Stofanet og netværk ???
Fra : Psycho Cowboy

Dato : 08-08-02 14:22

Hej NG

Vi er et par kammerater, som sidder og er ved at lave netværk, men min
stofanetforbindelse, som internetadgang.
Til rådighed har vi to hurrtige pc'ere - min med XP proff. og hans med
win2k, en 5 port switch, 1 netværkskort pr. pc og ellers netværkskabler i
lange baner... også krydsede.
Vi har lige siddet og forsøgt med at sætte stofaet i uplink på switchen, og
der burde jeg vel stadig kunne logge på, når jeg er den eneste tilsluttet
switchen, men det kunne jeg ikke... hvordan faen gør vi det her ??

Psycho Cowboy

Fra : Martin Bech

Dato : 08-08-02 16:59

In article <3d527024$0$695$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>,
"Psycho Cowboy" <chrijac@hotmail.com> wrote:

> Til rådighed har vi to hurrtige pc'ere - min med XP proff. og hans med
> win2k, en 5 port switch, 1 netværkskort pr. pc og ellers netværkskabler i
> lange baner... også krydsede.

Du skal kontakte Stofa og bede om et familieabonnement. Så får du adgang
til at sætte op til 5 maskiner på ad gangen. Det koster 25,- pr. måned.

Alternativerne er køb af router eller ekstra netkort i en af maskinerne,
som så skal fungere som router og være tændt hele tiden.

--
Venlig hilsen

Martin Bech
Home Page: http://bech.i.am email: Remove XYZ from adress.

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 08-08-02 18:30

> [...]
>
> Alternativerne er køb af router eller ekstra netkort i en af maskinerne,
> som så skal fungere som router og være tændt hele tiden.
________________

Det kan lade sig gøre uden... har hørt om mange, der har gjort det.
Efter min overbevisning er det frækt af stofa ikke at yde support på brug af
flere computere, uden at man skal give exrtra penge for det!
Det ville svare til at vi skulle betale pr. telefon og fjernsyn i
husstanden, eller at man skulle betale extra for strømmen, alt efter hvor
mange elektriske apperater man har.
Det holder jo ikke en meter! ...derfor har jeg bestemt ikke tænkt mig at
støtte stofa i deres grådighed.
Ups... der løb temperamentet over for stofa vidst lige af med mig !!

Psycho Cowboy

Fra : SH

Dato : 08-08-02 18:31

Du skal aktivere noget der hedder "Internet sharing" i windows for at det
virker uden router...

Fra : Toshido - AROS Motor~

Dato : 08-08-02 22:13

"Psycho Cowboy" skrev i en meddelelse:
> Efter min overbevisning er det frækt af stofa ikke at yde support på
brug af
> flere computere, uden at man skal give exrtra penge for det!
----------------------

Jeg er også StofaNet kunde og jeg er for såvidt enig med dig. Jeg har
dog valgt at vende min harme, mod en løsning af problemet v.h.a. en
trådløs gateway med DHCP client + 3 stk. 10/100Mbit Base-T porte.
Gateway´en har en fast IP-adresse (oplyst fra StofaNet) mens mine PC´er
bag gatewayen får tildelt DHCP adresser. Min stationære PC er koblet på
via UTP kabel, mens min bærbare har et trådløst PCCARD.

Et godt råd! Hvis du har en bærbar PC, så snyd dig ikke for en trådløs
opkobling .... det virker fantastisk godt. Jeg ønsker aldrig en anden
løsning. Man er virkelig mobil med sin bærbare PC.

Sikkerhedsaspektet med det trådløse netværk, er til at løse via lidt
omtanke. Jeg benytter Aironet udstyr fra Cisco hvor der er indbygget
128-bits kryptering (som dog ikke giver 100% sikkerhed, men noget der
svarer til eksisterende kablet netværk ... som heller ikke nødvendigvis
er 100% sikkert

PRØV DET!

