hvad er det for et c64 drev model???
Fra : danni plougmann

Dato : 07-08-02 19:05

er der nogen der kan svare på hvilke model det her diskdrev er, billed
postet i dk.binaer med subjekt diskdrev til commodore 64 hvilke model??? -
07-08-2002 16:38
jeg ved ikke om det er en 1541, 1571, 1581. der står intet på den.udover et
klistermærke made in Taiwan.

/danni plougmann

Fra : DWM

Dato : 07-08-02 19:28

"danni plougmann" <danni.plougmann@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 07-08-2002 16:38
> jeg ved ikke om det er en 1541, 1571, 1581. der står intet på den.udover et

Det ligner lidt en 1541-II men det er det ikke.
Det er forøvrigt svært at se med den belysning der er på drevet.
Det er ikke en 1581 da det er et 3.5" drev. 1571 er det heller ikke.
Sikker på at den er lavet til C64 og ikke f. eks Vic20?

/Kenneth Iversen

Fra : Mikael Ejberg Peders~

Dato : 07-08-02 22:24

On Wed, 7 Aug 2002 20:04:31 +0200, "danni plougmann"
<danni.plougmann@tdcadsl.dk> wrote:

>er der nogen der kan svare på hvilke model det her diskdrev er, billed
>postet i dk.binaer

Jaaaaaah... Jeg bliver helt nostalgisk. Jeg har et drev fuldstændig
magen til

>jeg ved ikke om det er en 1541, 1571, 1581.

Ingen af delene. Det er et klondrev, et drev lavet af et andet firma
end Commodore. Desværre huggede de firmwaren fra Commodores drev, så
de blev ret hurtigt taget af markedet igen.
Drevet er et "OHC" (eller også er det "DHC", det kan jeg ikke lige
huske), men er 100% kompatibelt med et 1541. Blot noget mindre end
dette, da den har ekstern strømforsyning. 1541 har den indbygget.

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 07-08-02 22:49

Mikael Ejberg Pedersen wrote:

> [...]
> huske), men er 100% kompatibelt med et 1541. Blot noget mindre end
> dette, da den har ekstern strømforsyning. 1541 har den indbygget.

Tak for opklaringen Mikael. Danni P sendte mig billedet, og jeg kom
virkelig på arbejde da jeg skulle finde information om det drev

-Sune

Fra : Mikael Ejberg Peders~

Dato : 07-08-02 23:01

On Wed, 7 Aug 2002 23:49:16 +0200, "Sune Mika Salminen"
<not_real@fakeantispamemail.dk> wrote:

>og jeg kom virkelig på arbejde da jeg skulle finde information om det drev

Ja, det tror jeg gerne. Det drev var kun på det danske marked i ganske
få måneder (2-3 stykker så vidt jeg husker). Så jeg vil tro de er ret
sjældne.
Jeg husker i hvert fald hvordan alle andre gloede med stor forundring
på mit lille drev i Commodore-klubben i ungdomsskolen

--
Mikael Ejberg Pedersen

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 07-08-02 23:28

Mikael Ejberg Pedersen wrote:

> Ja, det tror jeg gerne. Det drev var kun på det danske marked i ganske
> få måneder (2-3 stykker så vidt jeg husker). Så jeg vil tro de er ret
> sjældne.

LOL.. Danni bliver stenrig......!

> Jeg husker i hvert fald hvordan alle andre gloede med stor forundring
> på mit lille drev i Commodore-klubben i ungdomsskolen

Ja, det må ha' taget kegler med den eksterne strømforsyning der.

Nu mens jeg har dig - du, eller nogen i din omgangskreds, har ikke
tilfældigvis et 1581 drev eller et "turbomodul" i vil af med vel? Jeg
har en MPS 803 printer, et par originale C64 spil og et par C2N'er at
bytte med og evt. en stak 5,25" disks hvis det er.

-Sune

Fra : Mikael Ejberg Peders~

Dato : 08-08-02 22:53

On Thu, 8 Aug 2002 00:28:10 +0200, "Sune Mika Salminen"
<not_real@fakeantispamemail.dk> wrote:

>LOL.. Danni bliver stenrig......!

Fniiis.

>Nu mens jeg har dig - du, eller nogen i din omgangskreds, har ikke
>tilfældigvis et 1581 drev eller et "turbomodul" i vil af med vel?

1581 kan jeg ikke klare, og mit "Final Cartridge 3" vil jeg meget
nødigt af med.
Men jeg tror nok at jeg har en eller anden software-turboloader. Den
hurtigste på markedet overhovedet dengang. Jeg tror nok det var 25x
normal hastighed. Men så skulle man også gemme filerne i et specielt
format.

