ECS K7S5A og svag lyd
Fra : Bo Jørgensen

Dato : 06-08-02 14:19

Hejsa!
Jeg har et ECS K7S5A XPpro 1700 system kørende - fungere fint. Nu ville jeg
lige prøve at høre lyden via mine hovedtelefoner (bruger ellers altid
subwoofer).

Resultat:
Næsten ingen lyd i hovedtelefonerne selvom alt er skruet helt op - det kan
da ikke passe, eller hva ?

Hilsen Bo

Fra : Andreas Jeppesen

Dato : 06-08-02 15:13

"> Resultat:
> Næsten ingen lyd i hovedtelefonerne selvom alt er skruet helt op - det kan
> da ikke passe, eller hva ?
Du tænker på det onboard lydkort ?
Jeg havde samme problem med at der nada lyd var i høretelefoner. Da jeg
ingen løsning kunne finde, smækkede jeg bare mit SB 128 i.

Andreas Jeppesen

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 06-08-02 15:26

> Du tænker på det onboard lydkort ?

Ja

> Jeg havde samme problem med at der nada lyd var i høretelefoner. Da jeg
> ingen løsning kunne finde, smækkede jeg bare mit SB 128 i.

Er det virkelig løsningen. Det er da underligt at man ikke kan bruge sin
hovedtelefon. Hvad er den tekniske forklaring ?

Men selvfølgelig - et SB128 koster ikke mange øre.

/Bo

Fra : Peter Jespersen

Dato : 07-08-02 13:22

On Tue, 6 Aug 2002 16:26:12 +0200, Bo J rgensen wrote:

>Ja

>Er det virkelig løsningen. Det er da underligt at man ikke kan bruge sin
>hovedtelefon. Hvad er den tekniske forklaring ?

I dunno, har fint kunnet bruge høretelefoner (Den billige walkman-type) på
lineout, på mine Vortex, SB AWE og SBLive-kort. Ligeledes var der ej heller
nogen problemer med at lave det nummer på det AC97 onboard lydkort, et Soltek
SL75KAV er udstyret med....lyden var bare forfærdelig, så jeg smed penge i et
SBLive Value - hvilket betyder at jeg ikke har prøvet det onboard lydkort der
findes på mit nuværende K7S6A.

>Men selvfølgelig - et SB128 koster ikke mange øre.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Who needs sex, I have adult access.

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-02 15:35

"Bo Jørgensen" <bo@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Resultat:
> Næsten ingen lyd i hovedtelefonerne selvom alt er skruet helt op - det kan

Jo det kan passe!

I game dage - læs for 3-5 år siden - var lydkort som regel udstyret med en
lille effektforstærker der gjorde at de kunne drive en højttaler direkte
(Det er små højttalere der sidder i din hovedtelefon).

Efterhånden som stort set alle anvender deres lydkort med aktive højttalere
(højttalere med indbygget forstærker) har stort set alle producenter af
lydkort (både onboard og til PCI-bussen) valgt at lade deres lydkort levere
et linje signal. Et linjesignal er af samme styrke som det signal der går
fra CD afspilleren til forstærkeren på dit stereoanlæg. Et linjesignal er
ikke beregnet til at drive højttalere.

Så derfor...

Claus

Fra : Esben

Dato : 06-08-02 16:48

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnpatofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
går
> fra CD afspilleren til forstærkeren på dit stereoanlæg. Et linjesignal

Liniesignalet fra ECS K7S5A _er_ meget svagt. På mit gamle SB 16 ISA var
der to lydudgange, en forstærket (til små skodhøjttalere) og et
linieudgang (til ekstern forstærker eller hovedtelefoner). Det
forstærkede var alt for kraftigt til at bruge til hovedtelefoner,
hvorimod linieudgangen sagtens kunne bruges til hovedtelefoner.
Linieudgangen fra et nyere SB 128 er også kraftigere end det på
bundkortet. Det burde være muligt for ECS at optimere driverne til
lydkortet, så der kommer noget output gain på udgangen.

--
Esben

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 06-08-02 17:29

Prøver lige den billigste løsning:
Har bestilt et SB PCI 128 149,00 hos shg.dk - så må vi se hvad det kan. Om
ikke andet får jeg et bedre lydkort end det der er på mit mobo.

/bj

Fra : Esben

Dato : 06-08-02 19:30

> Prøver lige den billigste løsning:
> Har bestilt et SB PCI 128 149,00 hos shg.dk - så må vi se hvad det
kan. Om
> ikke andet får jeg et bedre lydkort end det der er på mit mobo.

Jeg har gjort det samme, fandt dog et brugt SB 128 til 60 kroner - det
spiller fint i det bundkort, og højt nok i de hovedtelefoner jeg har.

