Der røg min cpu... *snøft*
Fra : Groggy

Dato : 09-08-02 00:21

Så skete det.

Min cpu blev kvast. Fik den geniale tanke, at "rydde op" i mit kabinet.
Primært på grund af slangerne til mit vandkøling der var lidt for lange. Det
hele blev sat på plads, pumpen stripset op, radiatoren sat ordentligt etc.
Endelig skulle hardwaren sættes i igen. Jeg sidder halvtræt som jeg nu
engang er, og samler det hele, hvilket jeg har gjort så ofte før. Computeren
starter men intet billede på skærmen. Underligt tænker, og tjekker som det
første mit grafikkort. Det var ikke fejlen. Derefter får alle dele lige et
tryk for at se om det sidder ordentligt. Ingen effekt. Underligt. Jeg
beslutter mig for at skille det hele ad, og samle det igen for at se om det
hjælper. Da jeg så fjerner kølehovedet fra cpuen, ser jeg til min skræk at,
jeg har monteret min shim forkert. Hvilket har resulteret i, at diverse små
"kredsløb" der sidder rundt omkring kernen er blevet knust. Suk, der røg min
ellers så dejlige T-bird 1,33 ghz.

Pointen med mit indlæg er vel egentlig bare, at give en advarsel til jer
andre. Lad aldrig tingene blive for meget en rutine. For lige så snart
opmærksomheden er et andet sted, sker de fatale fejl.

Med sørgelige hilsener

Andreas Hansen (Groggy)

---

Fra : Rune Skou Larsen

Dato : 09-08-02 02:26

Se på den lyse side - nu har du en god grund til at opgradere til en Athlon
XP.

Mvh Rune

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 09-08-02 07:42

"Rune Skou Larsen" <tazlyold@hotmail.com> wrote in message
> Se på den lyse side - nu har du en god grund til at opgradere til en
Athlon
> XP.

Opgradering koster. Og hvis T-birden dækkede hans behov...?

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Santa Xcaze \(J. Roh~

Dato : 09-08-02 09:31

SNIP
> Opgradering koster. Og hvis T-birden dækkede hans behov...?

617 kr til en athlon 1600+ monstro ik man kan finde penge til det? Drop
smøger i 2 uger, drik lidt mindre i byen et par gange .. Så sq den være
hjemme!

Fra : Groggy

Dato : 09-08-02 10:49

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse
> "Rune Skou Larsen" <tazlyold@hotmail.com> wrote in message
> Athlon
>
> Opgradering koster. Og hvis T-birden dækkede hans behov...?

Det er også det jeg har tænkt mest over. Egentlig dækker sådan en T-bird mit
behov. Men min konklusion blev, at jeg lige så godt kunne opgradere til et
bedre og hurtigere mobo, samt DDR ram og en hurtigere processor.

Med venlig hilsen

Andreas Hansen (Groggy)

---

Fra : Groggy

Dato : 09-08-02 10:44

"Rune Skou Larsen" <tazlyold@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Se på den lyse side - nu har du en god grund til at opgradere til en
Athlon
> XP.

Det har jeg også fået det vendt til efterhånden. Samtidig ryger der vist et
nyt mobo med og nogle DDR ram.

Skal bare lige have solgt det gamle mobo (asus a7v 133c) samt mine sd ram
(512mb).

Med venlig hilsen

Andreas Hansen (Groggy)

---

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 09-08-02 02:59

Groggy wrote:
> Så skete det.

Jeg kondolerer.

-Sune

Fra : Groggy

Dato : 09-08-02 10:50

"Sune Mika Salminen" <not_real@fakeantispamemail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kondolerer.

Takker.

Med venlig hilsen

Andreas Hansen (Groggy)

---

Fra : SonofonoS

Dato : 09-08-02 08:21

Sørgelig historie det må jeg sige!

