CO2 reaktor
Fra : Kjell A. Hauge

Dato : 06-08-02 21:23

Noen som kan anbefale en god CO2 reaktor ?
Den skal være i et 460 liters akvarium. Ønsker en CO2 reaktor som fungerer
uten at vannfilter må være tilkoplet.Hvor kan den eventuelt kjøpes ?
Noen som har erfaring med membran-difusor/reaktor ? Er det noen web-shop som
forhandler slike ?

Mvh
Kjell

Fra : Steen Suder

Dato : 06-08-02 22:38

Kjell A. Hauge wrote:
> [...]
> uten at vannfilter må være tilkoplet.Hvor kan den eventuelt kjøpes ?
> Noen som har erfaring med membran-difusor/reaktor ? Er det noen web-shop som

Min erfaring er at en reaktor til et 460L akvarie bliver for stor til at
sætte inden i akvariet.

Jeg har prøvet forskellige modeller, men det eneste der virker
ordentligt, er en jeg selv har bygget.

Den består af 40CM 50mm PVC rør med slangetilslutninger i begge ender.
Den ene ende kan skrues af og i den modsatte ende er der på siden af
røret tilslutning for CO2.
Røret er fyldt med keramikrør af den type, der typisk anvendes til
grovfilter.

Jeg monterer reaktoren lodret og tilslutter toppen til tryksiden på mit
filter.

Her er et par rå billeder af et setup hvor reaktoren bruges.
Advarsel: billederne er ca. ½MB.

<http://www.suder.dk/Familien/Steen/Akvarie/CO2-reaktor/P0000642.JPG>
<http://www.suder.dk/Familien/Steen/Akvarie/CO2-reaktor/P0000640.JPG>

(Det er den grå, lodrette cylinder midt på pladen, imellem computeren og
den store stikdåse.)

Den bedste jeg har set i handlen er denne:
<https://ssl.kundenserver.de/shop.aquapro2000.de/images/Reaktor.jpg>
<https://ssl.kundenserver.de/shop.aquapro2000.de/k_187.htm>

Den har hvad der skal til: stor indvendig overflade og mulighed for
gennemstrømning.

Shoppen findes på <http://www.aquapro2000.de/>.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Kjell A. Hauge

Dato : 08-08-02 21:03

Takk for gode tips.
Vil en slik reaktor som du har laget redusere vannstrømmen fra filteret ?

Mvh Kjell

--------------------------->

Fra : Steen Suder

Dato : 08-08-02 22:08

Kjell A. Hauge wrote:
> Takk for gode tips.
> Vil en slik reaktor som du har laget redusere vannstrømmen fra filteret ?

Nej, ikke selve reaktoren. Dog slangetilslutningerne måske bremse vandet
en smule, men ikke meget hvis det er lavet korrekt.

Jeg har faktisk to ens reaktorer fordi jeg troede at de ville bremse
vandet, men jeg kører kun med en, da det er rigeligt.

<KLIP>

Fra : Brian C

Dato : 08-08-02 22:35

Undskyld jeg lige blander mig

men kunne jeg ikke få dig til uddybe tilslutningen/ forklare funktionsmåden
af din reaktor, da den ser fornuftig ud og ligner noget jeg godt kunne
bruge, kunne du evt. lokkes til at lave en skitse over den

mvh. Brian

Fra : Steen Suder

Dato : 09-08-02 08:56

Brian C wrote:
> [...]
> af din reaktor, da den ser fornuftig ud og ligner noget jeg godt kunne
> bruge, kunne du evt. lokkes til at lave en skitse over den

Ok, det får du så, men vil du så ikke være venlig at sætte dig ind i
hvorledes man svarer og citerer her på Usenet?

<http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

Funktionen for reaktoren er ganske simpel:
Vandet strømmer igennem oppefra og nedefter.
Den er fyldt op med et materiale, der kan "rode" op i vandet på vejen og
give det større overflade således at der optages mere CO2.
Jeg anvender filterkeramikrør, da jeg tror de er gode til formålet.

Skitse (i monospatieret font):

| |
----------
/ \
|oooooooooo|
|oooooooooo|
|oooooooooo|
|oooooooooo| o = keramikrør
|oooooooooo|

Tilpas selv længden

|oooooooooo|
|oooooooooo|
|oooooooooo|
|oooooooooo|
|ooooooooo=|== CO2 tilførsel
|oooooooooo|
|oooooooooooo| Bund (endekappe)
|oooooooooooo|
\oooooooooo/
----------
| |
| |

Toppen er lavet med et skruelåg med invendig gevind og gummipakning samt
en nippelmuffe med udvendig gevind og liminderside (mod røret).

Alt er grå PVC, pånær CO2-tilførslen, og er limet med Tangit.

CO2 tilførslen er lavet med et stykke trykluftfitting fra Festo, isat
med 3/8" rørgevind og teflontape.

<KLIP gammel post>

Fra : Brian C

Dato : 09-08-02 14:26

> Ok, det får du så, men vil du så ikke være venlig at sætte dig ind i
> hvorledes man svarer og citerer her på Usenet?
>
>SNIP<

Jeg takker men synes det er at gå i meget små sko når det foregående indlæg
ikke var længere, mht. til placering af mit spørgsmål. det var et nyt
spørgsmål fra mig.

Hvor er det dog irriternede med de folk der absolut skal irettesætte for
bagateller
det er med til at skræmme nye brugere af usenet væk.

det havde været noget andet hvis det havde været et eller flere lange indlæg

men jeg takker skam mange gange for din forklaring/tegning af reaktoren

Mvh. Brian C