ADSL+Kabel --> ADSL+AccessPoint. Hvordan?
Fra : Per Belling

Dato : 06-08-02 22:46

Jeg har ikke noget "rigtigt" netværk derhjemme: Kun en
PC'er der indtil nu har været koblet op via netkort, kabel
og ADSL (TDC). Ingen problemer.

Men nu har jeg fået noget fint dyrt stuff (IBM) af firmaet:
Et AccessPoint og en PC'er med trådløst LAN, og det ville
jeg jo meget gerne have til at virke, så jeg kan komme ud på
terrassen og nyde aftensolen, myggene, rødvinen og hvad man nu
ellers kan nyde derude SAMTIDIG med at jeg har nettet lige
indenfor rækkevidde.

Jeg har prøvet at spørge TDC, men det vidste de skam ikke meget
om. De supportede de ting, de solgte og ikke andet, så der var
ikke meget hjælp at hente. Omvendt ved jeg, at den her AccessPoint
fra IBM formentlig kan næsten alt bortset lige fra at lægge æg,
så det er sikkert kun et spørgsmål om at vide, hvad man skal
sætte op for at få det til at virke.

Er der nogen, der ligger inde med viden om, hvad der skal til
for at få stadset til at fungere? Er der er et sted, hvor man
kan læse lidt om principperne for opsætning af en AccessPoint?

Mvh Per Belling

Fra : Arne Keller

Dato : 06-08-02 22:49

On Tue, 6 Aug 2002 23:45:55 +0200, "Per Belling"
<les_cedres@yahoo.com> wrote:

> [...]
>for at få stadset til at fungere? Er der er et sted, hvor man
>kan læse lidt om principperne for opsætning af en AccessPoint?

Du kan starte her:
http://www.orinocowireless.com/

jeg tror det du har fået er en RG:
http://www.orinocowireless.com/template.html?section=m58&page=3393&envelope=94

Der følger vel installationssoftware med ?
og en manual ?
Hvad har du forsøgt ?

Skal du fortsat have den stationære PC tilsluttet behøver du en svitch
og måske en router, kan du fortælle lidt mere om hvilken ADSL du har,
så er der folk her i gruppen som kan give gode råd.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Per Belling

Dato : 11-08-02 14:45

Hej,
tak for feedback'en. Selvom jeg er gammel i IT-brachen, så er jeg
stadig en lærling, når det gælder netværk. AccessPoint'en er blevet
installeret af en leverandør, og den bærbare og Point'en kan sagtens
"se" hinanden, og vi har også haft en anden af firmaets bærbare
hjemme hos mig, og via AP'en kunne man godt se filer på den anden
maskine.

Så jeg tror egentlig den fungerer nogenlunde som den skal. Men det hedder
jo et AccessPoint og der er et LAN-stik i dimsen, så i princippet kan
den vel også fungere som adgang til internettet via ADSL?

Jeg har TDC NetExpress, med en standardopsætning som vistnok benytter
dynamiske IP-adresser (uden at jeg har helt styr på, hvad det egentlig
betyder). Jeg har fået at vide, at for at en AP skal kunne fungere,
skal jeg have nogle (én?) faste IP-adresser i stedet.

Jeg har ingen planer om at tilslutte andet end den bærbare, så et
egentligt netværk derhjemme er (endnu) ikke aktuelt.

Mvh Per Belling

Fra : Arne Keller

Dato : 11-08-02 14:49

On Sun, 11 Aug 2002 15:45:16 +0200, "Per Belling"
<les_cedres@yahoo.com> wrote:

> [...]
>"se" hinanden, og vi har også haft en anden af firmaets bærbare
>hjemme hos mig, og via AP'en kunne man godt se filer på den anden

Fint
Kan du sige lidt mere om hvad det er for en box ? fabrikat og type ?
så er det lidt lettere at hjælpe.

>Så jeg tror egentlig den fungerer nogenlunde som den skal. Men det hedder
>jo et AccessPoint og der er et LAN-stik i dimsen, så i princippet kan
>den vel også fungere som adgang til internettet via ADSL?

Ja.
Hvordan er APen tilsluttet nu ? ringer den op via en telefonlinie ?

Det burde bare være at tilslutte den.
Hvad bruger du din ADSL linie til nu ?

Fra : Per Belling

Dato : 12-08-02 23:49

> Fint
> Kan du sige lidt mere om hvad det er for en box ? fabrikat og type ?
> så er det lidt lettere at hjælpe.

Den hedder IBM Wireless LAN AccessPoint 500 modelnr AP-500. På bagsiden
står der både IBM og Lucent Technologies.

> Hvordan er APen tilsluttet nu ? ringer den op via en telefonlinie ?

Lige nu er den bare tilsluttet til strømmen. Forbindelsen til
PC'en klares af det trådløse magi - selvom der jo ikke er meget at
bruge den til, når det eneste, der er forbundet er AP'en og PC'en.
Så nej, den ringer ikke nogen steder hen, for jeg har ikke kunnet
finde ud af, hvordan jeg skal få den til det (sorry, hvis jeg lyder
lidt som en ignorant, men der næsten ingen huller i min uvidenhed
om moderne netværk. Den gamle SNA-verden kendte jeg lidt til, men
det bruges ikke så meget mere).

> Hvad bruger du din ADSL linie til nu ?

Jeg bruger den til alm internet trafik. Dvs. jeg ringer op via
TDC's NetExpress forbindelse og et Ethernet kort, som jeg har installeret.
Et af problemerne er vel, at NetExpress CD'en ikke kan finde/se noget
netværk på PC'en med trådløst LAN. Ved at få en fast IP, slipper man
så ikke for at skulle "ringe op"?

Mvh Per

Fra : Arne Keller

Dato : 13-08-02 20:20

On Tue, 13 Aug 2002 00:49:19 +0200, "Per Belling"
<les_cedres@yahoo.com> wrote:

>Den hedder IBM Wireless LAN AccessPoint 500 modelnr AP-500. På bagsiden
>står der både IBM og Lucent Technologies.

Det burde så være den her:
http://www.orinocowireless.com/template.html?section=m58&page=1407&envelope=94

Det er et accespunkt uden router/NAT eller andet.

> [...]
>lidt som en ignorant, men der næsten ingen huller i min uvidenhed
>om moderne netværk. Den gamle SNA-verden kendte jeg lidt til, men

Altså din pc får en IP adresse fra APen ?

> [...]
>Et af problemerne er vel, at NetExpress CD'en ikke kan finde/se noget
>netværk på PC'en med trådløst LAN. Ved at få en fast IP, slipper man

Jeg kender ikke TDCs produkter godt nok, skal du lave logon når du
starter eller er forbindelsen altid oppe ?

Mit første bud på en løsning er:
Forudsætningen er at du har en dynamisk IP adresse fra TDC og at du
ikke anvender logon software..
Installer den medførgende software som hedder AP manager.
Her kan du åbne konfigurationen af APen.
Den er som standard opsat til at bede om en IP adresse det ændre du
til en fast adresse f.eks 192.168.1.1 og 255.255.255.0 i netmask,
ingen Gateway adresse.
Dette betyder at du nu ikke længere kan få kontakt til din AP, det
fixer du ved at give din PC en fast adresse som for at virke med den
jeg gav før skal være 192.168.1.2 og subnet mask 255.255.255.0
Nu kan du igen få fat i APen, gå ind under fanen som hedder "wireless
Interface" tryk på "security" og sæt flueben i "closed wireless
system" og "Enable static WEB Key Encryption" og indsæt 5 tegn i
feltet "Key 1" vælg nu noget som ikke er for let at gætte F.eks
"sk6@g" til sidst ændre du "Network Name" igen til noget som ikke er
for let at gætte.
De samme indstillinger laver du i client manageren på din PC, denne
software findes også på CDen.

Kontroler at du stadig kan få kontakt til APen
Nu har du opsat din AP til dit eget krypterede net som ikke er alt for
let for andre at komme ind på.

Nu ændre du indstillingen på din egen PC til at hente en dynamisk
adresse.
Nu burde du få tildelt din dynamiske adresse fra TDC til dit trådløse
kort. Til gengæld kan du ikke få fat i management delen af dit AP uden
at ændre kortet tilbage til den faste adresse.

