Børn alene på stranden?
Fra : Renate Jacobsen

Dato : 07-08-02 14:25

Hej Allesammen,

Følgende skete sidste weekend: Søndag eftermiddag kommer min den ældste søn
på 10 år hjem fra weekend hos sin far. Han kom drønende ind i stuen og
begyndte straks at brokke sig. Da han fik hevet t-shirten op om ørerne, fik
jeg et mindre chok. Drengen var temmelig solskoldet....rød som en krebs.
Og det gjorde naturligvis ondt. Efter en omgang svalende aftersun
lotion, bad jeg naturligvis min søn om forklaring. Med 10 år kan man nelig
godt selv tænke lidt, når nu de voksne har for travlt..... Men så kom
forklaringen:
Han var blevet sendt med sin lillebror på 8 år *alene* ned til stranden. De
skulle gå i forvejen og så ville børnenes far og kæreste komme efter.
Ungerne havde ingen solcreme med. Efter min søns udsagn kom de voksne først
efter to timer. Det ved jeg så ikke om det stemmer, men et godt stykke tid
efter må det have været, ellers havde han ikke sagt sådan. Der er vel små 3
km. til stranden og de skal krydse en temmelig befærdet amtsvej for at komme
derhen. Det er måske hvad det er, men at sende to drenge på 8 og 10 alene
til stranden i flere timer synes jeg er uansvarligt. Også selvom den stor er
en rimelig svømmer, og den bette ligeledes formår at holde sig nogenlunde
oven vande.

Nu kommer så mine spørgsmål:

Hvad synes I? Er det mig der er hysterisk?
....Og bør jeg gøre noget i den anledning?
Her skal jeg lige tilføje, at mit forhold til min eksmand mildestalt er
anstreng. Ikke at jeg ikke gerne vil ændre på det, men jeg ved af erfaring,
at al henvendelse af ovenstående art, vil blive betragtet som intrængen og
indblanding i deres hverdag.
På en måde føler jeg med min egen samvittighed, at jeg bør sige min mening
om denne episode. På den anden side ønsker jeg ikke, for børnenes skyld, at
forværre forholdet.
Er det ansvarsløst at blande sig uden om? Jeg vil frygtelig gerne gøre det
rigtige for mine børn.
Alle jeres tanker og svar til mit indlæg, bliver modtaget med kyshånd.

Mvh.

Renate

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 07-08-02 14:51

Renate Jacobsen <renate@bgprint.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d51200b$0$89494$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej Allesammen,

Hej Renate
> Nu kommer så mine spørgsmål:
>
> Hvad synes I? Er det mig der er hysterisk?
Nej!!!! Jeg var gået helt og aldeles amok, hvis det havde været mine, men
jeg betragtes også som lidt hysterisk.
> [...]
erfaring,
> at al henvendelse af ovenstående art, vil blive betragtet som intrængen og
Det er meget muligt, men hvis ungerne er udsat for fare og forsømmelse og
det mener jeg, de har, er det i mine øjne din pligt at snakke med ham om det
og i hvert fald få hans altså farens forklaring
> [...]
> om denne episode. På den anden side ønsker jeg ikke, for børnenes skyld,
Fuldt forståeligt, men som jeg ser det, er det netop for børnens skyld, at
du gør det.
> Er det ansvarsløst at blande sig uden om? Jeg vil frygtelig gerne gøre det
> rigtige for mine børn.
Det er i hvert fald tæt på. Måske er min holdning også farvet af den dreng,
der for nylig druknede ved Hornbæk strand. Han var 8 år og en rigtig god og
nær ven af mig og min ældste søn.
> Alle jeres tanker og svar til mit indlæg, bliver modtaget med kyshånd.

MVH Rikke

--
Du kan finde ideer til aftensmaden,
aktiviteter med ungerne, sparetips,

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 07-08-02 15:15

"Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> wrote in message
> [...]
> oven vande.
>
> Nu kommer så mine spørgsmål:
>
> Hvad synes I? Er det mig der er hysterisk?

