Plejeseng
Fra : Annette Skovbon

Dato : 07-08-02 12:48

Jeg er netop blevet bevilliget en plejeseng, da det ikke længere er muligt
for mig at rejse mig ved egen hjælp.

Spørgsmålet er så, hvorvidt jeg har ret til en 'normal' seng med
hæve/sænke funktion - eller om kommunen må bestemme at jeg SKAL have en
decideret sygeseng, hvilket jeg gerne vil undgå. Pt. har jeg en
dobbeltseng som min kæreste hjælper mig op og ned af.

Hvad gjorde I andre da I fik plejeseng? Er det muligt at få 'trumfet' en
plejeseng igennem, som ikke ligner en hospitalsseng, og hvad skal man i så
fald gøre?

Jeg ville virkelig være ked af at skulle have en hospitalsseng som
21-årig, og kæresten vil nok også kigge lidt skævt til den.

M.v.h.
Annette Skovbon

Fra : Lotte M

Dato : 19-08-02 16:39

"Annette Skovbon" <barbara_jordfed@chicks.dk> skrev :

> [...]
> decideret sygeseng, hvilket jeg gerne vil undgå. Pt. har jeg en
> dobbeltseng som min kæreste hjælper mig op og ned af.

Når et langtidsholdbart hjælpemiddel som en seng bevilges, så
tages der både hensyn til dit aktuelle behov og dit funktionsniveau
på lidt længere sigt. Ved en seng vil kommunen typisk overveje om
du på et tidspunkt vil få brug for hjælpere, herunder om der skal
tages arbejdsmiljømæssige hensyn.

En moderne plejeseng ligner faktisk en almindelig seng til forveksling,
især hvis du kan undvære sengehesten. Jeg har en 1½ mands plejeseng,
med gavle i bøgetræ, sengen har hjul, men de fremstår ikke ret synlige.

> Hvad gjorde I andre da I fik plejeseng?

Jeg fik pålagt en plejeseng, da ergoen mente hjælperne skulle bruge
hæve-sænkefunktionen. Det var surt, fordi jeg selv havde investeret i
en seng med ekstra højde og en boksmadras, der var perfekt til min
ryg.

Kommunen ville kun bevilge en enkeltseng, men jeg insisterede i at få
en seng i min. 140 cm, så min datter og kæresten kunne sove i arm.
Efter en anke fik jeg sengen bevilget. I øvrigt er hæve-sænke-
funktionen endnu aldrig blevet brugt, bortset fra når vi vasker gulv
under sengen.

> Er det muligt at få 'trumfet' en plejeseng igennem, som ikke ligner
> en hospitalsseng, og hvad skal man i så fald gøre?

Kommunen har sikkert senge stående til udlån, men det er vist helt
almindeligt at købe en ny seng, når brugeren er ung og har et varigt
behov for sengen.

Hvad angår sengens udseende skal du argumentere for din sag,
at du er ung og har behov for dit hjem ikke ligner et sygehus, at
sengen passer til din boligstil.

Hvis du gerne vil se et billede af min seng, så sender jeg gerne
et til dig.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Catrine Vilandt Kofo~

Dato : 15-08-02 11:09

Kære Annette!

Kommunen kan selv afgøre, hvad de finder er det mest hensigstmæssige for dig
at få, også udfra en vurdering af din funktionsevne på længere sigt. Jeg kan
anbefale dig at tænke nogle gode argumenter igennem, fx. kan du spille på
din alder, og livskvalitet og på den måde forsøge at overbevise dem om, at
det er fornuftigt nok med en almindelige seng. Tænk også på, at du skal
kunne benytte sengen mange år fremover. Evt. kan du overveje om du selv
ville betale en evt. merpris hvis det kom på tale.

Jeg har selv en hospitalslignende seng som jeg fik for et par år siden (som
27 årig) men min far har bygget en seng der matcher i højden (den jeg sover
i kan naturligvis hæves og sænkes, men jeg tænker på den højde jeg sover
med, og som den står med om dagen) så jeg har mulighed for at smide et
sengetæppe over de to senge om dagen så det ligner en alm. dobbeltseng, og
når min kæreste og jeg ligger i sengen, mærker vi ikke noget til, at den er
sat sammen af to senge. Sengen min far har bygget er et simpelt træstel med
en boxmadris i, som er lidt højere end en alm. seng.

Det kan virke enormt skræmmende med alle de "frygtelige" hjælpemidler i
starten, men man vænner sig hurtigt til tingene, og jeg ender næsten altid
med at blive glad for mine ting, og jeg betragter dem ikke længere som
hjælpemidler, men som almindeligt husinventar.

Held og lykke med sengen!
Mvh. Catrine Kofoed

Fra : Annette Skovbon

Dato : 28-08-02 16:14

Tak for jeres svar.
Lotte ang. billedet af din seng. Det må du meget gerne sende til
annetteskovbon@yahoo.dk

--Annette