Min Hund, Overgiver sig lige hurtig nok
Fra : Gert

Dato : 08-08-02 07:58

Hej,

Jeg har en Border Collie han på 1.5 år, som er meget legesyg.

Når vi træner eller går tur, og jeg kalder på ham, og han ikke har
lyst til at komme, fordi han er optaget af noget andet, så han han en
tendens til at lige sig om på ryggen, og bliver liggende indtil jeg
går hen til ham, men først når jeg har kaldt på ham indtil flere
gange.

Det samme sker hvis han stikke af efter en anden hund, når han komme
tilbage, så stopper han ca. 3-4 meter foran mig og ligger sig om på
ryggen, han ved godt at han har gjort noget galt.

Jeg har prøvet at skælde ham ud, men det hjælper ikke, for han ved
allerede godt at han har gjort noget forkert.

Jeg har også prøvet at rose ham når han komme tilbage, men det har
heller ikke ændret noget.

Normalt har jeg ikke problemmer med at kalde ham til mig, men det sker
som sagt
nogen gange, og jeg kan ikke lide at jeg ikke har fuld kontrol over
ham, specielt når det drejer sig om andre hunde.

Kan nogen her fortælle mig hvordan, at jeg kan ændre dette ?, eller er
det noget
han vokser fra.

Hilsen
Gert

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 08-08-02 14:32

Hej

Det lyder altså ikke så rart og jeg er ked af at sige det, men jeg
tror ikke det ændrer sig meget...jeg har selv bordere og har haft en
der har haft samme adfærd, vi håbede også det ændrede sig med alderen,
men desværre blev det værre, og endte med han knurrede både ad andre
hunde og børn, og vi prøvede mange forskellige ting, men intet hjalp.
Jeg synes han virkede lidt autistisk på dette område for han var
aktiveret og vidste godt hvad indkald var, men han virkede som om han
konfliktede i sindet og vi endte tilsidst med at undersøge om andre i
kuldet havde lignende adfærd, hvilket både tidligere kuld med samme
gener havde og kuldsøskende har vist lignende brister i adfærden.Han
måtte desværre aflives i en alder af 4 år, og vi mener at det
simpelthen var en brist i avlen..Hvor er jeres hund fra?

Jeg har ikke set den adfærd hos andre hunde før eller efter ham...men
det du beskriver her, lyder meget velkendt fra min tidligere hund. En
ting der IKKE virker er at råbe og blive sur, for jeg tror ikke han
forstår selv hvorfor han gør som han gør...ville ønske jeg kunne gi'
nogle opmuntrende ord, men har desværre ingen, men hvis du har brug
for uddybning af erfaringer, er du velkommen til at maile her igen
eller på min private mail...

Mange hilsener

Jeannette Svensson/asko

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 09-08-02 08:43

> [...]
>gener havde og kuldsøskende har vist lignende brister i adfærden.Han
>måtte desværre aflives i en alder af 4 år,

,,,,,,,,,,,,,,,,,Du skal ikke lytte til alt de negative ting som
jeanette kommer med ! prøv istedet at tænke positivt ! Ros ham
ekstremt meget når han kommer imod dig efter at du har kaldt giv ham
godbidder elller leverpostej , så han måske glemmer at lægge sig ned ,
det ville jeg prøve først . Du kan jo også bare ignorere det og lade
som ingen ting og så satse på at det går over , og hvis det ikke går
over så betyder det vel heller ikke det store eller hvad ? der er jo
forskellige hunde ligesom at der er forskellige mennesker , og om
hunden lægger sig ned når du kalder , det skader jo ikke nogen så
længe at hunden ellers er helt "normal" på andre tidspunkter. Du har
masser af muligheder ! bare tænk positivt så gør hunden det nok også ,
hvis du virker helt normal når du går hen til din hund der ligger ned
så holder den måske op en dag pludselig gidder den ikke .

Og husk at man ikke kan generalisere , bare fordi en mener at have set
hunde af samme race med en brist , så behøver det ikke at have nogen
betydning for din hund!!! . Jeg har skam set flere andre hunde gøre
det samme!!! og jeg kunne forestille mig at det er fordi at de er
bange for ejerens reaktion når de ved at de har gjort noget forkert ,
og det er måske et tegn på manglende selvtillid , og så gælder det for
dig om at opbygge hundens selvtillid , få den til at føle sig dygtig
modig osv pas meget på med at skælde den for kraftigt ud .Der er mange
mulighedder

Held og lykke .