--
Med venlig hilsen/Yours sincerely
Henrik Nedergaard, Århus

Fra : Familien Rohde

Dato : 12-08-02 20:09

"Toshido skrev for et par dage siden i en meddelelse blandt andet....:

> Et godt råd! Hvis du har en bærbar PC, så snyd dig ikke for en trådløs
> opkobling .... det virker fantastisk godt. Jeg ønsker aldrig en anden
> løsning. Man er virkelig mobil med sin bærbare PC.

Hvilket trådløst udstyr anvender du, og hvad er prisen (cirka)? Det lyder
som en smart løsning på et kendt problem. Man kan jo have maskinen med i
haven (nok ikke mere i år) og alligevel være på nettet.

Mvh. Søren Rohde

Fra : Toshido - AROS Motor~

Dato : 12-08-02 22:13

"Familien Rohde" skrev i en meddelelse:
> Hvilket trådløst udstyr anvender du, og hvad er prisen (cirka)?
------------------
Hej. Jeg benytter en 3Com Wireless Gateway som accesspoint og et Cisco
Aironet PCCARD til den bærbare. Jeg købte 3Com kassen billigt, men det
giver lidt problemer med krypteringen når man blander mærker :o| Selvom
begge produkter egentlig støtter WiFi standarden.

Prisen for 3Com kassen var kr. 1390 inkl. moms (jeg kan købe til
kostpris)
Prisen for et PCCARD er ca. kr. 800-1200 inkl. moms (afhængig af
producent).

Jeg overvejer at købe enten et 3Com PCCARD eller et Cisco Aironet Access
Point, således jeg får bedre mulighed for kryptering. Cisco er (såvidt
jeg er informeret) vist stadig den eneste producent af WLAN produkter
som understøtter dynamiske krypteringsnøgler. Men OK, dynamiske nøgler
er nok en større løsning, end de fleste private er villige til at gå
igang med

Via normal kryptering opnår man hvad der svarer til WEP (Wired
Equivalent Protection) ... altså hvad der svarer til sikkerheden af
normale kablings løsninger. Krypteringsnøglerne kan dog brydes .......

Fra : Søren Lundfald

Dato : 11-08-02 10:37

> [...]

af
> flere computere, uden at man skal give exrtra penge for det!

Stofa (og sandsynligvis andre ISP'er) yder ikke support på interne
netværk/netværkløsninger. Du kan jo umuligt kræve at få support på ALLE
specialløsninger; WinGate, WinProxy, ICS o.lign.

> Det ville svare til at vi skulle betale pr. telefon og fjernsyn i
> husstanden,

Du prøver at sammenligne æbler og pærer.

> eller at man skulle betale extra for strømmen, alt efter hvor
> mange elektriske apperater man har.

Det gør man jo også, jo mere strøm du bruger, jo mere betaler du

> Det holder jo ikke en meter! ...derfor har jeg bestemt ikke tænkt mig at
> støtte stofa i deres grådighed.

Alternativet ville være at sætte abonnementsprisen op.

> Ups... der løb temperamentet over for stofa vidst lige af med mig !!

Tror nu ikke de ligger søvnløse om natten...
Søren Lundfald

At a bus station the bus stops
At the train station the train stops
At my work I have a workstation

Fra : Arne Keller

Dato : 11-08-02 11:03

On Sun, 11 Aug 2002 11:37:10 +0200, "Søren Lundfald"
<webwatcher@forum.dk> wrote:

> [...]
>netværk/netværkløsninger. Du kan jo umuligt kræve at få support på ALLE
>specialløsninger; WinGate, WinProxy, ICS o.lign.

Både teleudbydere og antenneselskaber yder support til første udtag i
hjemmet. Hvis du udvider din installation i dit hjem betaler du også
selv for kabler og forstærkere mm samt vedligehold af disse
installationer.