Nej, du er ikke hysterisk, du lyder som en helt almindelig
omsorgsfuld mor.

> ...Og bør jeg gøre noget i den anledning?

Først kontakte faderen og høre hans
version af sagen.
Dernæst ved jeg ikke, hvad du skal gøre,
har aldrig været involveret i den slags
sager (skilsmissebørn osv.).
Men noget skal der ske, hvis din søn har ret.

> [...]
at
> forværre forholdet.

> Er det ansvarsløst at blande sig uden om?

JA!

> Jeg vil frygtelig gerne gøre det
> rigtige for mine børn.

Det er jo hovedsagen.

God held med din opklaring.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Lumholdt&Riber

Dato : 07-08-02 15:41

Nej, du er bestemt ikke hysterisk efter min mening. Jeg synes det er
temmelig unansvarligt af faren.
Desuden er det også et alt for stort ansvar at pålægge den store.
Ta´ en snak med faren, det ville jeg gøre.

Hilsen Pernille.

P.s Hvis du orker, vil vi gerne høre fortsættelsen.....

Fra : Inger Marie Jakobsen

Dato : 07-08-02 16:54

"Lumholdt&Riber" <Ribermail@kabelnettet.dk> wrote in news:9ia49.81$oz5.1241
@news.get2net.dk:

> [...]
> Ta´ en snak med faren, det ville jeg gøre.
>
> Hilsen Pernille.
>
> P.s Hvis du orker, vil vi gerne høre fortsættelsen.....

Hvis du vil høre mit råd, så brug lidt tid inden du snakker med faderen til
at formulere dine spørgsmål, så de ikke lyder anklagende på nogen måde.
Hvis forholdet er anstrengt, så kan selv et uskyldigt spørgsmål jo hurtigt
få ham til at blive rasmus-modsat.

Måske ved at fremlægge hvad drengen har sagt og så sige at det kan du ikke
rigtig tro på og så spørge om hvad der rigtigt skete...

--ingermarie

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 07-08-02 17:21

Hej igen,

Her kommer lige lidt opfølgning.....

Jeg har endnu ikke snakket med faderen. Men har igen her til aften forhørt
mig lidt nærmere hos min søn. Han fortalt at de gik kl. 13.00 og at de
voksne fulgte efter kl. 15.00. Det er han ret sikker på. De havde fået lov
til at bade, men skulle "passe på"?!? I øvrigt, fik de lov til at blive på
stranden efter at faderen og kærste var taget hjem igen. I den tid de var
der, var der ingen andre mennesker på stranden, ud over en ældre dame, der
var der i ca. en halv times tid.

Som en af Jer er inde på, bør jeg nok grundigt overveje mine ord inden jeg
kontakter min eksmand. Det er måske også det, der er allervæst, efter som
jeg på forhånd har på fornemmelsen, at han uanset min forsigtighed vil tage
det ilde op, og bede mig om at blande mig uden om.
- Og hvad gør jeg så??

Mvh. Renate

Fra : Inger Marie Jakobsen

Dato : 07-08-02 19:04

> [...]
> efter som jeg på forhånd har på fornemmelsen, at han uanset min
> forsigtighed vil tage det ilde op, og bede mig om at blande mig uden

Tja.. Jeg har ikke selv den store erfaring i håndtering af umulig x.

Men du har vel et godt argument i at sige at hans privatliv overhovedet
ikke interesserer dig, men at drengen altså var blevet solskoldet - og du
vil gerne bede ham om at være opmærksom på det en anden gang. Hold fast i
at det du er ude på er at få ham til at afgive et løfte om at han vil
passe på for fremtiden. Og at I for drengens skyld burde kunne snakke
sammen - og at du også forventer at han reagerer hvis han ser at du
opfører dig uhensigtsmæssig. Han er jo trods alt en mand og ved måske
mere om drenge i puperteten end du gør, så du har vel også behov for hans
råd engang... den slags.

Hvem ved, måske var det et uheld - han tænkte sig måske ikke om og har
allerede lært lektien. Det sidste han har lyst til er nok at få det revet
i næsen som han allerede er ked af. Så undgå skænderi (selvom din exmand
lægger op til det), lad ham tale ud og hold fast i at du bare gerne vil
høre ham sige at han vil tænke over det en anden gang.

Mere kan du vel sådan set heller ikke regne med at få. Og det er da en
start.

Jeg kan ikke huske at vi passede så meget på solen, da jeg var barn, som
man gør idag. Det har mine forældre sikkert alligel gjort, men jeg husker
det ikke. Hvis din exmand bruger lignende erfaringer fra hans barndom, så
kan det være derfor det gik galt.

Du kan også prøve at være ærlig. Ring til ham og sig at jeres søn var
solskoldet da han kom hjem og du var så ophidset over det at du slet ikke
viste hvad du skulle sige. Men at du har et behov for at tale sammen om
det.

Som sagt, du kender nok din eksmand bedst, så du ved nok også hvordan du
bedst får ham i tale. Tænk på dengang i var gift og blev uenige.. hvordan
fik du ham til at lytte til dig dengang? Og hvordan fik du ham til at
fortælle?

--ingermarie

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 07-08-02 19:55

"Inger Marie Jakobsen" <im_nospam@brunsgaard.dk> skrev i en meddelelse
> Tja.. Jeg har ikke selv den store erfaring i håndtering af umulig x.

Nej, men det gør dig jo ikke ukompetent til at komme med gode råd.

> Men du har vel et godt argument i at sige at hans privatliv overhovedet
> ikke interesserer dig, men at drengen altså var blevet solskoldet

>snip, snap

> --ingermarie

Jeg vil for alt i verden undgå et skænderi. Derfor bliver der heller ingen.
Men jeg er naturligvis bekymret for, at det mindste pip fra min side
vil resultere i en fornærmet eksmand og ikke andet.
Alligevel føler jeg at jeg bør påtale det.

Du er meget ops på drengens solskoldede ryg, og det synes jeg da også er
noget sløseri,
men det jeg er mest bekymret over, er at ungerne har været ved strande alene
i 2 timer!
Det synes jeg bestemt ikke om.
Og det er også det jeg vil tale med ham om.
Ellers tak for dine tanker og råd....Det har sat flere tanker igang.

Mvh. Renate

Fra : Sander

Dato : 07-08-02 20:28

"Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> skrev i en meddelelse

> men det jeg er mest bekymret over, er at ungerne har været ved strande
alene
> i 2 timer!

Enig. Det er uansvarligt af din eks, at lade børn være alene på en strand.
Har desværre set børn bade alene, helt ned i 6 års alderen, så han er
åbenbart ikke den eneste.
Nu har jeg heller forstand på eks`er eller delebørn, men du bliver næsten
nødt til, at få sagt ( evt.på en pæn måde ), at det er uforsvarligt. Både
pga. solen, men mest pga. vandet. Nu ved jeg ikke om børnene, gik i vandet,
men det kunne have været endt helt galt.
Jeg håber i finder en enighed, om et par forsvarlige grundregler: Ingen
børn, uden voksen, på stranden.

Lige et tip vedr. solskoldningen: Du kan købe en creme i håndkøb : Mildison
Lipid (tidligere hed den Fedtcreme ) 1 %. Den er rigtig god til solskoldning
og lindre meget, i forhold til almindelig Aftersun.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Lars Fischer

Dato : 07-08-02 21:26

"Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk>

> Han fortalt at de gik kl. 13.00 og at de voksne fulgte efter kl. 15.00.

Der var nok nogen der skulle ha' tid til lidt "privat hygge". Ak, ja -
drifterne har det med at gå ud over dømmekraften.

> Det er han ret sikker på. De havde fået lov til at bade, men skulle "passe
på"?!?