>... og et par C2N'er at bytte med

Hvad dælen er det nu at C2N'ere er for nogle?
M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 08-08-02 23:25

Mikael Ejberg Pedersen wrote:

OPEN#15,8,15

PRINT#"Snip!",8

REM 1581 kan jeg ikke klare, og mit "Final Cartridge 3" vil jeg meget
REM nødigt af med.

Det kan jeg godt se..Men hvis du hører noget......

REM Men jeg tror nok at jeg har en eller anden software-turboloader. Den
REM hurtigste på markedet overhovedet dengang. Jeg tror nok det var 25x
REM normal hastighed. Men så skulle man også gemme filerne i et specielt
REM format.

Hold da kæft... det er hurtigt!

Jeg synes ABC turbo også havde disk turbo i gamle dage. Men den jeg har
på bånd her, kan ikke se device 8, den siger "device not found" hvis man
LOAD "$",8 imens ABC turbo kører.
Måske har jeg en forkert version. Jeg finder nok ud af noget.

REM Hvad dælen er det nu at C2N'ere er for nogle?

Det er de der specielle båndoptagere. Jeg har to tilovers hvis du er
interesseret, begge den "buttede" model.

CLOSE#15,8

--
-Sune

Fra : Mikael Ejberg Peders~

Dato : 08-08-02 23:35

On Fri, 9 Aug 2002 00:25:24 +0200, "Sune Mika Salminen"
<not_real@fakeantispamemail.dk> wrote:

>Jeg synes ABC turbo også havde disk turbo i gamle dage.

Hmmm, jeg mindes den ellers kun for bånd-turbo, men det kan sagtens
være svigtende hukommelse i mit biologiske fjernlager
Det er immervæk en del år siden efterhånden.

>Det er de der specielle båndoptagere. Jeg har to tilovers hvis du er
>interesseret, begge den "buttede" model.

Åh. Ellers tak, men jeg har det lige så godt

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 09-08-02 03:01

Mikael Ejberg Pedersen wrote:

> Hmmm, jeg mindes den ellers kun for bånd-turbo, men det kan sagtens
> være svigtende hukommelse i mit biologiske fjernlager
> Det er immervæk en del år siden efterhånden.

Jeg har fundet nogle fastloadere. Men jeg kan ikke få mit %#&@! 1541
drev til at virke.

> Åh. Ellers tak, men jeg har det lige så godt

Jeg kan følge dig 100%......!

-Sune

Fra : DWM

Dato : 09-08-02 17:05

"Sune Mika Salminen" <not_real@fakeantispamemail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har fundet nogle fastloadere. Men jeg kan ikke få mit %#&@! 1541
> drev til at virke.

Du kunne evt. skrive hvad det er det ikke vil. Kunne være at der var nogle
der kan hjælpe. Selv har jeg "kun" haft 2 problemer med min.
Springer sikringerne hvis man tænder og slukker for hurtigt og
hovedet har sat sig fast et par gange.

/Kenneth Iversen

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 09-08-02 20:45

DWM wrote:
> [...]
> nogle der kan hjælpe. Selv har jeg "kun" haft 2 problemer med min.
> Springer sikringerne hvis man tænder og slukker for hurtigt og

Jamen så se her......Jeg er ved at blive vanvittig af det:

Jeg bruger nogle DOS programmer der hedder 64HDD og Star Commander.
64HDD laver min PC om til filserver for min 64'er (virker endda med
multiload-spil, men er ikke en komplet 1541 emulator), og Star Commander
er et filhåndterings-program der kan overføre data mellem PC'en og
1541-drevet (hele disk images og .prg-filer).
Begge dele bruger et XE1541-kabel der tilsluttes PC'ens parallelport, og
begge programmer virker fint med både drevet og 64'eren hver især.
Jeg har også prøvet at køre 64HDD "igennem" 1541'eren (som var slukket)
og så videre til 64'eren, for at teste om det skulle være serielkablet -
men det virkede fint. Det vil altså med andre ord sige, at:

mine serielporte virker, mine kabler virker, mit 1541 virker og min C64
virker.

Men når jeg forbinder drevet til 64'eren og skriver LOAD"$",8 så kører
drevet lidt, og så stopper det bare og jeg er nødt til at trykke
run/stop+restore. Sommetider blinker den røde lampe, sommetider bliver
den ved med at være tændt. Når jeg bruger OPEN15,8,15 for at "snakke"
med drevet, får jeg sommetider en "Device Not Present" fejl. Når jeg så
sender en N: eller I: kommando afsted, sker der det samme som med
LOAD"$",8. LOAD"programnavn",8 gør det samme.