Fra : Susanne Pedersen

Dato : 09-08-02 09:03

Hej

Det kan godt være jeg læser din beskrivelse helt forkert, men for mig
lyder det som om din hund ikke er helt sikker på, hvordan du modtager
den, og derfor gør hvad den kan for at formilde dig, så du ikke
skælder den ud.

Jeg tror ikke på, at hunde ved, at de har gjort noget forkert. Til
gengæld er de fantastisk dygtige til at aflæse vores kropssprog og
tonefald, så de opdager det med det samme, hvis vi er irriterede eller
sure på dem.
Man skal være en mere end almindelig god skuespiller for at overbevise
sin hund om, at man ikke er sur, når de lige er stukket af for at
hilse på en anden hund, og man kan se, at der er en velfortjent
skideballe på vej fra en anden hundeejer.

Hvordan reagerer du, når din hund smider sig om på ryggen?
Går du hen til den, eller væk fra den?

Jeg tror løsningen på problemet må være massevis af indkald med en
belønning, som hunden er glad for (bolde plejer at være et hit hos
bordere) og selvfølgelig i starten langt væk fra alt det som kunne
være spændende at løbe hen til.

Hilsen
Susanne og Sibelius

Fra : Lone og Makker

Dato : 09-08-02 09:46

Det er dejligt at høre, at du har en legesyg border collie. De er så skønne.

Hvis din hund stikker af efter en anden (i leg) er det måske fordi, at du
ikke er mindst lige så attraktiv, som den legeonkel, som din hund vil hen
til.
Det simpleste trick af alle er, når din hund stikker af, så råb NEJ, og
fortsætter den, så løb den anden vej. Gem dig omme bag et træ e.lign., sæt
dig på hug med en godbid i hånden. Når hunden så finder ud af, at min herre
er væk, jeg vil tilbage, så giv den godbidden, når den kommer. På den måde
bliver din hund belønnet, når den kommer tilbage. Den skal jo ikke have
skældud, når den kommer tilbage.

Hvis du har en "truende" adfærd for din hund, når den kommer tilbage, så vil
den lige præcis gøre det, som den gør. Nemlig ligge sig om på ryggen og
overgive sig.
Prøv i stedet for en truende adfærd, at være glad, så får du også en glad
hund tilbage.

Prøv også når du går en tur i skoven e.lign. at pludselig gemme dig bag et
træ e.lign. så bliver din hund meget mere opmærksom på dig.

Det er enormt svært at skrive dette forslag i en mail, så jeg håber, at du
forstår, hvad jeg mener.

Kærligst
Lone og Makker

Webmaster for http://www.bordercollieklubben.dk
Asasara Border Collies http://www.asasara.dk
Lones hjemmeside http://www.makker.dk

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 09-08-02 10:52

"Gert" <gert_morton@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Kan nogen her fortælle mig hvordan, at jeg kan ændre dette ?, eller
er
> det noget
> han vokser fra.

For mig at se lyder det som om din hund er meget signalfølsom ... og
måske lidt usikker over hvor den har dig .. du skal være meget
opmærksom på hvordan dit kropssprog er overfor hunden .. og huske at
det at du bøjer dig frem over den for f.eks at klappe den/rose den,
for en signalfølsom hund faktisk kan virke særdeles forvirrende idet
dit kropssprog når du bøjer dig ind over den signalfølsomme hund, for
hunden faktisk virker som truende adfærd fra din side .. du skal ned
i knæ til hunden når du roser .. så du er i højde med den .. hvis din
hund kommer hen mod dig og ruller om på ryggen dvs. underkaster sig og
du så går hen og bøjer dig ind over hunden og klapper den .. bliver
hunden total forvirret dels giver du den modsat rettede signaler ..
klap/aer/ros og dels udviser du truende adfærd selv om den faktisk
ligger og har travlt med at underkaste sig .. disse modsat rettede
der udvikles usikkerhed hos den .. og i værste fald problemadfærd ..
så det du skal tænke på er at dit kropssprog skal passe til det du
siger/gør og så have i tankerne hvad der i dit kropssprog kan ændres
så du ikke ufrivillig kommer til at sende de forkerte signaler til
hunden ...