Abbonements prisen hos disse udbydere er også fast uanset antallet at
tilsluttede enheder.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 11-08-02 16:20

Det lader til at vi har fået Stofa-mennesker i huset ! he he

Jeg forstår skam godt at stofa ikke ønsker at yde telefonisk / fysiks
support til idioter som mig, der ikke selv sådan lige kan smække et netværk
op med Stofa - og SELVFØLGELIG skal de tage penge for det, ingen tvivl om
det!
Mit problem ligger i, at de har gjort det så svært, som muligt at opsætte
netværk, i modsætning til fx. teledanmarks "oncable", som i korte træk kan
betegnes som det samme.
Jeg er klar over at det kan lade sig gøre, men det er så svært for mange, at
de til sidst punger ud, og betaler Stofa for at lave det.
Mht. til min utilfredshed hos Stofa, må jeg sige at jeg langt fra er den
eneste, som føler at Telia Stofa pi.... os brugere langt op og ned ad
ryggen! Selv Stofas egen brugergruppe / -foreing har debateret hvorvidt
Stofa kan tillade sig at gøre alt så besværligt, som de tilsyneladende gør.

Til sidst vil jeg lige sige, at Stofa her i foråret satte det månedlige
beløb for maxgrænsen fra 200,- for 4000 Mb til nu 300,- for 5000 Mb... det
skal lige påpeges at så snart man har brugt 340 Mb, betaler man 300,- om
måneden... det må siges at være en stigning, der vil noget!

Grunden til at jeg kører med Stofa, er ganske enkelt at jeg stortset ikke
kan få andet hurtigt internet hvor jeg bor, andet en teledanmark ADSL,
hvilket er lidt dyrrere og langsommere end Stofa. (256/256 kb/s)

Psycho Cowboy

Fra : Søren Lundfald

Dato : 11-08-02 17:44

Psycho Cowboy skrev i meddelelsen
<3d56804f$0$236$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>...

>Det lader til at vi har fået Stofa-mennesker i huset ! he he

Jeg er ikke ansat i hverken Stofa eller Telia.

> [...]
>netværk, i modsætning til fx. teledanmarks "oncable", som i korte træk kan

Selvom det ser ens ud for slutbrugeren, er det ikke nødvendigvis samme
teknik/udstyr der bliver brugt.

>Jeg er klar over at det kan lade sig gøre, men det er så svært for mange,
at
>de til sidst punger ud, og betaler Stofa for at lave det.

Det er jo en ekstra service, ikke noget man er tvunget til. Derudover har
der flere gange i denne gruppe været løsningsmodeller til hvordan man kobler
flere PC'er op.

>Selv Stofas egen brugergruppe / -foreing har debateret hvorvidt
>Stofa kan tillade sig at gøre alt så besværligt, som de tilsyneladende gør.

Den er nedlagt pr. 1/7, pga. manglende interesse for foreningens virke.
Hvorfor den manglende interesse, kan man jo kun gætte sig til.

>Til sidst vil jeg lige sige, at Stofa her i foråret satte det månedlige
>beløb for maxgrænsen fra 200,- for 4000 Mb til nu 300,- for 5000 Mb

Benzin bliver dyrere, mad bliver dyrere, cigaretter bliver dyrere. Inflation
er grimt....

>... det
>skal lige påpeges at så snart man har brugt 340 Mb, betaler man 300,- om
>måneden... det må siges at være en stigning, der vil noget!

