Zyxel Prestige 100WH
Fra : Thomas Loecke

Dato : 17-02-01 17:20

Jeg begynder snart at græde!

Jeg har her for en lille måned siden anskaffet mig et Pro@cces ISDN
abonnement hos Tele Danmark. Jeg kan ikke få det til at virke. Her er
min konfiguration:

1 styks Prestige 100WH
1 styks Eicon Diva ISDN T/A
1 styks computer med netværk installeret

Min computer har IP nr. 192.168.57.1, min router IP nr. 192.168.57.99.
Disse to kommunikerer perfekt med hinanden. Modemet sættes så ind i
routerens WAN port. Jeg konfigurerer inden da modemet til at køre PPP.
Det hele fungerer perfekt! Jeg surfer fint afsted med 64 kbits.

Så sætter jeg modemet til at logge op med 128 kbits, MLPPP. Og her går
det galt! Ligegyldigt hvordan jeg gør det, så vil linien ikke holde
sig åben, eller rettere; den vil faktisk slet ikke åbne op.

Den står og blinker et par sekunder på den ene kanal på mit Eicon
Diva, for derefter at lukke hele molevitten ned.

Piller jeg routeren fra og logger på nettet alene med mit modem, så
kører det fint med MLPPP - det er kun når routeren sidder på at MLPPP
går galt.

Hvad kan problemet være?

Håber nogen kan hjælpe, da jeg er ved at gå ud af mit gode skind..

Mvh
Thomas Løcke

ps. og nej, Prestige 100WH har IKKE nogen egen ISDN adapter indbygget.
Den er lavet til at udnytte en eksisterende adapter/modem.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 17-02-01 17:46

"Thomas Loecke" <thomas@kenshi.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad kan problemet være?

Hvad har du stående som initstreng i routerens opsætning menu 2 (WAN port
setup) ??

--
Mvh. Søren C. Fischer

http://lmarr.dyndns.dk

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 17-02-01 18:30

"Søren C. Fischer" <soren@fischer.as> skrev i en meddelelse
> "Thomas Loecke" <thomas@kenshi.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hvad har du stående som initstreng i routerens opsætning menu 2 (WAN port
> setup) ??

Prøv denne: at&f%a2=96

--
Mvh. Søren C. Fischer

http://lmarr.dyndns.dk

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 17-02-01 18:34

> "Søren C. Fischer" <soren@fischer.as> skrev i en meddelelse

> Prøv denne: at&f%a2=96

Paikin skriver om denne initstreng:
AT%a2=96%p5=1%p8=1!x13=20!x14=85!x15=30

Se evt. forklaring her: http://www.paikin.dk/isdn-tip.htm

--
Mvh. Søren C. Fischer

http://lmarr.dyndns.dk

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 17-02-01 18:36

"Søren C. Fischer" <soren@fischer.as> skrev i en meddelelse
> "Søren C. Fischer" <soren@fischer.as> skrev i en meddelelse

> Prøv denne: at&f%a2=96

En god side til Eicon Diva ISDN T/A:
http://home.worldonline.dk/~prk1/diva/

--
Mvh. Søren C. Fischer

http://lmarr.dyndns.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 17-02-01 19:14

> [...]
> Den står og blinker et par sekunder på den ene kanal på mit Eicon
> Diva, for derefter at lukke hele molevitten ned.

Prøv at poste en q.931 og en PPP trace, så vi kan se noget log.
Du kan læse hvordan du gør dette i refta.pdf der ligger på din Eicon-CD

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Thomas Loecke

Dato : 17-02-01 23:38

Hej Martin

>Prøv at poste en q.931 og en PPP trace, så vi kan se noget log.
>Du kan læse hvordan du gør dette i refta.pdf der ligger på din Eicon-CD

Jeg har luret rundt på min Eicon CD, og jeg kan ikke finde nogen
reference til hverken q.931 eller PPP trace... Og heller ingen .pdf
fil. Der er en refta.hlp, men den indeholder heller ikke noget om
ovenfor nævnte.

Måske du kunne forklare mig hvad jeg skal gøre?

Med venlig hilsen
Thomas Løcke

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 18-02-01 00:18

> Måske du kunne forklare mig hvad jeg skal gøre?

Mener det er dette:
Med en terminal mod Eicon Diva

q.931:
AT$VQ Start trace
AT$VQ (igen) Vis trace
AT$SQ Stop trace

PPP:
AT$PQ Start trace
AT$PQ (igen) Vis trace
AT$PQ Stop trace

Fra : Thomas Loecke

Dato : 18-02-01 09:16

Hej igen!