Alle Star Commander's funktioner virker perfekt med drevet, jeg kan
formatere, validere, slette kopiere osv osv uden problemer. Det lyder
godt nok lidt sært en gang imellem (somom den lige tager en ordentlig
bid af disketten eller noget i den stil , men det virker.

Har du nogen ideer, Kenneth? Det er nok ikke en sikring der er sprunget!
)

-Sune

Fra : DWM

Dato : 10-08-02 05:45

> [...]
> er et filhåndterings-program der kan overføre data mellem PC'en og
> 1541-drevet (hele disk images og .prg-filer).

Kender det godt. Har selv brugt det til at overfører filer til min PC til brug
med emulator.

> [...]
> sender en N: eller I: kommando afsted, sker der det samme som med
> LOAD"$",8. LOAD"programnavn",8 gør det samme.

Ja det må siges at lyde mærkeligt at det virker sammen med PC´en
og ikke C64´eren.

> [...]
> godt nok lidt sært en gang imellem (somom den lige tager en ordentlig
> bid af disketten eller noget i den stil , men det virker.

Min 1541 lyder heller ikke for god til tider. Så vidt jeg husker har det
altid været sådan :)

> Har du nogen ideer, Kenneth? Det er nok ikke en sikring der er sprunget!
> )

Nej det er det helt sikkert ikke sikringen :)

Jeg har haft et lign. problem med en af mine 1541-II dreve.
Der fandt jeg ud af at det var strømforsyningen der var problemet.
Til tider ville drevet virke perfekt og andre gange ikke.
Det hjalp nogle gange at tænde og slukke for drevet et par gange.
Jeg ved ikke om det kan være samme problem med dit drev.

/Kenneth Iversen

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 10-08-02 09:29

DWM wrote:
> "Sune Mika Salminen" <not_real@fakeantispamemail.dk> skrev i en
> meddelelse news:aj15ol$p1p$1@news.cybercity.dk...

Snip

> Ja det må siges at lyde mærkeligt at det virker sammen med PC´en
> og ikke C64´eren.

Ja, det er ret mærkeligt. Men som de siger ovre i news:comp.sys.cbm så
er det måske noget med at PC'ens parallelport er kraftigere end
64'eren's serielport, og bedre kan "hive signalet ud" af 1541'eren. Hvis
man altså forestiller sig at fejlen er, at spændingen er faldet på
1541'erens serielport....Eller noget. Men det kan være der er en
sammenhæng med det du skriver her:

Snip

> Jeg har haft et lign. problem med en af mine 1541-II dreve.
> Der fandt jeg ud af at det var strømforsyningen der var problemet.

Ja.. Måske får det bare for lidt strøm? Jeg har set en service manual
til 1541 på nettet et sted, måske man lige skulle finde mulltimeteret
frem......

> Til tider ville drevet virke perfekt og andre gange ikke.
> Det hjalp nogle gange at tænde og slukke for drevet et par gange.
> Jeg ved ikke om det kan være samme problem med dit drev.

Jeg tænder og slukker somom jeg blev betalt for det..! Men det hjælper
ikke..

-Sune

Fra : DWM

Dato : 10-08-02 10:00

> Ja.. Måske får det bare for lidt strøm? Jeg har set en service manual
> til 1541 på nettet et sted, måske man lige skulle finde mulltimeteret
> frem......

Det kunne tænkes at det var det som var galt. Personligt endte jeg
med at købe nogle nye dreve for et par år tilbage da jeg fik tilbud
om det fra et overskudslager. 300kr for 3 1541-II som aldrig havde
været ude af kassen

> Jeg tænder og slukker somom jeg blev betalt for det..! Men det hjælper
> ikke..

Skod. Det er heller ikke helt det samme problem du har så måske
derfor. Håber du finder ud af det.

/Kenneth Iversen

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 11-08-02 01:54

DWM wrote:
> [...]
> med at købe nogle nye dreve for et par år tilbage da jeg fik tilbud
> om det fra et overskudslager. 300kr for 3 1541-II som aldrig havde

Lidt dyrt, men det er rart at vide man er den første.

(det sagde jeg også til hende igår

Jeg købte mit 1541-II på ferie i London tilbage i 1988. Jeg byttede
senere C64 og det hele for en Puch MZ-50. Den kunne køre 85 ned af bakke
med rygvind. Jeg savner sgu den knallert.

