Er Compaq (Presario) noget bras?
Fra : Chr. Bohr-Halling

Dato : 07-08-02 00:08

Har læst lidt frem og tilbage ang. Compaq. Jeg kan ikke blive klog
på, om Compaq er dårlig kvalitet eller ej.

Spørgsmål:
- Er Compaq (Presario) noget bras? Hvorfor?

- Hvad ville I vælge af disse: Compaq Presario eller Dell Dimension
(desktop'ere)?

--
Livet, pausen i døden. Drømmen, flugten fra livet.

----==== Article posted with Agent 1.92 build _570_ ====-----

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 07-08-02 00:50

Chr. Bohr-Halling wrote:
> [...]
> - Er Compaq (Presario) noget bras? Hvorfor?
>
> - Hvad ville I vælge af disse: Compaq Presario eller Dell Dimension

Dell til en hver tid - det virker simpelthen bare mere "lækkert". Men
ideelt set, ingen af delene. Dell og Compaq-maskiner kommer med
specialversioner af Windows, og alle mulige programmer installeret, der
skal gøre det nemmere for brugeren at vedligeholde deres system.
Jeg vil hellere bygge PC'ere selv, og installere alting selv, for så jeg
slipper for at fumle rundt med uoverskuelige service packs og en
forkrøblet BIOS hvor man ikke kan indstille på noget som helst. Hvis du
for eksempel skifter et grafikkort ud, så er din Dell Optiplex G150 ikke
længere en Dell Optiplex G150, og det kan godt forkludre det hele en
del, når man skal hente updates på nettet. Jeg får simpelthen
klaustrofobi af den der færdigsyede stil.

Men bare rolig, hvis den er til hjemmekontoret eller lignende, så skal
det nok gå fint

-Sune

Fra : Henning Sørensen

Dato : 07-08-02 00:47

"Sune Mika Salminen" <not_real@fakeantispamemail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> klaustrofobi af den der færdigsyede stil.
>
> Men bare rolig, hvis den er til hjemmekontoret eller lignende, så skal

Helt enig !!
- det allerførste man skal gøre er at smække en "bootdiskette" i
og partitionere harddisken, og så ellers installere operativ system,
uden alle deres special programmer !

/Henning, Sydfyn.

Fra : Chr. Bohr-Halling

Dato : 07-08-02 01:19

"Sune Mika Salminen" <not_real@fakeantispamemail.dk> posting:

>ideelt set, ingen af delene. Dell og Compaq-maskiner kommer med
>specialversioner af Windows, og alle mulige programmer installeret, der
>skal gøre det nemmere for brugeren at vedligeholde deres system.

Alt efter hvor "inficeret", den måtte være, havde jeg nu også tænkt
mig at starte forfra. Problemet er vist bare, at man ikke får rene
installationscd'er med i købet, AFAIK. Det skal jeg dog lige have
undersøgt.

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 07-08-02 02:12

Chr. Bohr-Halling wrote:
> [...]
> mig at starte forfra. Problemet er vist bare, at man ikke får rene
> installationscd'er med i købet, AFAIK. Det skal jeg dog lige have

Det gør man ikke - man får en færdighæklede OEM version, der KUN virker
på netop den maskine du har købt. Og hvis sletter hele lortet og
installerer fra en original Windows-CD, så kan du ikke bruge hverken
Compaq eller Dell's opdaterings-service længere. Du kan muligvis heller
ikke opdatere din BIOS eller firmwaren i eventuelle brændere/DVD drev
længere.

Så du kan vel egentlig lige så godt købe en færdig PC et hvilket som
helst andet sted - hos Zitech for eksempel. Men pas på med at købe noget
med SCSI i inde hos Zitech, de bruger en anden speciel af-art de kalder
for SKASI

-Sune

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-08-02 07:27

"Sune Mika Salminen" <not_real@fakeantispamemail.dk> wrote in message
> med SCSI i inde hos Zitech, de bruger en anden speciel af-art de kalder
> for SKASI

Andre kalder det for "scuzzy". Personligt kalder jeg det enten for SCSI
eller"skasi".

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 07-08-02 08:57

Jesper G. Poulsen wrote:
> "Sune Mika Salminen" <not_real@fakeantispamemail.dk> wrote in message
>
> Andre kalder det for "scuzzy". Personligt kalder jeg det enten for
> SCSI eller"skasi".

