Dagens dilemma
Fra : rondo

Dato : 07-08-02 09:27

Vores dejlige datter er nu blevet 14 dage gammel, og vi er begyndt at
spekulere på, hvor hun skal sove fast om natten. Indtil videre har hun sovet
imellem os i sengen, hvilket har fungeret fint, men belært af nogle af vores
venners bitre erfaringer, vil vi helst ikke vænne hende til denne måde at
sove på. Det der skete for vores venner, var, at deres søn fik lov til at
sove i deres seng til han var to år, og de skulle have et barnmere. Da de så
skulle prøve at få ham til at sove i sin egen seng, blev han dybt ulykkelig
og græd som pisket. De prøvede godt nok at vænne ham til det nogle gange,
men måtte give op hver gang, da han holdt dem (og sikkert også deres naboer)
vågen i flere timer. Retfærdigvis skal det dog siges, at det er lykkedes dem
nu, hvor han er næsten 2½ år.
Det jeg så vil spørge om, er, hvornår vi bør begynde at lægge vores datter i
liften ved siden af vores seng om natten? Vi har nemlig samtidig læst, at
børn ikke kan få for meget tryghed, og derfor har godt af at ligge mellem
os, når de er så små. Umiddelbart vil jeg ikke mene, at det er nødvendigt at
flytte hende, før hun er et par måneder gammel, men hvilke erfaringer har I
gjort jer?

Ronnie A. Ziegler

Fra : Jie

Dato : 07-08-02 09:57

> Det jeg så vil spørge om, er, hvornår vi bør begynde at lægge vores datter
> liften ved siden af vores seng om natten?

Min søn lå altid i sin vugge , som stop lige ved siden af sengen.. De små
kære ligger jo også i egen "seng" på barselsgangen.

>Vi har nemlig samtidig læst, at
> børn ikke kan få for meget tryghed, og derfor har godt >af at ligge
mellemos, når de er så små.

Børn har helt sikkert brug for den omsorg/varme, at ligge tæt ved sine
forældre, men det behøver jo ikke nødvendigvis være, at ligge i samme seng.
Barnet sover jo lige så vel som jer. Vi gjorde gerne det, at i løbet af
dagen, så lå vi ofte med ham på vores maver i sofaen, hvilket jo er ganske
hyggeligt. Når vi gik i seng blev han puttet i sin vugge. Han vågnede jo i
starten flere gange i løbet af natten, og var sulten..og der kunne jeg jo
også sidde og have den nære kontakt både under han spiste samt efter.
Hvorefter han så blev puttet i sin vugge igen.
Vi gjorde så det, når han vågnede om morgenen og var sulten, og havde fået
sin mad, så lagde vi ham i sengen hos os indtil vi stod op. På den måde
syntes jeg det blev en ganske speciel hygge, som ikke ville ha' været det
samme, som hvis han havde ligget der hele natten :)

/Jie

Fra : Tine Andersen

Dato : 07-08-02 13:20

"Jie" <postmaster@jie.dk> skrev i en meddelelse

> Min søn lå altid i sin vugge , som stop lige ved siden af sengen.. De små
> kære ligger jo også i egen "seng" på barselsgangen.
Det kommer sandelig an på hvor. På Rigshospitalet anbefaler de, at man sover
sammen med ungerne. Det giver i det lange løb mest søvn til alle parter.

> mellemos, når de er så små.
Ingen dyrebørn kunne finde på at sove for sig selv. Jeg tror ikke, at det er
naturens mening. Amningen går også nemmere. Efterhånden lærer ungerne at
knappe på selv, så man næsten ikke vågner. Jeg vænnede min fra natteamningen
ved 16 mdr.

> [...]
> syntes jeg det blev en ganske speciel hygge, som ikke ville ha' været det
> samme, som hvis han havde ligget der hele natten :)
Vi flyttede også Niels til egen seng, når vi selv gik i seng. I løbet af
natten kom han så over. Da han var tre år (på sin fødselsdag) blev han
forfremmet til at sove i køjeseng med storesøster i børneværelset.

Med venlig hilsen
Tine
Mor til Niels 5 og Karen 9

Fra : Lars Fischer

Dato : 07-08-02 21:01

"Tine Andersen" <tine.andersen@post3.tele.dk>

> "Jie" <postmaster@jie.dk> s
>
> Det kommer sandelig an på hvor. På Rigshospitalet anbefaler de, at man
sover
> sammen med ungerne. Det giver i det lange løb mest søvn til alle parter.

Gør de det? Det hørte vi ikke noget om da vores datter blev født på Riget
for et års tid siden. Hun sov i een af Rigets vugger fra dag et.

> Ingen dyrebørn kunne finde på at sove for sig selv. Jeg tror ikke, at det
er
> naturens mening.

Naturen har ingen mening. Naturen er. Mennesker har en mening.

> Amningen går også nemmere. Efterhånden lærer ungerne at
> knappe på selv, så man næsten ikke vågner. Jeg vænnede min fra
natteamningen
> ved 16 mdr.

