aktivering af hund!
Fra : Henrik H

Dato : 07-08-02 13:24

Jeg har en blandningshund (schæfer/golden/labrador) en tæve på 6,5
år.

Hun er meget glad for at lege "kaste/hente bold). Hun nyder ligeledes
at lege søgeleg, men efter godbidder.
Nu kan vi jo ikke søge efter godbidder hele aften, og det er jo også
ganske usundt for hunden. Jeg har prøvet at bruge det alm. hundeforder
som genstand for søgelegen, men hun gider ikke når der ikke er en
rigtig godbid i vente.

Hvordan kan jeg aktivere min hun uden at bruge godbidder. Og er det så
usundt med hundekiks ?

MVH

Henrik

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 07-08-02 13:48

"Henrik H" <hansehen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> rigtig godbid i vente.
>
> Hvordan kan jeg aktivere min hun uden at bruge godbidder. Og er det så

Hej Henrik,

Jeg har som regel det modsatte "problem". Vores Kooikerhan på næsten 3 år
vil frygtelig gerne søge altmuligt, men er ret ligeglad med belønningen.
(Glæden ved "arbejdet" i sig selv er belønning nok. ))) Der er dog nogle
få undtagelser, og det er hvis belønningen er noget særligt.....ikke bare
tørfodder.
Som alternativ til hundekiks og deslige, kan jeg anbefale hjemmelavet
leverbidder.
Du koger et stykke lever mørt og skære det i mundrette tern, hvorefter de
tørres i ovnen ved svag varme til de er helt tørre. (*Det* er bare guf)
Jeg har flere gange haft dem med til hundetræning......Det har naturligvis
den ulempe, at man ret hurtigt bliver lidt for populær og har hunde i alle
lommerne. Men de er rigtig gode som godbidder, og så kan man jo skære lidt i
aftensmaden, hvis der falder for mange af.

Mvh. Renate