Hvis du msiter kontakten fuldstændigt kan du lave en reset af hele
APen derfor bør du først sikre dig at du har oplysninger om hvordan du
resetter og du bør tage backup af konfigurationen.

Jeg håber at dette kan hjælpe dig videre.

Fra : Per Belling

Dato : 14-08-02 23:24

> Det burde så være den her:

http://www.orinocowireless.com/template.html?section=m58&page=1407&envelope=
94

Jep, den er i det ydre magen til og specifikationerne passer også fint.
Den er vel ikke særlig specielt god eller det modsatte?

> Altså din pc får en IP adresse fra APen ?

Tjaehh, det gør den vel, det er i hvert fald samme IP-adresse, der
står i Client Manager'en, som den der står i AP manageren.

> Jeg kender ikke TDCs produkter godt nok, skal du lave logon når du
> starter eller er forbindelsen altid oppe ?

Jeg skal lave logon, når jeg starter på den nuværende konfiguration,
og det er sikkert her at filmen knækker, for TDC's logon software, der
udefra ligner en normal modem-dialup forbindelse med tlf-nr 0000-0000 kan
jeg ikke få installeret på den nye PC. Den kører dels en anden Windows
(XP mod 2000) og så kan dial-up softwaren ikke se det trådløse netkort
(Fejlbesked: Installationen kræver at mindst ét Ethernet netkort er
installeret på denne computer) - og det synes jeg jo, er lidt af en
flot bemærkning, når PC'en har både indbygget trådløst netkort og
indbygget alm netkort (med stik på bagsiden).

Jeg tror jeg forstår det meste, af det du derpå skriver - faktisk
bliver jeg klogere og klogere for hver dag på trådløse net. Men
det, du skriver, hænger ligesom på at man ikke skal foretage logon, men
er "på banen" med det samme, og sådan er det ikke her. NetExpress
er vist allesammen med dial-up og dynamisk IP, mens Zillion/ProADSL
er med faste IP'er (uden logon, antager jeg?)

Mvh Per Belling

PS: Jeg sætter meget pris på den her kommunikation, for jeg lærer meget
at det, og jeg håber også andre kan få glæde af det.

Fra : Arne Keller

Dato : 14-08-02 23:35

On Thu, 15 Aug 2002 00:24:16 +0200, "Per Belling"
<les_cedres@yahoo.com> wrote:

> [...]
>>

>Jep, den er i det ydre magen til og specifikationerne passer også fint.
>Den er vel ikke særlig specielt god eller det modsatte?

Det er et standard AP fra en af de største producenter som har været
med i mange år. Det er et OK produkt.

snip

> [...]
>flot bemærkning, når PC'en har både indbygget trådløst netkort og
>indbygget alm netkort (med stik på bagsiden).

Så må vi bede en som har forstand på TDCs løsninger om at melde sig

Det kan jo også være et XP problem, kan du prøve med en 2000 maskine
??

> [...]
>er vist allesammen med dial-up og dynamisk IP, mens Zillion/ProADSL
>er med faste IP'er (uden logon, antager jeg?)

En anden løsning kunne være at ændre til et produkt hvor man ikke skal
lave logon.

Jeg har selv en ADSL linie med dynamisk IP hvor jeg skal lave login på
en webside, det er heller ikke så smart men jeg skal kun gøre det hver
gang der har været strømafbrydelse, eller holder min router
forbindelsen ved lige.

>Mvh Per Belling
>
>PS: Jeg sætter meget pris på den her kommunikation, for jeg lærer meget
> at det, og jeg håber også andre kan få glæde af det.

Det er da dejligt.
Så må vi bare håbe at det ender med at du får løst dit problem.

Fra : Per Belling

Dato : 05-09-02 18:40

Hej,
jeg har været på ferie og derfor inaktiv i et stykke tid.

Ved et tilfælde fik jeg det til at virke: Windows XP har en såkaldt
Broadband
Connection (som man ikke lige kommer forbi via Netværks Wizard'en).
Da jeg i stedet brugte den, spurtede forbindelsen lige via det trådløse net,
over ADSL-modem'et og ud i verden, Voila!

Mvh Per