Da jeg var 10 år tog jeg ofte selv til stranden, men jeg badede ikke alene.
Til gengæld tog jeg selv i svømmehal som det passede mig. Når jeg var med
voksne ved standen gik jeg osse i vandet selvom "mine" voksne ikke lige
kunne se mig - bare der var andre voksne i nærheden.

Det der er galt med den situation du beskriver er, at din ex ikke har haft
nogen anelse om, hvordan der så ud nede ved vandet, hvordan havet var den
dag, om der var andre voksne, etc. I den situation er det uansvarligt at
lade barnet bade - en 10-årig kan sagtens gå i vandet og lad være med at
lave dumme ting, men en 10-årig kan ikke tage vare på sig selv hvis der sker
noget (bølge, strøm, etc). En 10-årig kan bestemt heller ikke tage ansvaret
for en 8-årig.

Jeg tror sagtens en 10-årig (der ellers er godt kendt med vand og strande -
det ved jeg ikke om din er) kan gå ned og svømme selv, kan tage til stranden
selv, etc. Men det er vigtigt, at den voksne der har ansvaret har sonderet
terrænnet eller på anden måde sikret sig, at forholdene matcher, hvad barnet
har erfaring med og kan magte, og at der er voksne der kan gribe ind hvis
der sker noget.

/Lars

Fra : Stine

Dato : 09-08-02 21:42

"Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> skrev i en meddelelse

> Som en af Jer er inde på, bør jeg nok grundigt overveje mine ord inden jeg
> kontakter min eksmand.

Hej Renate,

Kunne du ikke spørge ham om han hørte om de drenge, der druknede for en
måneds tid siden? De var nogenlunde samme alder som Jeres sønner

Du behøver jo ikke fortælle, at Jeres sønner har fortalt dig, at de var
alene på stranden - lad ham selv tænke tanken til ende...

/Stine

Fra : Kevin & Tina

Dato : 08-08-02 08:18

> [...]
> lotion, bad jeg naturligvis min søn om forklaring. Med 10 år kan man nelig
> godt selv tænke lidt, når nu de voksne har for travlt..... Men så kom

Jeg er blevet solskoldet så sent som sidste år i portugal i et badeland hvor
jeg glemte solcreme, fordi jeg legede med nogle børn, jeg er 38 år og
rødhåret, bev solskoldet ofte da jeg var lille, men husker det åbenbart ikke
aligevel.
Ikke at det ikke er et problem, men løsningen er ikke at blive vred på din
eks over forglemmelser alle glemmer jo ind i mellem, det er vist heller ikke
det du er vred over eller?

> Han var blevet sendt med sin lillebror på 8 år *alene* ned til stranden. De
> skulle gå i forvejen og så ville børnenes far og kæreste komme efter.
Måske har faderen tiltro til at din søn har styr på tingene?
Hvilken strand? er det en strand der er farlig eller er det en strand med
lavvande uden strøm osv, og som dine sønner kender godt.
Ligeså længe jeg har kunnet svømme har jeg været alene ved en ret farlig
strand, men hvad jeg var jo også alene, med ..... ja godt gættet..... min
far.
> Ungerne havde ingen solcreme med. Efter min søns udsagn kom de voksne først
> efter to timer. Det ved jeg så ikke om det stemmer
Hvad giver dig grund til at betvivle det?

> til stranden i flere timer synes jeg er uansvarligt. Også selvom den stor er
> en rimelig svømmer, og den bette ligeledes formår at holde sig nogenlunde
> oven vande.
Han er åbenbart en habil svømmer der har noget imellem ørene også, det er
vel ikke så dårligt?

> Nu kommer så mine spørgsmål:
>
> Hvad synes I? Er det mig der er hysterisk?
> ...Og bør jeg gøre noget i den anledning?

Hvis din søn er vred over det med skoldningen men i øvrigt trives fint med
hans far, og ikke synes det er for stort et ansvar? er det måske dig der
skal holde lidt igen?

