Totalforsikring
Fra : Per Hansen

Dato : 08-08-02 17:19

Hej
Er der nogen der har erfaringer med forsikring til computere?
Jeg har i forsommeren købt en ALDI MEDION bærbar computer til 14999 kr. Den
kører perfekt ... men som bærbar er den mere udsat for "knubs" og
reparationer er tit ofte bekostelige... så jeg var meget motiveret da jeg
modtog et brev med et tilbud!! om TOTALFORSIKRING til 1995 kr. for 4 år 1695
kr. for 3 år. Firmaet bag tilbuddet hedder Compare Support, det har for
samme adresse som MEDION service center.
Hvad er dækket:
* Pludselig og uforudsete hændelser
* Tab, brand, vand- eller væskeskade
* Tyveri - også udenfor hjemmet
* Funktionsfejl
* Erstatning ved slitage skade
* INGEN nedskrivning af computerens værdi
FLOT men i det medfølgende bilag står der bl.a. med småt
undtagelser:
* Uforsvarlig indpakning ved forsendelse og transport
* Dårlig pleje og manglende vedligehold
* Brud på hængsler og kabinetdele eller lignende
* Pixelfejl i display
* Nedslidt tastatur, CD-rom/DVD-drev endvidere komponenter der gradvist
opbruges eller nedbrydes.
* Tyveri uden politirapport, her tænker jeg på, når man har den med på ferie
og den bliver stjålet i håndbagagen lige inden afgang, hvor man ikke kan nå
at anmelde det til det udenlandsk politi.
Er sådanne forsikringer noget værd???

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 08-08-02 18:30

"Per Hansen" skrev:
> Er sådanne forsikringer noget værd???

Det må du nok hellere gøre op med dig selv - du kender jo de præcise
betingelser nu. Det er svært for andre end dig selv at vurdere.

En forsikring er jo en sikkerhed, hvor man betaler nogle penge mod at få en
erstatning hvis uheldet er ude. Så du må gøre op med dig selv om de ekstra
penge er det værd, eller om du hellere vil være foruden. Du kunne kalkulere
med intet af det ekstraforsikringen dækker vil ske, og så afholde udgifterne
selv såfremt det aligevel måtte ske.

Enkelte vil sikkert mere, at forsikringer er en dårlig forretning - hvis de
ikke tjener deres udgift hjem igen. Men mon ikke de fleste mener, at
forsikringerne blot er at man køber sig en ekstra sikkerhed. En økonomisk
hjælp til generhvervelse eller reparation efter tyveri eller uheld.

Generelt syntes jeg at ekstraforsikringerne er værd at overveje, på dyrt
transportabelt udstyr.

Mvh, Lars

Fra : Leony

Dato : 08-08-02 22:44

"Per Hansen" <perh@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> * Funktionsfejl
> * Erstatning ved slitage skade
> * INGEN nedskrivning af computerens værdi

Undersøg hvor meget af dette er dækket af din indboforsikring, eller en
anden forsikring, som du allerede betaler.

> [...]
> og den bliver stjålet i håndbagagen lige inden afgang, hvor man ikke kan

> at anmelde det til det udenlandsk politi.

Her skal du undersøge hvem der bærer bevisbyrden. Hvis det er dig der skal
bevise at dvd-drevet er gået i stykker og ikke bare slidt op så vil
pessimisten mene at det ser sort ud.

> Er sådanne forsikringer noget værd???

Personligt mener jeg at det er spild af penge.
Butikkens virkelige indtjening ligger i salget af forsikringer, derfor er de
så ville efter at sælge dem. Det er vel ikke for at være flinke de sender et
brev når din garantiperiode er ved at udløbe og tilbyder forsikring til
xxx(x) kr. Dette er i hvert fald min overbevisning.

--
mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/