Fat google, og skriv "SCSI pronounced" i søgefeltet, så kan du se at
folk kalder det scuzzy fordi, det er det det hedder..!

Jeg får knopper når jeg hører folk sige SKASI. Det, en eller anden i
tidernes morgen har fået galt i halsen er nok SCA - "Single Connection
Attach" harddiske. SCA er blot en af mange SCSI drev-standarder.

Et SCA drev bruger 80-pins stik istedet for de mere almindelige 68, kan
ikke termineres (skal sidde midt i kæden et sted - man kan altså ikke
bruge dem til noget enkeltvis) og bruger ikke SCSI id-numre. Og så er de
er langsommere. SCA er noget lort.

Til dem der ikke ved det, står SCSI for "Small Computer System
Interface". Jeg kan altså ikke se hvor A'et i SKASI skulle komme fra
nogen steder i den sætning, med mindre jeg har i det førnævnte. Jeg
kunne forstå, hvis folk fejlagtigt kaldte det "SKÅSI" ligesom i
"Kåmpjuter for alle". Men SKASI?!

-Sune

Fra : Henning Sørensen

Dato : 07-08-02 09:02

> [...]
> tidernes morgen har fået galt i halsen er nok SCA - "Single Connection
> Attach" harddiske. SCA er blot en af mange SCSI drev-standarder.
[snip]
> -Sune

*lol*
SCA er vist først kommet mange, mange computerår efter folk begyndte
at kalde S-C-S-I for skasi/skassi.
Personligt har jeg krummet tæerne de sidste 12-13 år når folk har brugt
denne betegnelse, men mon ikke det er en fordanskning af scuzzy, der jo
egentlig er en forståelig, engelsk/US slang - prøv at udtale S-C-S-I på
engelsk

/Henning, Sydfyn.

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 07-08-02 09:37

Henning Sørensen wrote:
> "Sune Mika Salminen" <not_real@fakeantispamemail.dk> skrev i en
> meddelelse news:aiqji1$1qhd$1@news.cybercity.dk...

[Snaps]

> *lol*
> SCA er vist først kommet mange, mange computerår efter folk begyndte
> at kalde S-C-S-I for skasi/skassi.

Øv. Nu troede jeg lige jeg var smart

> Personligt har jeg krummet tæerne de sidste 12-13 år når folk har
> brugt denne betegnelse,

Ahh. En åndsfælle!

men mon ikke det er en fordanskning af
> scuzzy, der jo egentlig er en forståelig, engelsk/US slang - prøv at
> udtale S-C-S-I på engelsk

Alle lydene i "scuzzy" findes på dansk (skåh-sih), så det burde da ikke
være nødvendigt med "fordanskning" af ordet. Men sådan kan det jo gå.
GRRRRR!!

-Sune

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-08-02 13:47

"Sune Mika Salminen" <not_real@fakeantispamemail.dk> wrote in message
> Et SCA drev bruger 80-pins stik istedet for de mere almindelige 68, kan
> ikke termineres (skal sidde midt i kæden et sted - man kan altså ikke

Sjovt nok så har jeg adskillige setups med SCA i enderne _uden_ ekstra
terminator.

> bruge dem til noget enkeltvis) og bruger ikke SCSI id-numre. Og så er de
> er langsommere.

Langsommere...??

Det var da en generalisering der ville noget...
Det må du forklare.

> SCA er noget lort.

Ved du hvor SCA-devices bliver anvendt ?

> Til dem der ikke ved det, står SCSI for "Small Computer System
> Interface". Jeg kan altså ikke se hvor A'et i SKASI skulle komme fra

Jeg kan ikke se hvor 'u' skulle komme fra...

Fra : Anders Borum

Dato : 07-08-02 15:47

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse
[klip]

> Jeg kan ikke se hvor 'u' skulle komme fra...

Hej Jesper

Er jeg den eneste som hører folk sige SKÅSI?

Vi kunne åbne sindet og lade folk vælge vokalerne efter behov.
Det giver fx. klart mening at udtale det SKISI hvis der er tale om en
bitte-lille harddisk.

Anders

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 07-08-02 16:45

Anders Borum wrote:
> "Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse
> [klip]

> Hej Jesper
>
> Er jeg den eneste som hører folk sige SKÅSI?