Godfredagshils fra Ami

Fra : Mette N. Sørensen

Dato : 09-08-02 22:27

gert_morton@adslhome.dk (Gert) wrote in message news:<849f6d3c.0208072257.3267a244@posting.google.com>...
> [...]
> ham, specielt når det drejer sig om andre hunde.
>
> Kan nogen her fortælle mig hvordan, at jeg kan ændre dette ?, eller er

Hejsa!
Adfærden du beskriver hos din hund, minder en del om den adfærd min
forældres ruhårede gravhundehan nogle gange kan finde på at udvise.
Det vi har forsøgt at gøre, er at aflede hans opmærksom hen på noget
andet så snart han smider sig ned. Det er jo individuelt hvad der
virker som god afledning, men lidt rigtig sjov leg med et eller andet
er ofte en god idé. Det er min overbevisning, at når hunde smider sig
ned på den måde, er det fordi vores hunde ikke kan tolke vores
og være meget opmærksom på. Det handler i høj grad om at kunne aflæse
sin hund. Hvis det har nogen interesse, kan jeg anbefale bogen
"Hundesprog" af Roger Abrantes.
Inden vi begyndte at aflede, endte situationen ofte i en eller anden
konflikt som der aldrig kom noget godt ud af.
Håber det også lykkes for dig at få gjort noget ved denne situation.

Med venlig hilsen

Mette

Fra : Martin

Dato : 12-08-02 09:09

> Kan nogen her fortælle mig hvordan, at jeg kan ændre dette ?, eller er
> det noget
> han vokser fra.

Du kan prøve at ringe til Etologisk Institut 70201919, (telefontid hverdage
9-16)
Her kan du få gratis vejledning og evt. henvisning til billige (meget
illig -har selv prøvet) og dygtige adfærdsterapeuter, hvis de skønner at
det er nødvendigt. Her kan du komme til at tale med den omtalte Roger
Abrantes, der har skrevet mange bøger om dyreadfærd og om hvordan man kan
ændre adfæren.
Husk at det jo i det fleste tilfælde er hos ejeren fejlen ligger, men at det
også i de fleste tilfælde kan rettes op på ved at ændre kropssprog overfor
hunden.
Held og lykke med det!

Hilsen Anniqa
(ejer til en hund, der har haft problemer)

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 12-08-02 12:05

Hej Igen

blot for orientering, til div. interesserede, så er mit forrige indlæg
ikke ment negativt, men jeg prøvede samtlige gode råd som andre her i
denne tråd også har rådet til, desværre endte hunden med at bide et
menneske i ansigtet, og efter adfærds konsulenter m.m . også var
brugt, blev hunden altså aflivet, da den ikke var til at stole på...og
jo vi prøvede alt.

Den var glad i perioder, men den tålte ikke at der blev stillet for
høje krav til den,(her var det blotte indkald for meget) og det er
ikke særlig rart når man står og ser en hund ligge på jorden og
tydeligt se at den ikke ved hvad der sker...

Og jeg tror ikke på negativ respons, så selv om positiv forstærkning
blev prøvet, førte det kun til mere forvirring for den stakkels hund,
men håber da at gert ikke ender i samme situation som jeg/vi
gjorde...det er trist at stå med en hund på den måde, men igen held og
lykke med alle de velmenende råd...og beklage hvis nogen føler sig
stødt over noget jeg her skriver, også "punish".

Mange hilsener

Jeannette Svensson/asko

Fra : Gert

Dato : 13-08-02 11:40

> [...]
> ham, specielt når det drejer sig om andre hunde.
>
> Kan nogen her fortælle mig hvordan, at jeg kan ændre dette ?, eller er

Hej Alle,

Tak for de mange gode råd, jeg har fået, men jeg vil gerne lige
tilføje, hvorfor
jeg har lagt dette indlæg ind, for jeg har måske været lige lovlig
negativ, da jeg forklarede om min hunds opførelse. Vi er lige startet
på agility træning og her fik bemærkningen "Min Hund, Overgiver sig
lige hurtig nok" af træneren :

Vi var til træning, og da han skulle prøve at komme på plads, kom han
fint til mig, men vi sad lidt skævt for springbommen (jeg sad på hug),
og skulle flytte lidt. Jeg tog forsigtig om ham og ville rykke ham ca.
en halv meter, idet jeg gjorde dette lagde han sig om på ryggen, dette
bemærkede træneren, og sagde til mig, at han nemt overgiver sig. Jeg
har tidligere opfattet det som om, at nu skulle der nusses og leges.