Hvordan skal jeg få sat Eicon Divaen mod en terminal (jeg bruger
normalt bare Hyperterminal) når den sidder i en WAN port på 100WH og
ikke i en COM port?

Hygge
Thomas

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 18-02-01 11:55

> Hvordan skal jeg få sat Eicon Divaen mod en terminal (jeg bruger
> normalt bare Hyperterminal) når den sidder i en WAN port på 100WH og
> ikke i en COM port?

Hvis ikke der er en "pass-through" terminal-ting i din zyxel ting kan du
evt.

Sætte PC'en til
Starte tracen
Sætte routeren til
Tænde rputeren
Køre forsøget
Slukke routeren
Sætte PC'en til
Vise tracen

Bemærk at der ikke må være nogen reset-kommandoer i din initstreng (Divaen
kan godt koble op uden disse) og at du har en minimal risiko for at brænde
noget af ved forsøget (er aldrig sket for mig)

Det er også muligt der er en PPP-trace i zyxel'en

Fra : Thomas Loecke

Dato : 18-02-01 18:33

Jeg har lidt svært ved at få nedenstående til at virke, men kæmper
troligt videre.. Indtil da kan du da lure lidt på de beskeder jeg får
nu når jeg prøver at logge på med MLPPP:

Start dialing for node <TD>...
### Hit any key to continue.###
$$$ DIALING dev=3 ch=2..........
$$$ OUTGOING-CALL phone(16261)
$$$ CALL CONNECT speed<230400> type<3> chan<2>
$$$ LCP opened
$$$ LCP closed
$$$ Recv'd TERM-REQ
$$$ Recv'd TERM-ACK state 5
$$$ LCP stopped

Måske du kan få noget ud af ovenstående?

Hygge
Thomas

Fra : Thomas Loecke

Dato : 18-02-01 20:23

Ok, det er lykkedes for mig at lave en q931 trace og en PPP trace:

at$vq
Q931 trace started: Size 0x4000 Entry length 0x80
OK
at$vq
Q931 Trace: Size 0x4000 Entry length 0x80
BLK HH:MM:SS.ss
1 00:00:56.857 TX I PD=Q.931 Orig CR=1 SETUP < 8
1 1 5>
04 02 88 90 6c 09 80 34 37 31 32 30 30 36 37 70
|....l..47120067p|
06 80 31 36 32 36 31 a1 |..16261.

2 00:00:57.193 RX I PD=Q.931 Dest CR=1 CALL_PROC < 8
1 81 2>
18 01 89 |...

3 00:00:58.085 RX I PD=Q.931 Dest CR=1 CONNECT < 8
1 81 7>
29 05 01 02 12 13 35 |).....5

4 00:00:58.087 TX I PD=Q.931 Orig CR=1 CONNECT_ACK < 8
1 1 F>
5 00:01:06.653 TX I PD=Q.931 Orig CR=1 DISCONNECT < 8
1 1 45>
08 02 80 90 |....

6 00:01:06.794 RX I PD=Q.931 Dest CR=1 RELEASE < 8
1 81 4D>
7 00:01:06.796 TX I PD=Q.931 Orig CR=1 RELEASE_COMP < 8
1 1 5A>
OK
at$sq
Q931 trace stopped
OK

at$vp
PPP trace started: Size 0x4000 Entry length 0x80
OK
at$vp
PPP Trace: Size 0x4000 Entry length 0x80
BLK HH:MM:SS.ss
1 00:22:28.147 ST C021 LCP P.1 E.UP S.INITIAL NS.CLOSED

2 00:22:28.828 ST C021 LCP P.1 E.OPEN S.CLOSED
NS.REQ_SENT

3 00:22:28.838 TX C021 LCP CONF REQ ID=004 Length=0027
01 04 05 e2 05 06 27 c1 87 bf 11 04 05 e2 12 02
|......'.........|
13 07 01 00 14 94 d3 |.......

4 00:22:28.916 RX C021 LCP CONF IND ID=219 Length=0028
03 05 c2 23 05 05 06 71 24 e4 5a 11 04 05 f4 13
|...#...q$.Z.....|
09 01 70 61 49 53 44 4e |..paISDN

5 00:22:28.929 ST C021 LCP P.1 E.RCRBAD S.REQ_SENT
NS.REQ_SENT

6 00:22:28.930 TX C021 LCP CONF NAK ID=219 Length=0008
01 04 05 e2 |....

7 00:22:28.931 RX C021 LCP CONF REJ ID=004 Length=0006
12 02 |..

