dyrlæge Finn Smed
Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 07-08-02 13:44

Hej
Fandt lige denne hjemmeside:
http://www.dyrlaege-finn-smed.dk/index.html
Efter hans udsagn på hjemmesiden behandler vi vores dyr helt forkert. Vi
skal bl.a. ikke vaccinere en gang om året, vi må ikke vaske katten i
shampoo, vi må ikke børste tænder på katten og alle dyr (hunde og katte)
skal have en ugentlig fastedag. Gad vide hvad misserne ville sige til det?
Han har i det hele taget nogle specielle holdninger.
Hilsen Vibeke

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 07-08-02 14:04

In article <3d511653$0$242$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>, V.Lerche &
S.Andersen <battlefield@mail1.stofanet.dk> wrote:

> http://www.dyrlaege-finn-smed.dk/index.html

Mjah - jeg har en veninde der har hund, der sværger til hans kost og
har taget turen fra Amager til Jylland mange gange for at få sine hunde
behandlet, og han har helt klart hjulpet dem. Men da jeg af
nysgerrighed bad hende spørge om, hvordan en kat skulle fodres svarede
han "på samme måde"... så jeg konkluderede lidt, at han åbenbart er god
til hunde, men nok ikke ligefrem kattedyrlæge..

http://home22.inet.tele.dk/ann_rudbeck
fjern "x" fra e-mail adresse v. privat svar

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 07-08-02 14:19

Nej, jeg synes også at oplysningerne på hjemmesiden står lidt rodet. Som om
det er det samme om det er en hund eller en kat det drejer sig om.
Jeg er nu sikker på at jeg ikke ville bruge ham, heller ikke til mine to
hunde.
Det er muligt at han har nogle gode ideer til fodring af hunde, jeg er
sikker på at megen allergi kunne undgåes ved fornuftig fodring, men det
behøver man vel ikke at opsøge en dyrlæge for.
Hilsen Vibeke

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 07-08-02 14:49

Sorry... der skulle have stået:
opsøge den dyrlæge for.
Hilsen Vibeke

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 07-08-02 14:55

> vi må ikke vaske katten i
> shampoo, vi må ikke børste tænder på katten

Øh, der er da ingen ved deres fulde fem, der børster tænder på en kat??

Og hvorfor skal den vaskes? Jeg kan jo forstå på nogle af jer, at for at den
ser "korrekt" ud til udstillinger, så er måske det nødvendigt, men ellers er
det vel ikke? Eller er jeg helt gal på den?

Mvh Maria

Fra : Niels Peter

Dato : 07-08-02 15:56

> Øh, der er da ingen ved deres fulde fem, der børster tænder på en kat??

Normalt er det ikke nødvendigt, men nogle katte danner tandsten så hurtigt,
at det kan være en god ide. Der er - lige som hos mennesker - stor forskel
på, hvor meget tandsten og hvor hurtigt, man danner.

> [...]
er
> det vel ikke? Eller er jeg helt gal på den?

Der kan være mange gode grunde til at vaske en kat. For langhårskattene kan
et regelmæssigt bad være meget effektivt til at forhindre filtrende pels.
Hos korthårskattene kan især fertile hanner trænge til et bad en gang
imellem, fordi de danner en masse fedt i nogle kirtler ved haleroden. Hos
nogle kan det endda brede sig til det meste af katten.
Lopper er sjældent grund til badning nu om dage, undtagen hos meget små
killinger, som ikke tåler de gængse loppemidler.
Der kan med andre ord være mange grunde til, at et bad er i kattens egen
interesse (selv om det er svært at forklare den det )

Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 07-08-02 17:04

"V.Lerche & S.Andersen" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3d511653$0$242$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> [...]
> skal bl.a. ikke vaccinere en gang om året, vi må ikke vaske katten i
> shampoo, vi må ikke børste tænder på katten og alle dyr (hunde og

Ja tilgiv mig men jeg har kun een god ting at sige om Finn Smed og det
er at jeg varmt kan tilslutte mig hans holdning omkring aflivning af
dyr ... altså at det skal være gratis .. men ellers er det mit indtryk
at han tager sig ganske godt betalt for indirekte aflivning af dyr ...
og den med den ugentlige fastedag håber jeg ikke der er nogle der
hopper på .. den passer ikke til det moderne menneskes måde at holde
hund på ...
hejhils fra Ami

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 07-08-02 18:47

> [...]
> skal have en ugentlig fastedag. Gad vide hvad misserne ville sige til det?
> Han har i det hele taget nogle specielle holdninger.

Humn - det eneste jeg kom i tanke om var at man da lade kattedyre i zoo's
have en ugentlig fastedag. Så hvorfor skulle det ikke også være meget godt
for en alm kat? Det kommer vel også an på hvad katten er vant til.

Mvh
Vibeke J

Fra : marianne hellemose

Dato : 07-08-02 20:13

Hej Vibeke
Lige netop på det punkt skulle der være stor forskel
på de små og "store" katte, efter hvad de kloge hoveder siger, en kat spiser
ikke så store måltider af gangen,
tilgengæld jager den ofte, hvor de store kattedyr tager
et ordentligt "festmåltid" og bruger flere dage på at fordøje

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk