Invaliditetsydelse - jeg tror jeg lavede e~
Fra : Jens Helby

Dato : 05-08-02 23:20

Hej NG
Jeg vil lige starte med at undskylde hvis et indlæg om samme emne jeg også
har afsendt er synligt i gruppen - men jeg sendte det for 4 dage siden og
har ikke fået et eneste svar (hvilket jeg aldrig før har oplevet i en NG),
og da der desuden var fejl i tidsstemplet på det (min computers ur gik et
helt døgn forkert) så begyndte jeg at frygte at det ikke var synligt for
alle.
Derfor fik jeg en ven der også følger gruppen til at tjekke om han kunne se
mit indlæg, og eftersom han ikke kan dette går jeg ud fra at det ikke er
synligt for alle, og derfor poster jeg det nu igen.

Oprindeligt indlæg:
-----------------------
Hej NG

Jeg er interesseret i at vide hvilke tilskud eller ydelser man kan få udover
alm. revalidering (som jo kun er ca 6.500 når man er under 25 som jeg) når
man er ung studerende.
Fx. har jeg læst at invaliditetsydelse kræver at man ellers ville være
berettiget til pension, hvis man ikke arbejdede eller studerede, og er jeg
berettiget til en sådan når jeg er paraplegiker (ved godt at det er
forskelligt fra person til person, men det kan være at i kender nogle
retningslinjer).

Altså, jeg er interesseret i at vide hvilke og hvor mange penge man alt i
alt ender op med, under revalidering - hvad der er skattefrit (hvilket
invaliditetsydelsen fx. er) og hvad der skal betales skat af (skal der vist
fx. af selve revalideringsydelsen - men hvad med AM bidrag?).

Tilsidst har jeg også et spørgsmål ang. merudgifter i forbindelse med
revalidering (man kan jo fx. få tilskud til bøger eller bolig) - hvis jeg af
kommunen får anvist en lejlighed som er den billigste handicapvenlige
lejlighed de kan give mig, og jeg ellers er berettiget til en ungdomsbolig
(som koster mellem halvdelen og en tredjedel af den handicapvenlige), vil
jeg så kunne få denne merudgift dækket af kommunen efter
revalideringslovgivningen?

På forhånd mange tak.

Mvh. Jens

PS: Jeg har forsøgt at XFUT'e mellem dk.helbred.handicap og
dk.videnskab.jura men jeg har ikke helt tjek på hvordan jeg gør det i OE

Fra : Lotte M

Dato : 06-08-02 11:18

"Jens Helby" <Jens@AGH_FJERN_DETTEhelby.dk> skrev :

- men jeg sendte det for 4 dage siden og
> har ikke fået et eneste svar (hvilket jeg aldrig før har oplevet i en NG),

Især i sommerperioden kan det tage tid at få svar...

> Jeg er interesseret i at vide hvilke tilskud eller ydelser man kan få udover
> alm. revalidering (som jo kun er ca 6.500 når man er under 25 som jeg) når
> man er ung studerende.

Det er ikke så'n lige at svare på.

Når du får den lille bruttoydelse er det fordi du sidestilles med andre
unge studerende, bortset fra du ikke behøver tage erhvervsarbejde og
ikke selv skal afholdede de nødvendige studierelaterede udgifter.

> Fx. har jeg læst at invaliditetsydelse kræver at man ellers ville være
> berettiget til pension, hvis man ikke arbejdede eller studerede,

At man mindst ville have fået den mellemste pension.

> og er jeg
> berettiget til en sådan når jeg er paraplegiker (ved godt at det er
> forskelligt fra person til person, men det kan være at i kender nogle
> retningslinjer).

Når der søges IY laver kommunen den samme sagsbehandling, som
ved en egentlig pensionssag.

> Altså, jeg er interesseret i at vide hvilke og hvor mange penge man alt i
> alt ender op med, under revalidering - hvad der er skattefrit

Revalideringsydelsen kaldes også bruttorevalidering og ydelsen
beskattes. Som ung revalidend (under 25) ender du, alt andet lige,
på SU-niveau.

> [...]
> (som koster mellem halvdelen og en tredjedel af den handicapvenlige), vil
> jeg så kunne få denne merudgift dækket af kommunen efter

Ingen unge/uddannelsessøgende har krav på en (billig) ungdomsbolig
- der er mangel på boliger til unge og hvis du (og jeg) ikke selv kan finde
en bolig,, må vi acceptere den bolig kommunen eventuelt kan anvise. Du
kan dog søge tilskud til huslejen iht reglerne om boligydelse.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Jens Helby

Dato : 06-08-02 21:19

Hej Lotte - tak for dit svar.