8 00:22:28.932 ST C021 LCP P.1 E.RCN S.REQ_SENT
NS.REQ_SENT

9 00:22:28.938 TX C021 LCP CONF REQ ID=005 Length=0025
01 04 05 e2 05 06 27 c1 87 bf 11 04 05 e2 13 07
|......'.........|
01 00 14 94 d3 |.....

10 00:22:28.947 RX C021 LCP CONF IND ID=220 Length=0028
03 05 c2 23 05 05 06 71 24 e4 5a 11 04 05 f4 13
|...#...q$.Z.....|
09 01 70 61 49 53 44 4e |..paISDN

11 00:22:28.950 ST C021 LCP P.1 E.RCROK S.REQ_SENT
NS.ACK_SENT

12 00:22:28.951 TX C021 LCP CONF ACK ID=220 Length=0028
03 05 c2 23 05 05 06 71 24 e4 5a 11 04 05 f4 13
|...#...q$.Z.....|
09 01 70 61 49 53 44 4e |..paISDN

13 00:22:28.997 RX C021 LCP CONF ACK ID=005 Length=0025
01 04 05 e2 05 06 27 c1 87 bf 11 04 05 e2 13 07
|......'.........|
01 00 14 94 d3 |.....

14 00:22:29.003 ST C021 LCP P.1 E.RCA S.ACK_SENT NS.OPENED

15 00:22:29.004 TX C021 LCP
0c 06 00 3f 45 69 63 6f 6e 20 54 65 63 68 6e 6f |...?Eicon
Techno|
6c 6f 67 79 20 28 54 41 42 4f 58 20 50 50 50 20 |logy (TABOX
PPP |
32 2e 32 2e 30 20 28 4d 4c 7c 41 4f 2f 44 49 7c |2.2.0
(ML|AO/DI||
42 41 43 50 7c 43 48 41 50 7c 50 41 50 29 29
|BACP|CHAP|PAP)) |

16 00:22:29.027 RX C223 CHAP CHALLENGE ID=182 Length=0027
10 32 0e 5b 56 ac c8 f2 f4 33 9e 71 79 cf 1d 9b
|.2.[V....3.qy...|
8d 70 61 49 53 44 4e |.paISDN

17 00:22:36.684 ST C021 LCP P.1 E.CLOSE S.OPENED NS.CLOSING

18 00:22:36.690 TX C021 LCP TERM REQ ID=007 Length=0004

19 00:22:36.694 ST C021 LCP P.0 E.CLOSE S.INITIAL NS.INITIAL

20 00:22:36.695 ST C021 LCP P.15 E.CLOSE S.INITIAL
NS.INITIAL

21 00:22:36.764 RX C021 LCP TERM ACK ID=007 Length=0004

22 00:22:36.765 ST C021 LCP P.1 E.RTA S.CLOSING NS.CLOSED

23 00:22:36.797 ST C021 LCP P.1 E.DOWN S.CLOSED NS.INITIAL

OK
at$sp
PPP trace stopped
OK

Det er mildt sagt sort snak for mig!

Vh
Thomas

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 18-02-01 20:45

> Ok, det er lykkedes for mig at lave en q931 trace og en PPP trace:

Som er meget vanskelig at læse da du wrapper linjerne

Kan du ikke prøve at poste den uden at wrappe linjer, og fortæl lidt om hvad
du foretog dig da du loggede og hvad du så der skete.

Fra : Thomas Loecke

Dato : 18-02-01 20:52

Hehe, jeg anede faktisk ikke at jeg wrappede linierne! Jeg snuppede
bare de data som hyperterminal smed ud...

Jeg gjorde som du skrev: satte modemet i COM1, startede en trace,
satte modemet i WAN port, loggede på, ventede til linien blev lukket
ned, satte modemet i COM1 igen og aflæste tracen. Herefter ren cut &
paste.

Jeg har sendt dig en lille .txt fil med mine resultater på din mail.

Håber det er ok!

Thomas

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 18-02-01 21:18

> Jeg har sendt dig en lille .txt fil med mine resultater på din mail.

Ja, det hjalp lidt på læsbarheden.
Jeg kan se at det ihvertfald er modemet der fejler i en eller anden ting.
(er ikke verdensmester i at snakke PPP)
Det ser ud til at den prøver at logge på med CHAP, hvilken opkobling har du?
Prøv at poste/maile en lign trace hvor du kører multilink fra PC'en (hvor
det virker)
Bare log på og af igen. Forhåbentlig vil jeg være i stand til at pinpointe
forskellen...

