PC finder ikke RAM!!
Fra : Sorceror

Dato : 07-08-02 08:34

Jeg har købt en byg-selv-pc, altså en pakke med alt hardware, der skal
være i en pc. Jeg har også fået den samlet og konfigureret indstillinger
i BIOS. Meningen var så, at der nu skulle indstalleres Win XP. Jeg fik
PC'en til at starte indstallationsprogrammet og indlæse filerne, men da
den var færdig med at indlæse, frøs den fast med en sort skærm. :(

Jeg prøvede igen med Win 2000 server, men her frøs den også fast uden
nogen synlig årsag. 8( Til sidst forsøgte jeg med Win 95, og efter at
filerne her var indlæst, frøs den ikke fast, men gik ud af
installationen, og endelig kom den med en årsag til forstyrrelsen. :D
Den skrev, at der ikke var nok hukommelse! Jeg havde haft mistanke til
dette, da den kun skrev, at der var 64 MB og ikke de 512, som er isat,
under opstart. Men i BIOS og i POST (som "info-skærmen" under opstart
vist hedder (?)) har den godt nok fundet de 512 MB RAM, men som
"Extended Memory". Dette virker heller ikke helt rigtigt.

Er der nogle, der kender dette problem eller mener, at de kender svaret
dertil?? :o

Hilsen Sorceror!

http://www.kandu.dk/

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 07-08-02 09:04

Sorceror wrote:

Snip

> [...]
> "Extended Memory". Dette virker heller ikke helt rigtigt.
>
> Er der nogle, der kender dette problem eller mener, at de kender

Du har nok sat dem omvendt i. Sæt din RAM i slot nummer et og opefter.
Se i manualen for at finde ud af hvilken en det er.

-Sune

Fra : Henning Sørensen

Dato : 07-08-02 09:06

"Sune Mika Salminen" <not_real@fakeantispamemail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Du har nok sat dem omvendt i. Sæt din RAM i slot nummer et og opefter.
> Se i manualen for at finde ud af hvilken en det er.

Iøvrigt er al hukommelse udover 640 kB "extended memory", pc'en skal jo
stadig
være bagudkompatibel til de mere end 20 år gamle 8-bit systemer

/Henning, Sydfyn.

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 07-08-02 09:41

Henning Sørensen wrote:
> [...]
> jo stadig
> være bagudkompatibel til de mere end 20 år gamle 8-bit systemer

Heh he, ja det har du da ret i. Hvordan er det nu det er.. "WindowsXP
(C) Microsoft Corporation 1979-2001"

-Sune

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-08-02 11:53

"Henning Sørensen" <hkks@privat.dk> wrote in message
> være bagudkompatibel til de mere end 20 år gamle 8-bit systemer

16 bit, tak.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : o&u

Dato : 07-08-02 09:05

On Wed, 07 Aug 2002 07:33:50 GMT, "Sorceror" <Sorceror.news@kandu.dk>
wrote:

> [...]

>vist hedder (?)) har den godt nok fundet de 512 MB RAM, men som
>"Extended Memory". Dette virker heller ikke helt rigtigt.

Det lyder mærkeligt. Den skal da tælle ram i een gruppe. Det står lige
efter MHz informationen.

Hvorledes er de 512 Mbyte sat sammen, een klods ? i så fald: sidder
klodsen i første dimm slot ? (se manual)

Understøtter bundkortet 512 Mbyte pr. slot ?

Det lyder lidt mærkeligt. Det er under alle omstændigheder tidspilde
at installere styresystem, før den booter ordentligt.

Måske skulle du spørge sælger om ram og bundkort passer sammen.

mvh

John