Tjah. Vores datter sov i sin egen seng, 10 cm fra vores seng, fra den dag
hun kom hjem. I starten lå hun i liften som så stod i sengen. Natteamning
gik OK nemt - min kone lå så hun bare skulle række over og løfte lillepigen
over til sig. Da lillepigen var 5½ måned byttede min kone og jeg plads i
sengen. Så var det så mig der lige stod op og gav lillepigen sutten og måske
sad lidt ved hende hvis der var behov. I løbet af 2-3 dage havde hun vænnet
sig til ikke at skulle spise mere om natten.

Vores datter har altid sovet godt om natten og altid været glad og tryg ved
sin seng. Naturligvis har der været gange hvor nu har drømt noget grimt
eller været syg eller andet. Så tager jeg hende over i sengen og holder om
og snakker lidt, så hun kan finde ro. Men til hverdag er der ingen grund
til det.

/Lars

Fra : Tine Andersen

Dato : 07-08-02 21:46

"Lars Fischer" <fischer@suk.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Gør de det? Det hørte vi ikke noget om da vores datter blev født på Riget
> for et års tid siden. Hun sov i een af Rigets vugger fra dag et.
Der var vugger, men det personale, der var på barselsgangen, anbefalede for
10 år siden til den ældste, at man kunne ligge med dem, når de var urolige.
De havde så et arrangement med en serveringsbakke og madrassen fra vuggen,
så barnet ikke faldt ud.

Fem år senere havde de fået nogle blå plader (sponseret af et eller andet
firma), der kunne sættes over sengehesten på sengen, så barnet ikke faldt ud
mellem tremmerne. Barselsjordemodercitat: "Den der vugge skal du da ikke
bruge til noget. Den kan du lægge bamserne i"

Så selvfølgelig kan man lægge dem i vuggerne, men de havde specifikt fået
lavet de der blå plader for at give os mulighed for at sove med ungerne. De
kan selvfølgelig have fået dem fjernet siden da - og det kan da også være,
at de ikke var på abc-afsnittet, hvor jeg aldrig har ligget, meeeen jeg
tvivler.

Med venlig hilsen
Tine

Fra : Lars Fischer

Dato : 07-08-02 22:24

> [...]

> at de ikke var på abc-afsnittet, hvor jeg aldrig har ligget, meeeen jeg

Jo da, pladerne er der endnu (eller var der for et år siden), og de er fine
til når barnet ligger oppe i sengen (fx bliver ammet i sengen). Men der var
ikke noget der på noget tidspunkt anbefalede imod vuggen, og det var bestemt
der vores sov for det meste. Jeg oplevede ikke på noget tidspunkt at
personalet studsede over eller kommenterede det.

/Lars

Fra : Nyberg

Dato : 07-08-02 10:17

rondo <xxxrondo@post.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:aiqlks$1thf$1@news.cybercity.dk...

> Vores dejlige datter er nu blevet 14 dage gammel,

Tillykke med den lille!

> [...]
vores
> venners bitre erfaringer, vil vi helst ikke vænne hende til denne måde at

Vores søn lå i mellem os fra han kom hjem fra sygehuset til han blev 8 mrd,
det fungeret fint da jeg lå ned og ammede om natten, det var den måde der
passede os bedst, så var vi fri for at skulle op om natten - og man har
mere overskud nå man få sin søvn!

> [...]

naboer)
> vågen i flere timer. Retfærdigvis skal det dog siges, at det er lykkedes

Ja det kan jo give problemer hvis han føler at han skal forlade pladsen for
en anden!
Men på den anden sige hvor mange unger på 16 år ligger mellem deres forældre
!

> [...]
at
> flytte hende, før hun er et par måneder gammel, men hvilke erfaringer har

Vores søn kom som sagt over i sin egen seng da han var 8 mrd. - sengen stod
i vores soveværelse.
Da han var omkring et år kom han ind på sit eget værelse, nu er han 2 ½ år
og bliver bare lagt i seng om aften uden problemer - men næsten hver nat
vågner han også kommer han til os!
Han havde og har stadig et stort behov for at ligge tæt op af os, så føler
han sig tryk og sover som en sten - og anser det ikke som noget problem at
han kommer futtende om natten!

Håber du kan bruge det til noget!

Mvh.

Malou

Fra : Henning

Dato : 07-08-02 11:00

Hej Ronnie

Vi fik en lille dreng den 27. marts i år, de første dage lå han også imellem
os i sengen, men der lå han meget uroligt, vores SP'er fortalte så at det
nok var fordi at det ikke var "trængt" nok (som da han lå i mors mave), så
vi prøvede at lægge ham i hans lift som vi så stillede ved siden af sengen,
og det gik bare helt perfekt, lige så snart han kom derned sov han bare, og
jeg slap også for at ligge vågen hele natten fordi han lå så uroligt. Jeg
vil også sige at det faktisk er rart at han ligger i sin egen "seng", men at
han alligevel er så tæt på, nu sover han så igennem, men når han vågner der
et sted omkring 7 om morgenen så tager jeg han lige op og ammer ham mens vi
begge ligger og slapper lidt af, det er faktisk rigtig hyggeligt.

