnene er gamle nok, til at styre det forsvarligt selv.

> [...]
>børnene til at føle sig store i trafikken, men ligegyldig hvor mange
>gåkort, de har, så er de stadig de små i trafikken.

Kan godt se, at det er nogen uheldige argumenter, fra børnenes side. Måske
har børnene fået, den holdning, fra forældrene....
Vores børn tog gåkortet, med den holdning, at nu kunne de hjælpe andre børn,
med at opføre sig rigtigt i trafikken. Jeg er selv blevet
"opdraget" på af min yngste søn, hvis jeg er kommet til at gå skråt over en
vej, i stedet for lige over.
Vi kan hurtigt blive enige om, at de stadig er små trafikanter, til trods
for gåkortet.

>Og vi kan sikkert nemt blive enige om, at ét barn, der bliver kørt ned, er
ét barn for meget.

YEP !

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Uffe Holst

Dato : 09-08-02 12:40

In an article of 9 Aug 2002 Sander wrote:

> Jeg mener heller ikke, at gåkortet er en "billet" til, at små børn kan
> færdes alene i trafikken alle steder.

Nej, men børnene føler, at det netop er en sådan billet. Med gåkortet "i
hånden" føler de, at de har lov til på egen hånd at færdes i trafikken.

> Kan godt se, at det er nogen uheldige argumenter, fra børnenes side.
> Måske har børnene fået, den holdning, fra forældrene....

Jeg tror nærmere, at det er en holdning, de har fået på skolen i
forbindelse med, at de erhvervede gåkortet.

Uden præcist at vide det, for jeg har ikke set og fulgt
trafikundervisningen i skolen og set på hvilken præmisser gåkortet gives,
så føler jeg, at gåkortet gives på forkerte præmisser. Børnene har uden
tvivl lært noget i forbindelse med trafikundervisningen, men på mig virker
det lidt som om, de med gåkortet i hånden føler, at de kan skalte og valte,
hvilket de bestemt ikke kan, og navnlig ikke når de er i flok. Gåkortet
gives på den præmisse, at barnet nu kan klare sig selv fuldt ud i trafikken
-- jeg har i hvert fald indtryk af, at det er det, børnene føler.

Bibehold for Guds skyld trafikundervisningen, men undlad at give børnene et
gåkort, for det gør efter min mening børnene for selvsikre i trafikken, og
derved bliver børnene til fare for sig selv.

--
Uffe Holst

Fra : Sander

Dato : 09-08-02 15:37

In an article of 9 Aug 2002 Sander wrote:

>Nej, men børnene føler, at det netop er en sådan billet. Med gåkortet "i
>hånden" føler de, at de har lov til på egen hånd at færdes i trafikken.

Det kommer jo igen an på, hvad forældrene tillader.

>Jeg tror nærmere, at det er en holdning, de har fået på skolen i
>forbindelse med, at de erhvervede gåkortet.

Det er muligt. Jeg har heller ikke set og fulgt undervisningen, kun fået
genfortalt. Der er nok forskellige metoder, at undervise på, fra skole til
skole.

>Bibehold for Guds skyld trafikundervisningen, men undlad at give børnene et
>gåkort, for det gør efter min mening børnene for selvsikre i trafikken, og
>derved bliver børnene til fare for sig selv.

Det er da muligt, ud fra hvad du har oplevet, at nogen børn ( og forældre/
skoler ), tager gåkortet, for mere end det er.

www.tjekmig.dk

Fra : cj-soft

Dato : 09-08-02 10:44

Desværre nej de fik ikke noget gåkort i børnehaveklssen. Det har de åbenbart
i på den skole. Jeg har aldrig hørt om det før.
Hun går selv hjem om eftermiddagen, hun kører med skolebus om morgen fordi
jeg ved hun ellers vil komme for sent. Den vej hun går er gennem et langt
stisystem, og den eneste trafikkerede vej der er følger jeg hende over
endnu.
Men det der er glat det er når hun skal til at cykle, der må ikke cykles i
dette stisystem.

Hilsen
Connie og Jan
forældre til
Sasja, Maj og Theis

Fra : Sander

Dato : 09-08-02 11:37

> [...]
> endnu.
> Men det der er glat det er når hun skal til at cykle, der må ikke cykles i

Hvor langt er der til skolen ? Og hvor meget trafik, hvis hun skal cykle ?

Jeg ville bruge samme fremgangsmåde, som nævnt før: Cykel en tur med hende.
Lær hende de grundlæggende regler: Kigge sig for, løft hånden v. stop osv.
Når i føler hun er rimelig sikker, (tag alle de ture med hende, som i finder
nødvendigt) så find et sikkert sted, hvor hun kan øve sig alene og hold øje
med hende. Evt. cykel et stykke bagved hende, uden hun ser jer.
Det hele, er selvfølgelig mere kompliceret på cykel, og hvis i føler, at det
er helt håbløst for hende, så vent til hun er lidt ældre og start med, at
lære hende, at krydse den trafikerede vej til fods alene.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : cj-soft

Dato : 09-08-02 12:02

Der er ca. 2½ km i skole, og omkring 1½ igennem stisystem. Hvis hun skal
cykle er der 2 meget trafikerede veje hun skal kører på for at komme i
skole. Og der kører store lastbiler og mange biler, kald det en hovedvej
igennem byen. Der er ikke kun 10 biler men 1000 biler den vej. Hun virker
meget opsat på nu skal hun lærer at cykle så mor ikke behøver at hente,
(skal hente lillebror og søster samtidig, i hver sin ende af byen), men når
vi så begynder går hun fuldstændig i baglås, så er det lige pludselig ikke
sjov længere.

Fra : Sander

Dato : 09-08-02 12:22

> [...]
når
> vi så begynder går hun fuldstændig i baglås, så er det lige pludselig ikke

Så synes jeg i skal vente lidt, til hun er lidt ældre og mere (køre)klar.
Hvis i lære hende, at krydse den trafikererde vej til fods, kan hun jo også
gå hjem alene, så mor ikke behøver at hente.

Cykel nogen hyggeture med hende, så hun bliver mere tryg i trafikken. Vent
med, at lade hende cykle i skole alene, til hun er lidt ældre. Det lyder,
som en voldsomt trafikeret skolevej, så det er klart hun går i baglås. En
lastbil er jo stor, når man kun er 7 år og folk er ikke altid, så
hensynsfulde, især ikke i myldretiden.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Uffe Holst

Dato : 09-08-02 12:43

In an article of 9 Aug 2002 cj-soft wrote:

> [...]
> endnu.
> Men det der er glat det er når hun skal til at cykle, der må ikke cykles i

Kan du ikke bare lade hende cykle af stisystemet?

Ude på bøhlandet, hvor jeg voksede op, var der dengang ikke nogen cykelsti,
men blot et fortov langs den trafikerede vej, der var min skolevej. Det var
i hvert fald accepteret dengang, at mindre børn cyklede på fortovet.

Var det mit barn, så ville jeg i hvert fald ikke være bleg for at sende
hende på cykel ad stisystemet, selvom "man ikke må".

--
Uffe Holst