Filter materiale EHEIM
Fra : Henrik

Dato : 17-02-01 08:49

Hej

Er der nogen som bruger billigere alternativer til EHIEM org filtermateriale
som EHFISYNTH og EHFIFIX
Hvad er evt. prisen på alternativerne.

Mvh
Henrik

Fra : ole larsen

Dato : 17-02-01 09:25

Henrik skrev i meddelelsen ...
>Hej
>
>Er der nogen som bruger billigere alternativer til EHIEM org
> [...]

Hvad som helst giftfrit og kalkfrit og af tilsvarende grovhed kan benyttes -
kiselgrus, filterskum, ituskårne plasticrør osv.

Ole

Fra : Finn Stadel Nielsen

Dato : 18-02-01 21:08

Jeg tror man skal holde sig til materialer med stor overflade og som
bakterierne kan lide at sætte sig på (jo de "føler" sig frem). Den store
overflade er vigtig for at få større reaktionshastighed = større
effektivitet, så det med at bruge glatte plastrør er nok ikke helt det samme
som de keramiske rør.

Er der nogen der har prøvet med leca kugler ?

Hilsener,

Finn

ole larsen <olenospam@nospam.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Q0sj6.3383$TL6.341935@news000.worldonline.dk...

Fra : Elo Rasmussen

Dato : 19-02-01 10:01

Jeg benytter leca kugler..købt hos bauhaus.

De virker fint...de skal bare skylles først :)

/Elo

Fra : Keyser Soze

Dato : 19-02-01 23:17

On Mon, 19 Feb 2001 10:00:51 +0100, Elo Rasmussen
<gibman@worldonline.dk> wrote:

>Jeg benytter leca kugler..købt hos bauhaus.
>
>De virker fint...de skal bare skylles først :)
>
>/Elo

Jeg ville være mere end almindeligt betænkelig ved leca grundet
tungmetaller!!!!
Jo større overflade - jo flere bakterier. Derfor vil plasticrør være
mindre hensigtsmæssige. Find på noget med en langt større overflade
samt en kornstørrelse, der ikke nedsætter gennemstrømningen i filteret
for meget. Lavagrus kunne være en mulighed. Kiselgrus også, men det er
meget finkornet, pakker tæt, giver lav gennemstrømning.
Det absolut vigtigste ved filtrering er vel egentlig selve
vandbevægelsen? Affaldsstofferne kommer man for størstedelen af med
ved vandskiftene? Medmindre man da har filteranlæg og jeg mener
virkelig anlæg, som er helt ude af proportioner både i størrelse og
etableringspris.
Hvorfor filtrerer I ikke gennem "en af de blå svampe", som mange
dyrehandlere selv bruger i deres udstillingsakvarier? Dens overflade
er meget stor og med et (eller flere for at sikre en mere ensartet
gennemstrømning over hele svampen) motorhoved(er) er vandbevægelsen i
akvariet helt til at kontrollere. Den flotte blå farve forsvinder
heldigvis hurtigt. Svampen behøver heller ikke sidde ved en siderude,
lidt opfindsomhed, lidt glas og silikone, så kan den sidde langs
bagruden.
Endelig giver den frie rum mellem svampen og motorhovederne alle
tiders plads til varmelegeme og termometer, så diverse voldsomme fisk
ikke ødelægger disse eller sig selv.

Keyser Soze

Fra : Jan Boegh

Dato : 20-02-01 17:58

"Keyser Soze" <michmormik@hotmail.dk> wrote in message

> Jeg ville være mere end almindeligt betænkelig ved leca grundet
> tungmetaller!!!!

Hvor i alverden har du dog gravet den teori op?
Leca er lavet af brændt ler ligesom mursten, potter m.v. Dog af en speciel
slags ler, der forekommer i et øst-vestgående bånd omkring Hadsten i det
nordlige Jylland.

> Jo større overflade - jo flere bakterier. Derfor vil plasticrør være
> mindre hensigtsmæssige. Find på noget med en langt større overflade

Og dette er imødegået af Ole Larsen. Og jeg kan kun bekræfte Oles udsagn.
Bakteriefilmen vil lynhurtigt udjævne de porer, der så ofte omtales.
I spildevandsindustrien - hvor der er tale om virkelig store forhold -
bruger man videnskab til at afklare den slags ting. Og de porestørrelser der
er interessante måles i millimetre (bemærk flertal).

> Det absolut vigtigste ved filtrering er vel egentlig selve
> vandbevægelsen? Affaldsstofferne kommer man for størstedelen af med
> ved vandskiftene? Medmindre man da har filteranlæg og jeg mener

Nixen bixen. Filtrene er af afgjort vigtighed, da de omdanner nogle af de
meget giftige affaldsstoffer fra proteinomsætningen til nitrat. Dette
fjernes så ved vandskifte. Den nedbrydning, der sker i filtrene skal ske på
få timer for ikke at skade fiskene.

mvh
Jan

Fra : ole larsen

Dato : 19-02-01 07:19

Finn Stadel Nielsen <_finn.stadel@worldonline.dk> skrev i meddelelsen
<96pa9k$1qjp$1@news.cybercity.dk>...
> [...]
samme
>som de keramiske rør.
>
>Er der nogen der har prøvet med leca kugler ?

Det er den gamle historie:
Producenter af de dyre materialer laver lidt skrivebordslyrik og promoverer
sig med at en liter af deres super-diller-daller har en overflade som en
eller flere fodboldbaner. Det er absurd.
Den eneste seriøse undersøgelse, jeg kender på området, nævner måske en halv
snes betydende faktorer hvoraf "overflade-porøsiteten" ikke regnes med.
Beate R Sellner i DATZ. Nogle af de "berømte" bio-dimser er i øvrigt af klar
(=glat) plast.

Ole