Jeg har et par yderligere spørgsmål, som det ville være fedt hvis du kan
besvare:

"Lotte M" <info@lotte-m.dk> wrote in message news:aio7jm$k97$1@sunsite.dk...
> Revalideringsydelsen kaldes også bruttorevalidering og ydelsen
> beskattes.

Der betales svjv. ikke AM bidrag af en SU ydelse, gælder det også for
bruttorevalideringen?

>Som ung revalidend (under 25) ender du, alt andet lige,
> på SU-niveau.

Umiddelbart ender jeg da en smule højere, da SU jo også er skattepligtigt,
og er noget lavere - desuden skulle det vel være muligt at modtage både
bruttorevalidering og IY på samme tid?
Dog har man som ung revalident jo den ulempe at man praktisk taget intet må
tjene før man bliver trukket i ydelsen, hvor SU modtagere må tjene ca 6000
pr måned.

> [...]
> en bolig,, må vi acceptere den bolig kommunen eventuelt kan anvise. Du
> kan dog søge tilskud til huslejen iht reglerne om boligydelse.

Jeg bor i Ballerup kommune, og er skrevet på venteliste til alm.
ungdomsbolig, som jeg uden problemer kan blive tildelt - dog er det ikke i
praksis muligt for mig at bo i den, og kommunen vil hellere anvise en større
(og dyrere) bolig end at forsøge at handicapindrette den lille - og i den
forbindelse vil jeg da mene at jeg er berettiget til støtte efter
revalideringsparagraffernes merudgifts regler?
Eller hvad?

Mvh. Jens

Fra : Lotte M

Dato : 07-08-02 12:54

"Jens Helby" <Jens@AGH_FJERN_DETTEhelby.dk> skrev :

> Der betales svjv. ikke AM bidrag af en SU ydelse, gælder det også for
> bruttorevalideringen?

Jeg er ikke 100% sikker, men som jeg husker det trækkes der AM.

> Umiddelbart ender jeg da en smule højere,

Jeg har set nogle regnestykker, hvor man tog højde for både
erhvervsarbejde, studieudgifter mv og der var, alt andet lige, ikke
forskel på den lille BRY og SU.

> - desuden skulle det vel være muligt at modtage både
> bruttorevalidering og IY på samme tid?

Ja.

> Dog har man som ung revalident jo den ulempe at man praktisk taget intet må
> tjene før man bliver trukket i ydelsen, hvor SU modtagere må tjene ca 6000
> pr måned.

En SU-studerende kan arbejde, men revalidenden skal ikke selv afholde
> [...]

> forbindelse vil jeg da mene at jeg er berettiget til støtte efter
> revalideringsparagraffernes merudgifts regler?

Det er lidt flovt, for jeg havde s* overset § 64 i aktivloven....

"§ 64. Kommunen giver støtte til nødvendige merudgifter til bolig på grund
af en nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, når revalidenden får den halve
revalideringsydelse efter § 52, stk. 2."

I vejledningens § 291 står der:
"Der er tale om et skattefrit tilskud til revalidendens faktiske nettobolig-
udgift, hvis denne boligudgift på grund af revalidendens nedsatte
funktionsevne ligger over, hvad der i almindelighed kan afholdes inden
for den halve revalideringsydelse."

Om du er berettiget til støtten tør jeg ikke sige. Hjælp efter Aktivloven
er subsidiær, det vil sige, at man ikke kan få hjælp efter aktivloven, hvis
behovet for hjælp kan løses på anden vis (feks efter anden lovgivning).
Vedrørende boligudgiften må det derfor i første omgang være boligstøtte/
ydelsereglerne der skal anvendes.

Hvad siger din sagsbehandler?
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : lars mjaaland

Dato : 17-08-02 15:05

hvordan kan det være, der ikke er en dygtig socialrådgiver med i denne NG?

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 17-08-02 15:14

lars mjaaland wrote:
> hvordan kan det være, der ikke er en dygtig socialrådgiver med i
> denne NG?

Tænker du på noget specielt ?

Lotte M. plejer at komme med *yderst* kompetente svar/indlæg...

Den samlede videnbase herinde er faktisk betragtelig

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : lars mjaaland

Dato : 18-08-02 12:03

jeg vil med det samme giove dige fuldstendig ret, mange tak og varme
hilsner til Lotte M

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 18-08-02 12:29

lars mjaaland wrote:

> jeg vil med det samme giove dige fuldstendig ret, mange tak og varme
> hilsner til Lotte M

Ok

Btw, er du ikke rar at svare under det tidligere indlæg, og klippe det
fra som du ikke kommenterer ? Læs evt. mere her: