Alger - sorte og grønne.
Fra : Chrille

Dato : 17-02-01 10:44

Hej allesammen.

Jeg har fået alger i mine 2 akvarier, men det er i forskellige slags.

I det ene er det sorte trådalger (hvis der er noget der hedder det) Det er
nærmest som fint sort hår der sidder på planterne.

I det andet, mit yngelakvarie, er det en helt anden slags, det er 'knald
grønt' og det ligger som et tæppe over bunden, nærmest som et tæt
spindelsvæv.

Ingen af akvarierne får noget direkte sollys, i yngelakvariet kan der
sikkert godt være tale om overfodring da jeg stadigt er ret ny i denne
hobby. Er der nogen der har et bud på hvorfor de er kommet og ikke mindst,
hvad gør jeg for at få dem væk?

Med venlig hilsen
Chrille

Fra : ole larsen

Dato : 17-02-01 11:38

Chrille skrev i meddelelsen
<_Arj6.7207$PC4.316586@news010.worldonline.dk>...
> [...]
>
>I det ene er det sorte trådalger (hvis der er noget der hedder det) Det er
>nærmest som fint sort hår der sidder på planterne.

Det er nok penselalger, og de er ikke lette at få bugt med. De sædvanlige
råd i kombination hjælper: bedre hygiejne, algeædere, hurtigt voksende
planter. Claus Christensen har skrevet et lille fint hæfte om alger. Det er
udgivet af vist nok 4. kreds under DAU

>I det andet, mit yngelakvarie, er det en helt anden slags, det er 'knald
>grønt' og det ligger som et tæppe over bunden, nærmest som et tæt
>spindelsvæv.

Jeg ville betragte dette pragmatisk-positivt - alger er planter og hjælper
med balancen, nogen yngel får et godt kosttilskud og de skal alligevel snart
flyttes så du kan rense

>Med venlig hilsen
>Chrille

Ole der får frække associationer af ordet Chrille -

Fra : Gert

Dato : 17-02-01 22:01

Hej,

Det lyder ikke så positivt med grønalgerne. For mig lyder til at være
blågrønalger. Er de slimet, og ligger tæt over hele bunden er det
overfodring. Der er kun en vej. Tøm akvariet og start forfra. Hvis det er
alm. grønalger er det så mænd ok.

Gert

Fra : ole larsen

Dato : 18-02-01 10:08

Gert skrev i meddelelsen <96moh7$kf0$1@news.inet.tele.dk>...
> [...]
>blågrønalger. Er de slimet, og ligger tæt over hele bunden er det
>overfodring. Der er kun en vej. Tøm akvariet og start forfra. Hvis det er

Det er rigtigt, at det ud fra beskrivelsen KAN være BG-alger, men jeg ville
ikke vædde på det.
Er det alligevel tilfældet, behøver man vel ikke at tømme, hvis yngelen
snart skal flyttes. Og er det BG-alger kan de, inden de bliver for gamle,
suges væk med en hævert eller en "støvsuger".
Endelig kan cyanobakterier (BG-alger) fjernes v.hj.a. 4 dages total mørke,
omend det ikke er så smart når der er yngel.

Ole

Fra : Chrille

Dato : 18-02-01 10:39

Gert <nope@nope.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:96moh7$kf0$1@news.inet.tele.dk...
> [...]
> blågrønalger. Er de slimet, og ligger tæt over hele bunden er det
> overfodring. Der er kun en vej. Tøm akvariet og start forfra. Hvis det er

Jep, det er nøjagtigt hvad det er, slimet og ligger fuldstændigt som et
tæppe i den del af akvariet hvor de er.
Nå, så må jeg have tømt baljen og have renset det hele
Fremover må jeg se om jeg kan styre mig når jeg fodrer, men det er ikke så
nemt med yngel - man er jo bange for de små skal sulte...

Chrille