LOL det må være i Jylland

> Vi kunne åbne sindet og lade folk vælge vokalerne efter behov.
> Det giver fx. klart mening at udtale det SKISI hvis der er tale om en
> bitte-lille harddisk.

Ja, og SKOSI hvis den er enormt stor!

-Sune

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 07-08-02 16:00

Jesper G. Poulsen wrote:
> "Sune Mika Salminen" <not_real@fakeantispamemail.dk> wrote in message
>
> Sjovt nok så har jeg adskillige setups med SCA i enderne _uden_ ekstra
> terminator.

Fantastisk.

> Langsommere...??

På grund af omformeren til 68-pins stikket.

-fordi det får folk til at udtale SCSI som "SKASI"
Se i øvrigt her: http://www.pcmech.com/show/harddrive/152/

> Ved du hvor SCA-devices bliver anvendt ?

Alle mulige steder hvor der skal spares, og hvor danske edb-mænd render
rundt og siger SKASI hele dagen mens de opdaterer deres flash BIOS'er
med den nyeste firmware i et væk.

> Jeg kan ikke se hvor 'u' skulle komme fra...

Hovedsagen er at scuzzy er den rigtige måde at udtale det på - søg på
"SCSI pronounced" med google. Du må indrømme at u'et i scuzzy er tættere
på o'et i computer end a'et i SKASI er.

-Sune

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-08-02 17:32

> På grund af omformeren til 68-pins stikket.

Det skal du ikke fortælle mine SCA-diske...

> Alle mulige steder hvor der skal spares, og hvor danske edb-mænd render

Nope. SCA-diske bruge i systemer med hotswap.

> rundt og siger SKASI hele dagen mens de opdaterer deres flash BIOS'er
> med den nyeste firmware i et væk.

Jeg synes du skulle læse lidt på lektien. Du ligger lige på kanten til det
filter hvor så mange andre er røget i, de seneste dage...

Uvidenhed er OK, men latterlig påståelighed er ikke. Comprende?

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 07-08-02 22:47

Jesper G. Poulsen wrote:
> "Sune Mika Salminen" <not_real@fakeantispamemail.dk> wrote in message
>
> Det skal du ikke fortælle mine SCA-diske...

Det gør jeg skam heller ikke. Det er noget jeg har læst mig til, blandt
andet på det site jeg gav dig en link til før.

> Nope. SCA-diske bruge i systemer med hotswap.

Ja. Det gør andre SCSI harddiske også. Jeg synes det er fint at du kan
bruge SCA diske til noget, men jeg ville aldrig købe en.

> Jeg synes du skulle læse lidt på lektien. Du ligger lige på kanten
> til det filter hvor så mange andre er røget i, de seneste dage...

Det var for sjov mand..... tag et lavement eller et eller andet.

> Uvidenhed er OK, men latterlig påståelighed er ikke. Comprende?

Jeg er skide ligeglad med hvilke filtre du putter mig i. Og du kan selv
være latterlig. Arrogant er du i hvert fald.

-Sune

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-08-02 23:20

> Ja. Det gør andre SCSI harddiske også. Jeg synes det er fint at du kan

Nej det gør de ikke, for de kan ikke disconnectes mens systemet er i drift.

> være latterlig. Arrogant er du i hvert fald.

Jeg ved hvad jeg snakker om, det gør du tydeligvis ikke. EOD.

Fra : Darkh

Dato : 07-08-02 09:45

> [...]
> Compaq eller Dell's opdaterings-service længere. Du kan muligvis heller
> ikke opdatere din BIOS eller firmwaren i eventuelle brændere/DVD drev

Jeg kan ikke udtale mig for Dell maskinerne men ved Compaq er fordelen ved
at installere en "ren" Windows jo netop at Compaq's opdaterings service ikke
længere er på maskinen. De fleste problemer jeg har haft med maskinerne har
været pga. Compaqs egen software ( og her har opdateringsservicen været en
af de store syndere). Det er næsten som at få en ny maskine, når man sletter
Compaqs programmer, og installere Windows på den.

