Glasfiberarbejde - kan man det?
Fra : cypercity

Dato : 17-02-01 10:17

Jeg har en sejlbåd med sejldrev. For at få skruen hen til roret vil jeg ved
et motorskifte foretrække en ny motor med skrueaksel. (med tre meter fra
drev til ror er der ikke meget propeltryk, der hjælper til at få skuden
drejet i de snævre feriehavne)
Men hvad med det hul, der er lavet til sejldrevet. Kan man overhovedet lukke
sådan et stort hul forsvarligt. Ved støbning af en båd indgår glafiberen i
en kemisk forbindelse, der sikrer at det hele hænger sammen. Men ved lukning
af et sådant hul er resten af båden jo for længst hærdet færdig og kan man
så opnå en god vedhæftning? Er det et stykke arbejde man selv kan udføre
eller kræves der opvarmede lokaler og fagfolk?

Fra : Christian Laange

Dato : 17-02-01 10:15

Ja du kan sagtens lukke hullet - men du bør læse lidt om det først.
Hullet`s kanter og det omgivne glasfiber skal afrenses helt - og der skal
slibes ned i ocergangen mellem nyt ag gammelt glasfiber for at få en jævn
overgang. Jeg ville derefter lave en ydre f"forskalning" af fx. pap til at
støbe glasfiberen op imod - jo mere præcis du laver den - jo mindre
slibe/spartelarbejde bliver der i sidste ende.

Jeg har lavet mange glasfiber reparationer/ombygninger gennem årene - og det
er ikke svært men kræver selvfølgeligt lidt håndelag.