Jeg ved det selvfølgelig ikke, men umiddelbart kunne jeg forestille mig at
det måske var lidt nemmere, når det tidspunkt kommer, at vænne ham til at
sove inde på sit eget værelse, når han allerede i et stykke tid har været
vant til at sove i sin egen seng.

Hilsen Lene

Fra : Lars Fischer

Dato : 07-08-02 21:07

"Henning" <maegaard@mail.dk>
> [...]
> nok var fordi at det ikke var "trængt" nok (som da han lå i mors mave), så
> vi prøvede at lægge ham i hans lift som vi så stillede ved siden af

Jep. De anbefales ofte, at man bruger en lift i stedet for en større seng i
starten -- den lille baby er mere tryg, når kantere er tæt på. Så i stedet
for at starte med tremmesengen med det samme kan man i starten stille liften
nede i tremmesengen.

/Lars

Fra : Kevin & Tina

Dato : 07-08-02 12:14

> [...]
> flytte hende, før hun er et par måneder gammel, men hvilke erfaringer har I

Børn er jo forskellige, nogle har nemt ved at sove alene fra starten og
nogle er længere om at vænne sig til det, men hvis jeres datte bliver ammet,
er det vel nemmest for din kone at have hende i sengen.
Ellers må du jo op på mærkerne og lægge til og tage fra igen, det kan
faktisk godt fungere og giver jo din kone noget søvn.
men vigtigst er et vel at datteren har det godt, og at i trives, hvor vi
sover henne er vel ikke det vigtigste.
De konflikter dine venner har haft, viser sig jo hos os alle sammen, de fik
dem bare om natten, alle børn skal igennem forskellige faser, med bindinger
der hører op.
Vh kevin

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 07-08-02 14:57

> [...]
at
> flytte hende, før hun er et par måneder gammel, men hvilke erfaringer har

Min yngste på 19 mdr. sover stadig i min seng og det har jeg det helt fint
med. Den af vores 4 børn, der først kom i egen seng gjorde det i 9 mdrs.
alderen og det var i en tremmeseng lige ved siden af vores.
Vi har absolut ingen problemer haft med at vænne dem til egen seng, trods de
har været "store" i gennemsnit vel 13-14 mdr. - i vores tilfælde også for at
give plads til den næste.
MVH Rikke

--
Du kan finde ideer til aftensmaden,
aktiviteter med ungerne, sparetips,

Fra : Brian K

Dato : 10-08-02 11:55

"rondo" <xxxrondo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

snip ...

en masse

Hej

Vores pige (4 3/4 år) har sovet inde hos os til hun var 3 1/2 (og når mor og
far "skulle" lave "noget" så røg hun ind til sig selv (hun kommer stadig ind
til os en gang i mellem)

Vores dreng på 1 1/2 år sov i sin egen seng ved siden af os og når han
vågner første gang om natten så ryger han over til os (typisk kl 01.00)

Børn skal efter min mening have lov til at sove hos deres forældre lige så
længe de har lyst

Og vi elsker at have dem liggende !

Pigen fik bryst til hun var næsten 3 1/2 år (og hun er (7,9,13) ALDRIG syg

Drengen får stadig bryst og har aldrig (7,9,13) været syg

Jeg fatter ikke at der er nogen der absolut SKAL vænne deres børn af med
bryst som 4 mdr gammel og at de absolut SKAL sove i deres egen seng når de
er 10 dage gammel

Nyd at jeres barn vil sove i jeres seng....der kommer en dag hvor de NÆGTER
at gøre det

mvh
brian

Fra : Ghita

Dato : 10-08-02 13:31

I news:aj2rev$2o34$1@news.cybercity.dk griflede Brian K :
> "rondo" <xxxrondo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

Snip en hel masse

> Jeg fatter ikke at der er nogen der absolut SKAL vænne deres børn af
> med bryst som 4 mdr gammel og at de absolut SKAL sove i deres egen
> seng når de er 10 dage gammel

Hej Brian
Jeg har også ammet i "årevis" men der er altså nogen der af den ene
eller anden årsag ikke har lyst/mulighed for det, og der er ingen grund
til at tryne dem af den grund.
Der er faktisk mødre der af samme årsag får det rigtig dårligt psykisk
over omgivelsernes forventninger og føler at de derfor ikke slår til.
Og nogle forældre tør simpelthen ikke sove med baby i sengen af skræk
for at komme til at ligge på barnet.
Vi er alle forskellige, og har forskellige behov.

--
Ghita
- Må vi få masser af sol i dag

Fra : Brian K

Dato : 10-08-02 22:35

"Ghita" <mammasine@bonbon.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> for at komme til at ligge på barnet.
> Vi er alle forskellige, og har forskellige behov.

Hej Ghita

det var der for jeg skrev "SKAL vænne deres børn af med"...det er jo svært
at "skulle vænne" et barn af med noget det ikke vil

ps.
og du har ret i resten

Mvh
brian