--
Esben

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-02 23:00

> [...]
> bundkortet. Det burde være muligt for ECS at optimere driverne til
> lydkortet, så der kommer noget output gain på udgangen.

Det har intet med drivere at gøre!

På dit SB kort var/er det den samme forstærker der leverer både linje og
effektsignalet. Eneste forskel er at signalstyrken dæmpes når det skal bruge
som linjesignal.

Da kortet ved begge signaltyper anvender et effekttrin vil det kunne levere
større strøm og derfor mere effekt til dine højttalere, selv når det er
koblet til at levere et linjesignal.

Claus

Fra : Esben

Dato : 07-08-02 02:03

> [...]
levere
> større strøm og derfor mere effekt til dine højttalere, selv når det

Ok, det lyder som om du har forstand på det - men trods alt, så burde et
normalt liniesignal da kunne spille hørbart i et par almindelige
hovedtlf eller hva'?

--
Esben

Fra : Bachelor

Dato : 07-08-02 02:24

"Esben" <sordiahp@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:aiprk9$4dc$1@sunsite.dk...

> Ok, det lyder som om du har forstand på det - men trods alt, så burde et
> normalt liniesignal da kunne spille hørbart i et par almindelige
> hovedtlf eller hva'?

Det er jo ikke formålet, så problemet er nok snarere, at der aldrig
skulle have været den udgang til hovedtlf.

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-02 08:41

> Det er jo ikke formålet, så problemet er nok snarere, at der aldrig
> skulle have været den udgang til hovedtlf.

Det er der heller ikke!

Men det er korrekt at en hovedtelefon anvender samme type stik som lydkort
monteres med.

Claus

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 07-08-02 09:35

Hvad gør man så som gamer, når man gerne vil bruge sit headset og ha` en
rigtig god lyd.

/bj

Fra : Bachelor

Dato : 07-08-02 12:27

"Bo Jørgensen" <bo@pc.dk> skrev i en meddelelse news:3d50dbb2$0$72788$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hvad gør man så som gamer, når man gerne vil bruge sit headset og ha` en
> rigtig god lyd.

Nu er jeg ikke selv "gamer" men er situationen ikke, at du har
investeret .....lad os sige kr. 7.000 i en PC og hvor mange
tusinde til spil ? Derudover mange timer af din dejlige fritid til
til yndlingsbeskæftigelse ?
Ku' du så ikke afse lad os bare sige : kr. 150,- TIL ET LYDKORT !!!!!!!!!!!!!!!!
som er det halve af spillet vel.
Er det bare for meget ?
Efter min mening er det onboard lyd mest til kontormaskiner
eller måske en allround hjemme-pc, men ikke til en hardcore
gamer, som du giver udtryk for at være.

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 07-08-02 17:25

> Ku' du så ikke afse lad os bare sige : kr. 150,- TIL ET LYDKORT
!!!!!!!!!!!!!!!!
> som er det halve af spillet vel.
> Er det bare for meget ?

Som jeg skrev tidligere har jeg bestilt et SB128, selvfølgelig kan man
undvære 150 - jeg undrede mig bare over den ringe lyd på mobo (med headset).

/bj

Fra : Bachelor

Dato : 08-08-02 01:45

"Bo Jørgensen" <bo@pc.dk> skrev i en meddelelse news:3d5149c6$0$89537$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> !!!!!!!!!!!!!!!!
>
> Som jeg skrev tidligere har jeg bestilt et SB128, selvfølgelig kan man
> undvære 150 - jeg undrede mig bare over den ringe lyd på mobo (med headset).

Ja, OK - godt ord igen, det lød nok værre end det var ment fra min side, men
stadigvæk får man som regel det man betaler for -
hvad koster det bundkort, kabel, CD-rom, lydkort og lan - 500,- ?

Fra : Ukendt

Dato : 12-08-02 22:03

> [...]
> stadigvæk får man som regel det man betaler for -
> hvad koster det bundkort, kabel, CD-rom, lydkort og lan - 500,- ?

Jeg vil til dels give dig ret, man får normalt det man betaler for. Men
dette bundkort er efter manges mening en klar undtagelse. Så meget
performance og så meget funktionalitet for 500,- er faktisk et godt køb,
selv i dag hvor kortet har et års tid på bagen.

Claus

Fra : Tinky Winky

Dato : 07-08-02 19:12

> Ok, det lyder som om du har forstand på det - men trods alt, så burde et
> normalt liniesignal da kunne spille hørbart i et par almindelige
> hovedtlf eller hva'?

Det gør det ofte. Også på mit K7S5A. Svagt, men det er meningen.

Fra : samuel schmidt

Dato : 08-08-02 09:32

en anden billig løsning

jeg har bare brugt at par billige pc højtaler med forstærker og hoved
telefon udgang.
spiller godt og kraftigt i min øre bøffer.
mvh samuel