> [...]
> rigtige for mine børn.
> Alle jeres tanker og svar til mit indlæg, bliver modtaget med kyshånd.
Prøv at printe den mail ud du har sendt her, og send den til ham, dine
overvejelser er vel ok uanset hvor anstrengt forholdet er
> Mvh.
KH Kevin
held og lyyek med det

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 08-08-02 13:15

"Kevin & Tina" <kevin.v@mail.dk> skrev i en meddelelse

Hej Kevin,

> [...]
> eks over forglemmelser alle glemmer jo ind i mellem, det er vist heller

Nej, det er jo som sagt ikke kun det jeg er "vred" over.
Tag lige en kigger her:
http://www.hud-doktor.dk/brevkasser/hudcremer/pages_hudcremer/E.html

Det er ved at være en gammel nyhed, at solskoldning påvirker huden i dårlig
retning.

I øvrigt er jeg ikke så frygtelig vred over at han glemt at smøre ungerne
med solcreme. Vi kan jo som du selv siger, alle komme til at glemme.

De
> Måske har faderen tiltro til at din søn har styr på tingene?

Ja, men naturligvis har han det. Det er i hvertfald mest "behageligt".

> Hvilken strand? er det en strand der er farlig eller er det en strand med
> lavvande uden strøm osv, og som dine sønner kender godt.

Så vidt jeg ved, har den store været på strande få gange. Det er en lille
nor, men om der er understrøm, ved jeg ikke. Men det er ikke nogen befærdet
strand. Chancen for, at der er mennesker på stranden er ret begrænset.

> Ligeså længe jeg har kunnet svømme har jeg været alene ved en ret farlig
> strand, men hvad jeg var jo også alene, med ..... ja godt gættet..... min
> far.

Tja, og der skete jo heldigvis ikke noget.

> Hvad giver dig grund til at betvivle det?

Børn kan nogen gange have svært ved, fornemmelse for tid......Min søn har
det også ofte med at overdrive (fremmer forståelsen.....osv. Det kunne jo
være, at de var gået i forvejen og at de voksne var kommet lige efter. Sådan
var det bare ikke.

> Han er åbenbart en habil svømmer der har noget imellem ørene også, det er
> vel ikke så dårligt?

Han kan selvfølgelig godt svømme, men kan han komme sin lillebror til hjælp,
hvis han kommer i uføre? Eller kan man forvente at en 8 årig svømmer ud
efter sin storebror i nød? Nej, det håber jeg da ikke nogen forventer af
deres børn. Uanset hvor meget tillid man har til dem, er den byrde hvis for
stor?

> Hvis din søn er vred over det med skoldningen men i øvrigt trives fint med
> hans far, og ikke synes det er for stort et ansvar? er det måske dig der
> skal holde lidt igen?

Min søn var ikke vred på sin far over solskoldningen.....Han havde bare
pokker ondt.
Du mener at mit barn på 10 godt kan tage ansvaret for sig selv og sin
lillebror hvis han selv vurderer at han kan?
Hmmm....
Jeg er da fuldt med på, at det er sundt for børn at have ansvar....men er
det ikke en smule ude af proportioner?
Med hensyn til drengens forhold til sin far, kan det vist bedst beskrives
som ligegyldigt. (Gensidigt)
Også af den grund, bekymrer det mig at faderen pålægger vores søn et sådan
ansvar.
Jeg prøver jo netop at holde lidt igen, ved at tænke tingene grundigt
igennem inden jeg råber vagt i geværet.

> Prøv at printe den mail ud du har sendt her, og send den til ham, dine
> overvejelser er vel ok uanset hvor anstrengt forholdet er

Jeg har endnu ikke besluttet i hvilken form jeg vil henvende mig til min eks
på....
Men det er da en mulighed. Tak for dine tanker.

> KH Kevin
> held og lyyek med det

Tak....

Mvh. Renate