Ja, men hvis du bruger 5000 MB, betaler du _stadig_ kun kr. 300,-

>Grunden til at jeg kører med Stofa, er ganske enkelt at jeg stortset ikke
>kan få andet hurtigt internet hvor jeg bor, andet en teledanmark ADSL,
>hvilket er lidt dyrrere og langsommere end Stofa. (256/256 kb/s)

Mvh
Søren Lundfald

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 11-08-02 18:22

> Selvom det ser ens ud for slutbrugeren, er det ikke nødvendigvis samme
> teknik/udstyr der bliver brugt.
________________________

Hvor har du ret... det er netop her min pointe ligger!
________________________

> Det er jo en ekstra service, ikke noget man er tvunget til. Derudover har
> der flere gange i denne gruppe været løsningsmodeller til hvordan man
kobler
> flere PC'er op.
________________________

YES, hvor nemt... eller måske nærmere SMART gjort af Stofa!
________________________

> Den er nedlagt pr. 1/7, pga. manglende interesse for foreningens virke.
> Hvorfor den manglende interesse, kan man jo kun gætte sig til.
________________________

Ja, jeg har mine tanker om hvorfor.
________________________

> Benzin bliver dyrere, mad bliver dyrere, cigaretter bliver dyrere.
Inflation
> er grimt....
________________________

Ja, hvor problemerne med inflationen sker, er det sikkert noget være noget!
;oD
________________________

> Ja, men hvis du bruger 5000 MB, betaler du _stadig_ kun kr. 300,-
________________________

Og det gør flertallet af Telia Stofas brugere jo... ???

Jeg gider ikke køre den længere nu... tak for hjælpen angående netværket med
Stofa ( "Stofanet og netværk ???" som var trådens overskrift ).

Psycho Cowboy

Fra : Kent Friis

Dato : 11-08-02 18:41

Den Sun, 11 Aug 2002 19:22:07 +0200 skrev Psycho Cowboy:
>________________________
>
>Hvor har du ret... det er netop her min pointe ligger!

At du vil have det dyre udstyr, men betale for det billige?

Mvh
Kent
--
Ny tegning på http://195.54.71.150/~kfr/grafik/
- desværre uden DNS for tiden.

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 11-08-02 19:38

> At du vil have det dyre udstyr, men betale for det billige?
_____________________

Okay, nu uddyber jeg lige for sidste gang...
At jeg får det billige udstyr, men betaler for det dyre!

TDC er billigere, og der er fast forbindelse 24/7 - uden et klamt
signon/-off program PLUS at det er relativt nemt at opsætte netværk.

Psycho Cowboy

Fra : Kent Friis

Dato : 11-08-02 20:22

Den Sun, 11 Aug 2002 20:38:24 +0200 skrev Psycho Cowboy:
> [...]
>
>TDC er billigere, og der er fast forbindelse 24/7 - uden et klamt
>signon/-off program PLUS at det er relativt nemt at opsætte netværk.

Før brugte du det argument at TDC var for dyrt, nu er det billigere????

Er jeg den eneste der intet fatter?

Mvh
Kent

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 12-08-02 14:21

> Før brugte du det argument at TDC var for dyrt, nu er det billigere????
>
> Er jeg den eneste der intet fatter?

Kære Kent Friis!

Den Teledanmark forbindelse, som jeg har mulighed for at få, hedder ADSL.
Den er en del langsommere end Stofa, og er ganske rigtigt dyrere i forhold
til hastigheden.
Den Teledanmark-ydelse, jeg henviser til (og som ligner / svarer til Stofa )
hedder "on cable - web speed".
Den har jeg i midlertid ikke mulighed for at få i villakvarteret hvor jeg
bor, hvilket jeg er ærgelig over... hvis du stadig ikke fatter det, men
samtidig vil komme med nogle modstridende argumenter, synes jeg du burde
tjekke efter en extra gang - så har vi nemlig mulighed for at diskutere på
lige vilkår, hvis det her skal fortsætte!

Psycho Cowboy

Fra : Kent Friis

Dato : 12-08-02 17:37

Den Mon, 12 Aug 2002 15:21:10 +0200 skrev Psycho Cowboy:

> [...]
>Den er en del langsommere end Stofa, og er ganske rigtigt dyrere i forhold

Jamen så er det jo blot et spørgsmål om du vil gøre det selv, eller du
vil betale TDC for at få noget der virker efter din ønsker.