> Skod. Det er heller ikke helt det samme problem du har så måske
> derfor. Håber du finder ud af det.

Der er nogle hardware freaks i comp.sys.cbm der er meget behjælpelige.
Tak for hjælp/entusiasme! Jeg har fået mulighed for at låne en C64+1541,
så jeg kan teste hvilken maskine der er f***ed up.

Hej,

Sune

Fra : DWM

Dato : 11-08-02 06:06

> Lidt dyrt, men det er rart at vide man er den første.

Ved ikke om jeg vil kalde det dyrt. Det var inkl. porto og opkrævning.

> (det sagde jeg også til hende igår

> Jeg købte mit 1541-II på ferie i London tilbage i 1988. Jeg byttede
> senere C64 og det hele for en Puch MZ-50. Den kunne køre 85 ned af bakke
> med rygvind. Jeg savner sgu den knallert.

Jeg beholdte min og lånte en gammel Everton af min fætter

> Der er nogle hardware freaks i comp.sys.cbm der er meget behjælpelige.
> Tak for hjælp/entusiasme! Jeg har fået mulighed for at låne en C64+1541,
> så jeg kan teste hvilken maskine der er f***ed up.

Det var da så lidt. Held og lykke til.

/Kenneth Iversen

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 12-08-02 02:52

DWM wrote:
> "Sune Mika Salminen" <not_real@fakeantispamemail.dk> skrev i en
> meddelelse news:aj4c8i$1lqb$1@news.cybercity.dk...
>
> Ved ikke om jeg vil kalde det dyrt. Det var inkl. porto og opkrævning.

Så begynder det at ligne noget

> Jeg beholdte min og lånte en gammel Everton af min fætter

Hehe....!!

Min fætter bor i en forstad til Helsinki, så det..

I lige måde Kenneth,,

-Sune

Fra : danni plougmann

Dato : 07-08-02 23:50

tak for hjælpen med opklarningen
sjovt at vide man har et gammelt sjældent lille stykke hardware.
min c64 collection.
commodore video monitor model 1701
2 stk c64 den hvide model den ene har defekt lyd
3 stk joystiks
2 båndstationer
2 diskette drev en 1570 og den der sjældne
mps 801 printer
comal 80 cartridge
lidt spil på bånd
har ingen disketter
fik det hele i en kasse på et loppemarked for 100 kr.

Fra : Mikael Ejberg Peders~

Dato : 08-08-02 22:59

On Thu, 8 Aug 2002 00:50:00 +0200, "danni plougmann"
<danni.plougmann@tdcadsl.dk> wrote:

>tak for hjælpen med opklarningen
>sjovt at vide man har et gammelt sjældent lille stykke hardware.

Velbekomme da.

>2 stk c64 den hvide model den ene har defekt lyd

Oh ja. Lydchippen er meget (over)følsom over for bare den mindste gang
statiske elektricitet. Jeg fik skiftet min to gange på garantien
dengang.
Nu er det "bare" min userport, der ikke virker.

>fik det hele i en kasse på et loppemarked for 100 kr.

Slet ikke værst.
M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen

Fra : danni plougmann

Dato : 10-08-02 15:29

havde commodore da bare holdt sig til den gamle brødkasse model den var der
aldrig noget med
er det muligt idag at få fat i en ny lydchip
jeg tror også den er ved at være død i den anden c64er
man skal ihverfald skruet helt vildt op for højtaleren for at man kan høre
noget.

Fra : DWM

Dato : 10-08-02 16:38

> havde commodore da bare holdt sig til den gamle brødkasse model den var der
> aldrig noget med

Den gamle model blev såmænd også lavet efter den nye tynde kom.
Den var så også hvid.

/Kenneth Iversen

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 11-08-02 02:02

danni plougmann wrote:
> havde commodore da bare holdt sig til den gamle brødkasse model den
> var der aldrig noget med

Det er jeg nu ikke helt enig i, men det er tanken der tæller

> er det muligt idag at få fat i en ny lydchip

Nej...! Du skal nok se dig om efter en defekt 64'er hvis du skal finde
dig en frisk 6581.
Har du forresten set den her: http://www.sidstation.com/
Jeg vil tro at Superheroes har brugt den på "You Just Don't Turn Me On".

> jeg tror også den er ved at være død i den anden c64er
> man skal ihverfald skruet helt vildt op for højtaleren for at man kan
> høre noget.

Det er nok ikke lydchippen så. Har du prøvet både monitor- og TV
udgangen?
Prøv at spørge ovre i news:comp.sys.cbm

-Sune