Jeg har haft en lignende oplevelse! Jeg havde bestemt mig for at investere i
en ny blæser til cpu'en. Den gamle 600mm der sad der på kunne ikke rigtig
klare presset mere... Jeg valgte at købe en 80mm titan blæser, med
køleprofil der passede til socket a. Den har jeg så kørt med i et par
måneder nu her og ville her den anden dag, som dig, lige rydde lidt op i
kabinetet. Jeg tager bagpladen af, den hvor bundkortet sidder fast på, og
til min skræk kan jeg se at jeg har vendt køleprofilen forkert. Dvs. at den
har siddet skævt ned over cpu i ca. 2 måneder. Jeg tror det er rent held at
der ikke er brækket et hjørne af under monteringen. Det var i hvert fald
noget der fik koldsveden frem på panden.

Men tilbage til dig. Det er sgu altid trist når hardwaren går i stykker.
Nok er en ven gået bort, men husk: Det var KUN en cpu.

SonofonoS

Fra : Groggy

Dato : 09-08-02 10:51

"SonofonoS" <SonofonoS@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> der ikke er brækket et hjørne af under monteringen. Det var i hvert fald
> noget der fik koldsveden frem på panden.

Det lyder godt nok som om du er sluppet ret heldigt. For der skal jo
desværre ikke ret meget til, før man lige får knast et eller andet.

> Men tilbage til dig. Det er sgu altid trist når hardwaren går i stykker.
> Nok er en ven gået bort, men husk: Det var KUN en cpu.

Jeps. Det er sq sure penge. Jeg er efterhånden også ved at være over tabet.

Med venlig hilsen

Andreas Hansen (Groggy)

---

Fra : Henrik Dissing

Dato : 09-08-02 12:27

On Fri, 9 Aug 2002 01:21:22 +0200, "Groggy" <groggy@[NOSPAM]mail.dk> wrote:

>Så skete det.

[snip]

>Pointen med mit indlæg er vel egentlig bare, at give en advarsel til jer
>andre. Lad aldrig tingene blive for meget en rutine. For lige så snart
>opmærksomheden er et andet sted, sker de fatale fejl.

Det kan jeg skrive under på.

For et stykke tid siden besluttede jeg at fjerne multiplier-låsen fra min
T-bird 900. Af med Silverado-køleren og ud med CPU'en. Et par dråber
bagrudelak på de rigtige steder. I med CPU'en og på med Silverado'en. Peace
of cake!

Da jeg så tænder for dyret, kører den i to-tre sekunder, og alt bliver
stille. Gentagne tryk på power knappen har ingen effekt. Rolig nu! Tænke,
tænke...

Ah! Jeg havde glemt at sætte kablerne til Silverado'en på igen, og så er
motherboard'et konfigureret til at lukke ned automatisk for at undgå en CPU
nedsmeltning. Af med kabinetsiden og på med kablerne. Så er den vist fixet!

What?! Da jeg trykker på knappen sker der stadig ingenting! Koldsved. Det
kan da ikke passe at CPU'en er brændt af pga. manglende luft til
køleprofilen i så kort tid? Men hvad i alverden er der så sket? Hjælp!

Måske har jeg knækket CPU'en som så mange andre, men hvorfor kørte den så i
tre sekunder første gang? Eller måske er det noget med at bagrudelakken har
skabt en kortslutning eller noget efter at blive varmet op? Narh... lyder
ikke alt for sandsynligt.

Til sidst ser jeg ingen anden udvej end at afmontere det hele igen. Da jeg
fjerner Silverado'en, udstøder jeg et forskrækket hyl og ser mit liv passere
revy! Hvor dum kan man være? På én eller anden måde er det lykkedes mig at
montere køleren med begge ledninger til den ekstra kabinetblæser løbende
henover CPU-kernen. Isoleringen er totalt smeltet (hvilket siger noget om
hvor hurtigt sådan en T-bird bliver varm), og dét har så forårsaget en
kortslutning direkte igennem kernen, hvilket igen har fået PSU'en til at slå
fra.