Jeg har ikke oplevet problemer med at opdatere bios. Det har været nødvendig
på flere modeller for at få dem til at køre Win 2000 stabil.

mvh
Jesper

Fra : Henning Sørensen

Dato : 07-08-02 06:41

"Chr. Bohr-Halling" <nospam@direkte.org> skrev i en meddelelse
> [...]
> mig at starte forfra. Problemet er vist bare, at man ikke får rene
> installationscd'er med i købet, AFAIK. Det skal jeg dog lige have

Det har du ret i, men hvis du køber en ny, får du en licens med og så kan
man vel låne sig frem - sådan har jeg ihvertfald tolket reglerne om licens.

/Henning, Sydfyn.

Fra : Henning Sørensen

Dato : 07-08-02 00:44

> [...]
> - Er Compaq (Presario) noget bras? Hvorfor?
>
> - Hvad ville I vælge af disse: Compaq Presario eller Dell Dimension

Nu risikerer jeg nok at blive ristet på en sagte ild...

Jeg har en Pressario 7950 Athlon650 og mener det er ganske fint grej !
Jeg har monteret andet lydkort, ram, harddisk, et GF3Ti200, 2 scsi
controllere,
scsi cdrom og brænder, usb mus, netkort, en scsi harddisk samt scsi
tapestreamer
og det kører altså endnu.
Jeg kan forstå på andre, at alene det at sætte et GF3Ti200 i en maskine kan

strømforsyningen til at opgive, men altså ikke i en Pressario med 146W PSU
!!
Foruden 4 usb porte (der virker samtidig) har den firewire port.
Den medfølgende skærm (V70) har jeg også skiftet, men kun fordi jeg fik en
IBM
trinitron skærm. V70 er ganske fortrinelig og langt bedre end de fleste
"billig"-skærme.

Desværre er jeg rendt ind i opgraderingsproblematikken, for det er ikke
lykkedes mig
at finde en erstatningsprocessor. Den skulle kunne køre Athlon900, men det
er ikke
nogen udbredt processor. Desuden er man lidt på den hvis bundkortet skulle
ryge,
for det koster vist det meste af en ny maskine at få sådan et nyt.
Dertil kommer, at maskinen åbenbart ikke er WinXP kompatibel - det kører ad
h... til
på den, og efter HP og Compaq har slået pjalterne sammen har det knebet
gevaldigt
for dem at sørge for passende bios opgraderinger for denne bedagede maskine
- den er jo snart 2 år gammel .....
Alt dette gælder selvfølgelig for denne gamle 7950.
Det er en gennemsolid maskine, som tåler at en del af hardwaren bliver
skiftet, men
opgradering til større processor kan være et problem.
Ligeledes har en af mine sønner en Pressario Athlon600, som også kører fint.

Mht Dell har jeg ingen anelse...

/Henning, Sydfyn.

Fra : Chr. Bohr-Halling

Dato : 07-08-02 01:27

"Henning Sørensen" <hkks@privat.dk> posting:

>Jeg har en Pressario 7950 Athlon650 og mener det er ganske fint grej !
>Jeg har monteret andet lydkort, ram, harddisk, et GF3Ti200, 2 scsi
>controllere,
--klip--

Det er nu ikke så meget, hvor meget den lige umiddelbart er glad for
udvidelser, men mere hvor holdbar den er i længden. Målet for
kvalitet for mig er, at den bare kører uden problemer -- selv om
oldgammel. Selv haft en IBM og en Olivetti, der bare kørte og kørte.
Faktisk kører Olivettien endnu -- 3 år efter at være blevet solgt
billigt på en auktion. Havde vist været en gammel
DER-udlejningsmaskine i 2-3 år i et tidligere liv. Jeg tvivler på fx
Amitech kan leve op til det; og er stadig ikke helt tryg ved Compaq.

Er der BTW nogen, der har noget godt at sige om Amitech? Jeg kender
en, der har en, og på mig fremstår den umiddelbart noget billig i
det, ikke-kvalitet.

Fra : Henning Sørensen

Dato : 07-08-02 06:46

> [...]
>
> Er der BTW nogen, der har noget godt at sige om Amitech? Jeg kender
> en, der har en, og på mig fremstår den umiddelbart noget billig i

På mig virker Amitech som noget DYRT bambus...altså ikke-kvalitet...
Men kommer da lige til at tænke på en Fujitsu P75, der nu 8-10 år efter
den blev købt brugt i DER (udlejnings computer), stadig kører fint -
nu dog som P133 - hos min niece.
Har hørt fra "kendere", at Siemens/Fujitsu skulle være noget rigtig godt
kram !

/Henning, Sydfyn.