2x256 eller 1x512?
Fra : peter jensen

Dato : 07-08-02 00:07

2 x 256MB DDR 2700 eller 1 x 512MB DDR 2700?

Prismæssigt er det omtrent det samme, men hvordan med ydelsen?

Fra : peter jensen

Dato : 07-08-02 00:17

peter jensen <peterjensen@nospam.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:OEY39.2518$HY3.830146@newsc.telia.net...
> 2 x 256MB DDR 2700 eller 1 x 512MB DDR 2700?
>
> Prismæssigt er det omtrent det samme, men hvordan med ydelsen?

Og kan alle nyere bundkort håndtere en 512 RAM stik eller er det noget man
skal tjekke først?

Fra : izeqb

Dato : 07-08-02 02:01

On Tue, 06 Aug 2002 23:17:15 GMT, "peter jensen"
<peterjensen@nospam.com> wrote:

>peter jensen <peterjensen@nospam.com> skrev i en
>nyhedsmeddelelse:OEY39.2518$HY3.830146@newsc.telia.net...

>Og kan alle nyere bundkort håndtere en 512 RAM stik eller er det noget man
>skal tjekke først?

Uden at svare på dit ? ang. ydelse, så er det vel smartest at købe
512, pga. at du så har plads til mere ram nu og i fremtiden.

MVH.
Hjalte aka. izeqb

---
"Det er ikke fordi ting er vanskelige, vi ikke tør.
Det er fordi, vi ikke tør, ting er vanskelige."

- Seneca -

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 07-08-02 06:22

izeqb skrev bl.a.:

> [...]

Alle nyere bundkort burde kunne klare 512MB blokke, men check da alligevel.
Et hurtigt kik på producentens hjemmesider tager ikke lang tid.

> Uden at svare på dit ? ang. ydelse, så er det vel smartest at købe
> 512, pga. at du så har plads til mere ram nu og i fremtiden.

Ja, jeg mener at have set et sted, at 512MB i én blok skulle være en anelse
hurtigere en to. Dog tror jeg absolut ikke at du kan mærke det, da der kun
er tale om "en anelse".

Det _kan_ det være en fordel at heve to blokke. Skulle der være ram-fejl
(ja, det kan ske), er det surt kun at stå uden ram... så hellere nøjes med
256MB i en blok. Det har jeg selv set og prøvet.

Det med at "have plads til mere", tror jeg ikke bliver aktuelt lige
foreløbelig. Jeg vil gætte på at der mindst går 2 år inden man kan sige, at
over 512MB ram vil være en fordel (til alm. brug).

--
Lars

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-08-02 07:21

"Lars Jørgensen" <lagojo@hotmail.DOT.com> wrote in message

> Det _kan_ det være en fordel at heve to blokke. Skulle der være ram-fejl
> (ja, det kan ske), er det surt kun at stå uden ram... så hellere nøjes med
> 256MB i en blok. Det har jeg selv set og prøvet.

Det sker så sjældent så det er ikke den side man bør se tingene fra.

> [...]
at
> over 512MB ram vil være en fordel (til alm. brug).

Du kender heller ikke hans brug. Du ved ikke om ham pludseligt finder ud af
at der skal mere RAM i. I dag er 256 rigeligt til alm. brug, så hans brug er
i forvejen ualmindeligt.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : peter jensen

Dato : 07-08-02 08:49

Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingensteder.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d50bcaa$0$43704$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
af
> at der skal mere RAM i. I dag er 256 rigeligt til alm. brug, så hans brug

Tak til alle for jeres svar.
Jeg skal hovedsageligt bruge det til grafik og fotoredigering i Photoshop,
og evt. også videoredigering. I dag sidder jeg med en skod celeron 500 Mhz
og 192MB SDRAM, og det er for besværligt og langsomt. Derfor overvejer jeg
en P4 1,8 med Asus bundkort og 512MB DDR RAM. Og jeg har ikke lyst til at
fylde flere blokke i end nødvendigt sådan at der fremover er plads til
eventuelle udvidelser.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-08-02 11:56

"peter jensen" <peterjensen@nospam.com> wrote in message
> [...]
> og 192MB SDRAM, og det er for besværligt og langsomt. Derfor overvejer jeg

Så er det RAM du skal satse på, masser af RAM. 512MB _kan_ være for lidt.

Fra : Edmund

Dato : 07-08-02 07:28

Lars Jørgensen skrev:

> Alle nyere bundkort burde kunne klare 512MB blokke, men check da
> alligevel. Et hurtigt kik på producentens hjemmesider tager ikke lang
> tid.

Hvad med et bundkort med Intel cpu, er der ikke nogle der skal have
2 ram blokke for at køre?

--
Mvh Edmund

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 07-08-02 09:13

Edmund wrote:

> Hvad med et bundkort med Intel cpu, er der ikke nogle der skal have
> 2 ram blokke for at køre?