> [...]
>hedder "on cable - web speed".
>Den har jeg i midlertid ikke mulighed for at få i villakvarteret hvor jeg

Det er jo nok ikke Stofa's skyld. Klag til din lokale antenne-forening,
det er dem der har valgt hvilken udbyder de vil handle med.

Mvh
Kent

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 12-08-02 17:49

> Jamen så er det jo blot et spørgsmål om du vil gøre det selv, eller du
> vil betale TDC for at få noget der virker efter din ønsker.
__________________________

Jamen kære Kent!
Det har jeg gjort op, som beskrevet i indlæg nr. 3 fra min side, i denne
efterhånden lange tråd og måske du lige skulle ha' læst det først, inde
sådan en bemærkning!

> [...]

> Det er jo nok ikke Stofa's skyld. Klag til din lokale antenne-forening,
> det er dem der har valgt hvilken udbyder de vil handle med.

Har jeg da skrevet at det er Telia Stofas skyld ???
__________________________

Hold da kæft noget flueknepperi vi er endt i hva' Kent ??
Dette er mit_sidste_inlæg i denne tråd !

Psycho Cowboy

Fra : Søren Lundfald

Dato : 11-08-02 23:12

"Psycho Cowboy" <chrijac@hotmail.com> wrote in message

> TDC er billigere, og der er fast forbindelse 24/7 - uden et klamt
> signon/-off program PLUS at det er relativt nemt at opsætte netværk.

Du kan jo nemt lave et lille script der logger dig på Stofa når du tænder
PC'en, søg evt. på Google
Dér kan du også finde et script der holder din forbindelse "i live" så du
kan være på 24/7

Mvh
Søren Lundfald

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 12-08-02 14:24

> Dér kan du også finde et script der holder din forbindelse "i live" så du
> kan være på 24/7

Rigtigt nok... det virker bare ikke skide godt i win XP - har prøvet det, og
leget med det flere gange... og det lever på ingen måde op til stabiliteten
som en ADSL / on cable forbindelse!

Psycho Cowboy

Fra : Arne Keller

Dato : 11-08-02 16:40

On Sun, 11 Aug 2002 17:20:05 +0200, "Psycho Cowboy"
<chrijac@hotmail.com> wrote:

>Det lader til at vi har fået Stofa-mennesker i huset ! he he

Jeg har ingen interesser i Stofa, jeg udtalte mig alene omkring at det
er normalt at serviceprovidere har et punkt hvor de leverer tjenesten.

>Jeg forstår skam godt at stofa ikke ønsker at yde telefonisk / fysiks
snip

Jeg har ingen kendskab til hvordan Stofas system eller support virker.

>Grunden til at jeg kører med Stofa, er ganske enkelt at jeg stortset ikke
>kan få andet hurtigt internet hvor jeg bor, andet en teledanmark ADSL,
>hvilket er lidt dyrrere og langsommere end Stofa. (256/256 kb/s)

Hvis det alene er et pris spørgsmål, forstår jeg ikke hvorfor du
bliver et sted hvor du er utilfreds eller ikke kan få den service du
ønsker.

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 11-08-02 17:03

> Hvis det alene er et pris spørgsmål, forstår jeg ikke hvorfor du
> bliver et sted hvor du er utilfreds eller ikke kan få den service du
> ønsker.

Er netop besvaret i tidligere indlæg:

> Grunden til at jeg kører med Stofa, er ganske enkelt at jeg stortset ikke
> kan få andet hurtigt internet hvor jeg bor, andet en teledanmark ADSL,
> hvilket er lidt dyrrere og langsommere end Stofa. (256/256 kb/s)

Hvis du lægger mærke til det, så var det egentlig ikke det her mit indlæg
handlede om... det var bare et "OT" emne jeg lige kom ind på, hvilket var
virkelig dumt af mig. kan jeg se!

Psycho Cowboy