gemme en del af en tegning
Fra : Bo Rattenborg

Dato : 06-08-02 10:53

Er det muligt at 'gemme' en del af en tegning ?

Altså, jeg sidder med en plan tegning og skal til at lave et snit, derfor
trækker jeg nogle hjælpelinier ned, men da plantegningen er ret omfattende
kan jeg ikke have snittet plantegningen på skærmen på samme tid, hvilket er
ret generende, derfor vil jeg høre om jeg evt. kan lave et 'blank' felt lige
under snitlinien i på plantegningen for så at få plads til at tegne mit
snit.

Jeg håber at ovenstående forklarer problemet.

Jeg ved at xclip kunne løse problemet, men jeg arbejder i øjeblikket med
2000 LT, og her er Xclip åbenbart ikke til rådighed

Bo

Fra : Klaus Villumsen

Dato : 06-08-02 11:21

Hej

Prøv at gemme hele din tegning først før videre færd.

Dernæst markerer du det der skal gemmes og trykker Ctrl + X
(klip), marker alle streger og slet hele din tegning.
dernæst indsætter du med Ctrl + V og så gemmer (save as) du under et nyt
navn. så har du en tegning der har alle dine opbyggede lagnavne ,
dimstyles osv.

Med venlig hilsen
Klaus Villumsen

Fra : P.C.

Dato : 06-08-02 15:24

Hi.

"Bo Rattenborg" <bo.rattenborg@[no spam]mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg ved at xclip kunne løse problemet, men jeg arbejder i øjeblikket med
> 2000 LT, og her er Xclip åbenbart ikke til rådighed

Nu kender jeg bedst til AutoCAD og her bruger man kommandoen Wblock.
Når man har tastet Wblock kan man vælge at skrive allerede definerede blockt til
en seperat file, men man kan også udvælge de entities man vil overføre til en ny
tegning.
Det vigtigste er faktisk at svare 0,0,0 når der spørges efter indsætnings punkt,
hvis man senere vil indsætte de entities man har wblocked ud af
tegningen -------- jeg brugte faktisk Wblock til at skabe hvad der svarer til
xrefs ,inden externe refernces blev indført med ver 9. --- var det vist.
Men hvis du ikke iforvejen kender Wblock kommandoen , og den velat mærke er
tilgængelig i Lt. ------ så hust 0,0,0 som referencepunkt for både Wblock og
Block kommandoen når du indsætter en wblocked tegning og hust at taste "Oops"
når du har udvalgt entities og er færdig med kommandoen, --------- så vil de
entities komme frem igen i tegningen idet de ellers bliver fjernet fra tegningen
,når du wblocker dem ud af tegningen.