Jeg vidste jo godt at det var slut med den CPU, men eftersom det var søndag
og jeg ikke alligevel ikke kunne få fat i en ny, gjorde jeg den ren og satte
den i igen og monterede køleren MEGET forsigtigt. Efter at have udbedret
skaderne på kablerne til kabinetblæseren, trykkede jeg for en ordens skyld
på power-knappen, og til min store fryd og undren startede den uden
problemer.

For at det ikke skulle være løgn, var operationen med L1-broerne også
lykkedes så jeg kunne komme igang med at overklokke. Heldet følger helt
klart de tossede.

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 09-08-02 14:27

"Henrik Dissing" <hendis@tdcadsl.dk> wrote in message
> montere køleren med begge ledninger til den ekstra kabinetblæser løbende
> henover CPU-kernen. Isoleringen er totalt smeltet (hvilket siger noget om

Du tror ikke det er kortslutningen af blæseren der har sat en stopper for
løjerne?

Fra : Henrik Dissing

Dato : 09-08-02 18:34

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 10-08-02 07:54

> "... og dét har så forårsaget en kortslutning direkte igennem kernen,
> hvilket igen har fået PSU'en til at slå fra."

Ikke kortslutning igennem kernen. Kortslutning gennem køleprofilet, vel.
Kernen er indmaden af kræet.

Fra : Henrik Dissing

Dato : 11-08-02 22:18

On Sat, 10 Aug 2002 08:54:15 +0200, Jesper G. Poulsen wrote:

>Ikke kortslutning igennem kernen. Kortslutning gennem køleprofilet, vel.
>Kernen er indmaden af kræet.

Det er selvfølgelig muligt, men eftersom varmen der smeltede isoleringen
nødvendigvis må være kommet fra CPU'en, er det vel nærliggende at antage at
kobberet er blivet fritlagt først på den side, specielt fordi køleprofilet
jo ikke nåede at blive varmt. Jeg lagde ikke specielt mærke til hvor der så
ud til at have været kontakt, men jeg husker at kablerne nærmest var smeltet
fast til kernen da jeg fjernede køleren.

Der er dog ingen tvivl om at Silveradoens sølvplade leder en hel del bedre
end en CPU-kerne, så måske har du ret. Det ville i hvert fald forklare
hvorfor CPU'en overlevede.

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-08-02 08:13

> [...]
at
> kobberet er blivet fritlagt først på den side, specielt fordi køleprofilet

Jooo, men du kortslutter stadig ikke ned gennem kernen. Metalfladen oven på
processoren er ikke elektrisk forbundet til indmaden.

> end en CPU-kerne, så måske har du ret. Det ville i hvert fald forklare
> hvorfor CPU'en overlevede.

Nej, CPU overlevede fordi metalpladen ovenpå CPU ikke har elektrisk
forbindelse til waferen.

Fra : JAM

Dato : 09-08-02 15:59

> For at det ikke skulle være løgn, var operationen med L1-broerne også
> lykkedes så jeg kunne komme igang med at overklokke. Heldet følger
> helt klart de tossede.

ROFL, god historie.

Mvh
Jakob

Fra : Cacba

Dato : 09-08-02 20:27

altid surt naar man smadre noget..

men næsten bedre naar man har en fejl.. og man ikke kan finde den.... men
ved at det ikke er software som failer... men har dog fundet ud af at det er
en hd.. tror jeg..

ja du gættede rigtigt... IBM.. :)

Cacba Out...

Fra : The Phantom

Dato : 16-08-02 20:01

en lille quote fra sonofons :)
Den gamle 600mm der sad der på kunne ikke rigtig
klare presset mere... Jeg valgte at købe en 80mm titan blæser, med
køleprofil der passede til socket a.
Hmm Den 600 mm Blev skiftet ud med en 80 mm fordi den ikk kunne klarer
presset.
Er det mig der ser noget forkert eller er jeg bare kommer skævt ind på den
sætning :)

Mvh The Phantom