Men det er rigtig, at hvis han stikker af efter en tæve, og jeg kalder
ham tilbage, så stopper han ca. 2-5 meter foran mig, og ca. hver 3.
gang lægger han
sig ned. Og hvis jeg ikke går hen til ham, virker det som om han tror,
at han godt kan stikke af igen. Går jeg derimod hen til ham, lægger
han sig om på ryggen og gør sig klar til at være helt uimodståelig og
forventer at jeg nusser med ham, jeg har ikke selv opfattet det som
overgivelse.

Når jeg kalder ham til, kommer han som regel med det samme, og jeg
roser ham altid når han kommer.

Jeg har nu efter læst jeres indlæg, tænkt mere over hvad jeg gør og
udsender af signaler, og har de sidste dage trænet meget indkald med
ham, når vi går. Jeg sætter mig nu altid ned inden jeg kalder på ham,
og det har givet gode resul-tater. Samtidig har jeg udnyttet, at han
er helt vild med at løbe efter små godbidder, som jeg kaster ind i
krattet, når vi går. Det har også hjulpet hvad angår at løbe efter
andre hunde.

Det skal lige siges, at når han løber efter andre hunde, ikke kun
tæver, så tror jeg mere det er for at hyrde og lege end noget andet.
Når han ser en anden hund max 20-30 meter væk, så løber han imod den
til han er ca. 5-8 meter fra den, og så foregår det i snigetempo, helt
nede i knæ til ca. 3 meter før, hvor han lægger sig ned. Og hvis ikke
den anden hund kommer imod ham bliver han liggende indtil jeg kommer
og først derefter går han den i møde.

Hvad angår menesker - voksne som børn, er han meget åben og glad, i
starten er han lidt reserveret over for fremmede, han ikke har set
før, men det gælder kun voksne og kun i starten, hvorimod børn er han
meget glad for, og afhængig af barnets størrelse, varierer han måden
at lege på. Han er meget forsigtig med små børn, men det gælder også
hunde, små hunde leger han meget forsigtig med, hvor det går lidt
vildere til, når de er på hans egen størrelse eller større.

Jeg mener ikke selv, at vi har et stort problem, men at jeg selv skal
lære at være en bedre hundefører, end jeg hidtil har været. Og jeg
tager gerne imod gode råd.

Er der nogen, der kan anbefale et godt sted, hvor vi kan gå til
lydighedstræning med vores border collie, vil jeg blive meget glad.

En anden ting, findes der et sted hvor andre hundeejere mødes med
deres hunde, for at de kan lege sammen, således at det ikke kun er ved
tilfældige møder med andre hunde.

På forhånd tak for gode råd.

Venlig hilsen
Gert

Fra : Lone og Makker

Dato : 13-08-02 14:07

Tak for et tilbagesvar. Det er dejligt at høre, at det går godt, og at der
arbejdes på signalerne.

> Er der nogen, der kan anbefale et godt sted, hvor vi kan gå til
> lydighedstræning med vores border collie, vil jeg blive meget glad.

Hvor bor du henne?

Hilsen Lone og Makker

Fra : Jørgen B

Dato : 18-08-02 13:19

Hej

Prøv at gå på biblioteket og lån nogen boger om hundes kropssprog m.m.
Der var en Dr. ? kan desvære ikke huske hans navn, det var et udelandsk
navn.

Du kan prøve at gå en tur i stor park eller lin. og lad hunde løbe løs,
når den er lang væk nok, kald så hunden på plads, hvis hunden ikke kommer,
prøv at få den til at se dig, og løb så den modsatte vej, eller prøv at
gemme dig,
jeg vil tro den nok den skal komme hurtig.

Den fejl folk gøre er at hunden kan se dig, og den synes ikke du er lang nok
væk, og
det er der altid kommer hen til den hvis der er noget, hunden er ikke så
dumme.

Jørgen

Fra : Jørgen B

Dato : 18-08-02 13:23

Hej igen

Navnet var hvis nok noget men Brandes men er ikke hen sikker.

Jørgen

Fra : Elin

Dato : 18-08-02 22:06

Hej