Fra : Thomas Loecke

Dato : 18-02-01 22:57

Du er da bare FOR cool!

Jeg kaster mig over projektet straks i morgen... Er lidt træt nu.

Det er en Tele Danmark Pro@cces ISDN opkobling.

Hygge
Thomas

Fra : Erik G Christensen

Dato : 18-02-01 23:21

Thomas Loecke wrote:

> Det er en Tele Danmark Pro@cces ISDN opkobling.

Jeg ved ikke om det hjælper, men jeg kan ikke få BOD når jeg
kobler op på 16261 med fast IP nr, men det virker med servertildelt.
Har W98SE og Diva T/A. Har ikke tjekket nøjere.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Thomas Loecke

Dato : 19-02-01 18:07

Noget nyt Martin?

Thomas

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-02-01 20:19

> Noget nyt Martin?

Tja, ikke voldsomt.
Det er ret tydeligt ud fra loggen at din Zyxel ikke vil autenticere med
CHAP, men derudover er der nada fejl. (central sender CHAP challenge og
routeren skal svare med CHAP response. Istedet nedkobler den)
Har du sat den op til dette?
Virkede det med kun en kanal?

Fra : Thomas Loecke

Dato : 19-02-01 20:34

Det virker perfekt med kun en kanal...

Jeg aner virkelig ikke hvor jeg skulle have kunne sætte den op til at
koble ned. Der er et sted hvor CHAP nævnes, og det er i et menupunkt
hvor Authentication skal vælges. Her har jeg valgt CHAP fordi det
siger de papirer jeg har fået fra Tele Danmark. Jeg har forsøgt at
vælge PAP eller PAP/CHAP - dog uden held.

ACK! Kan det blive værre? 1800 bops ud af vinduet... grrrrr

Vi snakkes
Thomas

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-02-01 10:20

> Jeg aner virkelig ikke hvor jeg skulle have kunne sætte den op til at
> koble ned. Der er et sted hvor CHAP nævnes, og det er i et menupunkt
> hvor Authentication skal vælges. Her har jeg valgt CHAP

Har du snakket med Zyxel support?

Jeg tror ikke det er opsætningen af routeren der fejler, jeg tror det er
routeren der generelt sender de forkerte kommandoer.

Fra : Thomas Loecke

Dato : 20-02-01 19:23

Hej Martin

Jeg smuttede ud og skaffede mig et Cybershitty abonnement i dag,
smuttede hjem igen, satte det op, og vupti! MLPPP med det samme..
Derefter hev jeg alt mig grej (modem og router) ned i en plasticpose
og drog afsted til en kammerat med det samme grej.

Vi satte det op (igen), tilrettede mit udstyr til hans World Online
opkobling, og vupti! MLPPP med det samme.

Så mit grej virker som det skal. Det må være hos Tele Danmark at
fejlen ligger.

Gad vide hvordan man får dem til at æde den?

Hygge
Thomas

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-02-01 22:19

> [...]
> smuttede hjem igen, satte det op, og vupti! MLPPP med det samme..
> Så mit grej virker som det skal. Det må være hos Tele Danmark at

Næppe. Begge de abo. kører sikkert PPP og det var jo CHAP (en anden
autenticeringsprotokol) jeg sagde at der var problemer med.
Centralen/puljer sender alt det den skal. Fejlen opstår først når din router
skal til at svare på CHAP challenge sætningen.
Du skal prøve at få det til at virke med MLPPP og CHAP et andet sted.

Fra : Thomas Loecke

Dato : 20-02-01 23:00

Hmmm, mon man kan overtale Tele Danmark til at køre PPP på min
opkobling?

Ok, jeg har i dette øjeblik sendt alle mine traces afsted (igen) til
Zyxel, vedhæftet dine kommentarer (uden dit navn selvfølgelig). Så må
vi se hvad der kommer ud af det.

Speget affære...

Hygge
Thomas

ps. og endnu en gang: Mange tak for din tålmodige assistance!

Fra : Thomas Loecke

Dato : 19-02-01 18:30

Bare en hurtig undskyldning til Søren Fischer.... Jeg har af en eller
anden sær årsag ikke kunne læse/se dine indlæg fra min
"hjemme-computer".. Først i dag på mit kontor så jeg dem.. Jeg
forsøger med din foreslåede init streng.

Mvh
Thomas Løcke

Fra : Thomas Loecke

Dato : 19-02-01 18:32

Ja, det tog ikke lang tid - ingen af init strengene virkede..

Mvh
Thomas