Sum af et bestemt felt - over flere rækker
Fra : Matthiessen

Dato : 07-08-02 20:48

Jeg har følgende tabel :

| antal | sessionID | produkt |
1 100 12
3 100 11

Jeg vil finde ud af hvor mange produkter SessionID'et har i alt. Er der en
løsning gennem SQL på det her ?
Eksemplet herover skal så give ( 1+3+2 ) = 6

Lidt kønnere at gøre det gennem SQL - hvis man kan :)

/Anders

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-08-02 21:00

"Matthiessen" <matthiessen.SLET.@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> løsning gennem SQL på det her ?
> Eksemplet herover skal så give ( 1+3+2 ) = 6
>
> Lidt kønnere at gøre det gennem SQL - hvis man kan :)

Hvilken database snakker vi om her

Burde da virke med Sum og evt Group By

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Matthiessen

Dato : 07-08-02 21:07

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> skrev i en meddelelse :

> Hvilken database snakker vi om her
Kom itanke om det, og ville lige skrive det.. men for sent :) - MySQL

> Burde da virke med Sum og evt Group By
Har kigget på mysql's manual, men har ikke kunne finde noget eksempel. Kunne
du evt give et lille eksempel, så jeg kan regne resten ud ?

/Anders

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-08-02 21:35

> Har kigget på mysql's manual, men har ikke kunne finde noget eksempel.
Kunne
> du evt give et lille eksempel, så jeg kan regne resten ud ?

Select Sum(Antal) From aTabel Group By SessionID

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Matthiessen

Dato : 08-08-02 13:59

> Select Sum(Antal) From aTabel Group By SessionID

Tak for hjælpen. Resultatet blev :
Select Sum(antal) as IntAntal From kurv where Session = '265842694_2' Group
By Session

/Anders

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-08-02 14:27

Matthiessen skrev:

> Tak for hjælpen. Resultatet blev :
> Select Sum(antal) as IntAntal From kurv where Session =
> '265842694_2' Group By Session

"Group By" er overflødig når du kun vælger et enkelt SessionID ud.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : Matthiessen

Dato : 08-08-02 19:27

> "Group By" er overflødig når du kun vælger et enkelt SessionID ud.

Ahh, ok. Af en eller anden grund funkede det ikke helt som det skulle. Nu
virker det.

Takker igen :)

/Anders

Fra : Jan Eliasen

Dato : 08-08-02 12:53

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-08-02 13:00

Jan Eliasen skrev:

> Man vil typisk også gerne have "SessionID" med i
> select-clausen for at vide hvilket sessionid der have det
> antal man kigger på.

Så tag det med i select-delen:

SELECT SessionID, Sum(Antal) as Antal
FROM aTabel