Respekt opg rettigheder for udviklingshæmm~
Fra : Karina Lund Andersen

Dato : 07-08-02 11:22

Hej alle

Vi er ikke helt sikker på at det er den rigtige gruppe, men nu prøver
vi.

Vi er 3 pædagogstuderende, der er ved at skrive en opgave om emnet
"Respekt og rettigheder for de udviklingshæmmede".

Derfor vil vi gerne høre jeres svar på nedenstående spørgsmål:

(Du må meget gerne fortælle hvilken relation, du har til de
udviklingshæmmede - er du pårørende/pæd. der arbejder med
udviklingshæmmede/eller...........?)

1.
Har de udviklingshæmmede de samme rettigher, som vi "normale"
mennesker? Kan du evt. henvise til litteratur om emnet - gerne på
internettet)

2.
Har du indtryk af om kommuner og bostederne lever op til de
rettigheder som de udviklingshæmmede har - og hvordan?

3.
Mener du at dagens Danmark respekterer de udviklingshæmmede ? Er det
normalt at se dem i gadebilledet? Er de integreret godt nok i
samfundet? Eller kunne man gøre mere - og hvilket?

4.
Hvis de ikke er integreret nok i samfundet - har du så nogle forslag
til, hvad man kan gøre fra bostedets side   (pædagogerne)/og fra
familiens side for at de udviklingshæmmede bliver mere integreret?

5.
Har du et billede af/en ide om hvordan samarbejdet i mellem bosted og
familie fungerer? Er det generelt godt/eller dårligt? - og
hvad/hvordan kunne man evt. gøre det bedre/anderledes?

M.v.h Gitte, Tina og Karina

Fra : Lotte M

Dato : 07-08-02 12:06

"Karina Lund Andersen" <karina@Xjaydee.dk> skrev :

> (Du må meget gerne fortælle hvilken relation, du har til de
> udviklingshæmmede - er du pårørende/pæd. der arbejder med
> udviklingshæmmede/eller...........?)

Det er tankevækkende, at i indirekte udelukker at en psykisk handicappet
person kunne besvare spørgsmålene - i øvrigt synes jeg formuleringen i
parantesen objektgør psykisk handicappede

[snip spørgsmål]

Jeg synes det er fint i bruger gruppen i forbindelse med jeres studie,
men jeg tror ikke i får megen hjælp, når i stiller spørgsmål, som hver
især er problematiske nok til en specialeopgave.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Karina Lund Andersen

Dato : 07-08-02 20:58

>Det er tankevækkende, at i indirekte udelukker at en psykisk handicappet
>person kunne besvare spørgsmålene - i øvrigt synes jeg formuleringen i
>parantesen objektgør psykisk handicappede

Det er bestemt ikke bevidst at vi har "udelukket" at de psykisk
handicappede kunne besvare spørgsmålene! Sådan var det ikke ment - vi
har rent faktisk også skrevet - /eller...........hvilket vi mener
ligger op til, at andre end de nævnte kan/meget gerne må svare på
vores spørgsmål!

> [...]
>men jeg tror ikke i får megen hjælp, når i stiller spørgsmål, som hver
>især er problematiske nok til en specialeopgave.

Ok - vi ved godt at vi favner bredt, men vi er først lige begyndt på
opgaven og forsøger netop at indkredse vores emne!
Desuden kan man jo nøjes med at svare på de spørgsmål man kan......

Tak for dit svar.

M.v.h. Gitte, Tina og Karina

Fra : tovekrog

Dato : 17-10-02 23:31

"Karina Lund Andersen" skrev d. 07-08-02 11:22 dette indlæg :
> [...]
> familie fungerer? Er det generelt godt/eller dårligt? - og
> hvad/hvordan kunne man evt. gøre det bedre/anderledes?

Det er store spørgsmål at besvare generelt for hele Danmark. Måske kan I
få et svar af mere generel karakter hos Landsforeningen LEV,
Kløverprisvej 10B, 2650 Hvidovre. tlf. 3635 9696.
Jeg er mor til en datter på 36, som bor i kommunalt bofællesskab i
Ballerup kommune.
De politiske målsætninger er flg.
Bo i egen bolig i et område, hvor beboerne har lokalkendskab, og derfor
kan færdes mere selvstændigt.
Forældre/pårørende skal være en naturlig del af netværket.
Derudover er der vedtaget flg. kvalitetsmål:
1. Fp hjælp til at gøre sin indflydelse gældende.
2. Opleve reel respekt som selvstændigt individ med egne meninger.
3. Opleve reelle muligheder for at træffe egne valg.
4. Sikre den pågældende under hensynet til kollektivet.
5. Sikre egen skade på eget eller andres liv.

Udover dette ligger der på området følgende mål og rammebeskrivelse:
Ballerup Kommune har som overordnet mål at støtte førtidspensionisten i:
at opnå øget livskvalitet.
at styrke den enkeltes handlefrihed.
at styrke den enkeltes livsudfoldelse.

Jeg kunne fortælle meget om, hvordan alle disse regler udmøntes i
dagligdagen. Vi har en forældreforening i Ballerup Kommune, og
bestyrelsen bliver taget med på råd i alle større sammenhænge.
Mange hilsner
Tove

http://www.kandu.dk/