Installering af Java?
Fra : Jacob Klinck Pederse~

Dato : 06-08-02 20:23

Hej hej

Jeg har lige installeret Java Runtime Environment 1.3.1 (ja....jeg ved
godt der er en nyere version) (installeret en .rpm-fil), men det ser ud
som om, at den ikke er installeret ordentligt. Jeg har nemlig også
installeret OpenOffice, og under installationen skrev den, at Java ikke
var installeret (kører dog fint uden java).
Skal man efter installationen af Java, selv sætte JAVA HOME i en eller
anden konfigurationsfil?
Det skal lige siges, at jeg er meget ny i Linux, så hvis man skal rette
i en eller anden fil, vil jeg da meget gerne have "opskriften" lidt
detaljeret (hele stier, hvad man skal passe på osv.).
Jeg bruger Mandrake Linux 8.2.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Jacob Pedersen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 06-08-02 21:13

Jacob Klinck Pedersen wrote:
> [...]
> i en eller anden fil, vil jeg da meget gerne have "opskriften" lidt
> detaljeret (hele stier, hvad man skal passe på osv.).

Min erfaring er at den ABSOLUT nemmerste måde at installere Java på er
simpelthen bare at pakke en alm. tar.gz distribution ud i f.ek. /opt

Sun har godtnok en .bin fil der bare er et shell-script omrking en tar fil.

Hvad skal du bruge din Java til? Udvikling, browserplugin?

Hvis det bare er til browseren, så er det nok bare at pakke det ud og
lave en symbolsk link fra der hvor din browser leder efter plugins til

/opt/j2sdk1.4.0/jre/plugin/i386/ns610/libjavaplugin_oji140.so

f.eks.

Peter

Fra : Jacob Klinck Pederse~

Dato : 07-08-02 16:48

"Peter Mogensen" <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> skrev i en meddelelse

> [...]
> lave en symbolsk link fra der hvor din browser leder efter plugins til
>
> /opt/j2sdk1.4.0/jre/plugin/i386/ns610/libjavaplugin_oji140.so

Jeg skal bruge min Java til både udvikling og til browserplugin. Jeg ved
godt at jeg skal installere SDK´en for at bruge Java til udvikling, og
dermed også får JRE med, men jeg valgt JRE, bare for at prøve at få Java
installeret (der var færre MB at downloade).

Med venlig hilse
Jacob

Fra : Michael Knudsen

Dato : 07-08-02 11:08

On Tue, 06 Aug 2002 21:23:24 +0200, Jacob Klinck Pedersen wrote:

> Jeg har lige installeret Java Runtime Environment 1.3.1 (ja....jeg ved
> godt der er en nyere version) (installeret en .rpm-fil), men det ser ud
> som om, at den ikke er installeret ordentligt. Jeg har nemlig også

Skal man ikke også installere j2sdk? Det har jeg gjort og derefter
tilføjet /usr/java/j2sdk1.4.0_01/bin/ (som er stien på min maskine) til
PATH'en i ~/.bash_profile. Bemærk: Du skal adskille stier i PATH'en med
kolon.

-> Michael Knudsen

Fra : Morten

Dato : 07-08-02 12:16

Michael Knudsen wrote:

> [...]
> tilføjet /usr/java/j2sdk1.4.0_01/bin/ (som er stien på min maskine) til
> PATH'en i ~/.bash_profile. Bemærk: Du skal adskille stier i PATH'en med

Du benytter kun SDK'en hvis du selv skal compile Java applikationer,
hvorfor det er en god ide at smide bin dir'et i PATH. I dit eskempel
vil JAVA_HOME være /usr/java/j2sdk1.4.0_01 - Jacob skal således
forsøge at finde ud af, hvor RPM versionen installerede Java
(sikkert /usr/local/java) og sætte sin JAVA_HOME til det dir, og
lave et softlink som Peter forklarede.

Fra : Michael Knudsen

Dato : 07-08-02 19:30

On Wed, 07 Aug 2002 13:16:24 +0200, Morten wrote:

> Du benytter kun SDK'en hvis du selv skal compile Java applikationer

Hmmm...jeg troede også, at det var det, han skulle bruge det til. Hvad
skal man ellers bruge det til?!

-> Michael Knudsen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 07-08-02 19:59

Michael Knudsen <knudsen@imf.au.dk> writes:

> Hmmm...jeg troede også, at det var det, han skulle bruge det til. Hvad
> skal man ellers bruge det til?!

Understøttelse af andre tegnsæt end det der er standard på platformen.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 07-08-02 19:59

Michael Knudsen wrote:

> Hmmm...jeg troede også, at det var det, han skulle bruge det til. Hvad
> skal man ellers bruge det til?!

Køre bytekode-programmer - dvs. prækompilerede programmer. Det er ikke
nødvendigt med JDK til dette - JRE er nok.

/Rasmus

To alcohol!
The cause of - and solution to - all of life's problems!
-- Homer Simpson