Nej... Hvem har fortalt dig det?! Ham der overtalte dig til at købe AMD?

-Sune

Fra : Edmund

Dato : 07-08-02 09:27

Sune Mika Salminen skrev:

> Nej... Hvem har fortalt dig det?! Ham der overtalte dig til at købe
> AMD?

Hvis man bruger rambus ram skal der være 2 stk. ikke sandt?
Så jeg tænkte der måske var nogle chipset med DDR ram der
også skulle have det.

Den sælger der kan overtale mig til at købe AMD er ikke født endnu.

--
Mvh Edmund

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 07-08-02 11:10

Edmund wrote:

> Hvis man bruger rambus ram skal der være 2 stk. ikke sandt?

Det vidste jeg ikke. Jeg er konsekvent 2-4 år bagud af økonomiske
årsager

> Så jeg tænkte der måske var nogle chipset med DDR ram der
> også skulle have det.
>
> Den sælger der kan overtale mig til at købe AMD er ikke født endnu.

Godt ord igen!

-Sune

Fra : Leony

Dato : 07-08-02 09:46

"Edmund" <edm@os.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvad med et bundkort med Intel cpu, er der ikke nogle der skal have
> 2 ram blokke for at køre?

RD-RAM skal monteres parvis. Synes dog jeg har læst om at der skulle komme
noget nyt som ikke skal.

--
mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Peter Pan

Dato : 07-08-02 13:49

"Leony" <leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> wrote in message

> RD-RAM skal monteres parvis. Synes dog jeg har læst om at der skulle komme
> noget nyt som ikke skal.

Det er nu langt fra rigtigt. RD-Ram kan sagtens køre enkelt vis. Der er bare
ikke lavet noget chipsæt til Pentium 4 som også kan køre med dem enkeltvis.
Faktisk er der kun lavet et chipsæt der bruger RD-Ram enkeltvis til x86
platformen, nemlig Intel 820 chipsættet. Og det var jo ikke den store
success.

Mvh
Anders

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-08-02 07:18

> [...]

Jeg tror ikke der er forskel i ydelsen. Jeg ville købe en stang 512MB for så
har du plads til mere på et senere tidspunkt.

> Og kan alle nyere bundkort håndtere en 512 RAM stik eller er det noget man
> skal tjekke først?

Check det lige først.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen
- Skriv _under_ det I svarer på. Spørgsmål først, svar bagefter.
Det er jo ikke Jeopardy.

Fra : Peter Pan

Dato : 07-08-02 07:49

> 2 x 256MB DDR 2700 eller 1 x 512MB DDR 2700?
>
> Prismæssigt er det omtrent det samme, men hvordan med ydelsen?

Der er forskel på ydelsen hvis du har et Nvidia Nforce 420 chipsæt. Ellers
ikke. Med det får du dobbelt så meget båndbredde til rammen. (teoretisk,
praktisk er noget andet!)

Jeg vil selv gå efter 1 stk 512.

Mvh
Anders

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 07-08-02 09:16

Peter Pan wrote:
> [...]
>
> Der er forskel på ydelsen hvis du har et Nvidia Nforce 420 chipsæt.
> Ellers ikke. Med det får du dobbelt så meget båndbredde til rammen.

Ahvaffornoget... Altså: Hvis man har et grafikkort med ovennævnte
chipset, så får man dobbelt så meget båndbredde til den RAM der sidder
på ens bundkort....Fra hvor?
Kan du ikke lige forklare mig hvad du mener?

-Sune

Fra : Peter Pan

Dato : 07-08-02 13:46

"Sune Mika Salminen" <not_real@fakeantispamemail.dk> wrote in message

> Ahvaffornoget... Altså: Hvis man har et grafikkort med ovennævnte
> chipset, så får man dobbelt så meget båndbredde til den RAM der sidder
> på ens bundkort....Fra hvor?
> Kan du ikke lige forklare mig hvad du mener?

Nforce er et chipsæt der sidder på bundkortet. Det har også indbygget
grafikkort, men det er nu ikke nødvendigt at bruge. Det er altså ikke et
"grafikkort".

Du kan læse mere om Nforce her: http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1535

Mvh
Anders

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 07-08-02 13:51

Peter Pan wrote:
> [...]
>
> Nforce er et chipsæt der sidder på bundkortet. Det har også indbygget
> grafikkort, men det er nu ikke nødvendigt at bruge. Det er altså ikke

Okay, altså det der sidder i X-Boxen?

Sune

Fra : Peter Pan

Dato : 07-08-02 13:52

> Okay, altså det der sidder i X-Boxen?

Nej. Nforce er beregnet til AMD processorer. Det der sidder i X-Boxen er til
Intel Pentium3 processorer. Men ellers ligner de hinanden utrolig meget.

Mvh
Anders