Udskiftning af blæse i PSU (igen).
Fra : Simon Walther-Larsen

Dato : 05-08-02 21:49

Snøft..
Jeg har skiftet mit midi-kabinet ud med et full-tower. Samtidig blev
min elskede lydløse Seasonic 300W skiftet ud med en Chieftec 340W.

Jeg vil have en anden blæser i det larmende monster, og ved at læse
tilbage i d.e.h.o, ser jeg at der bl.a anbefales en Enermax
UC-8FAB-B.

Tweakup.dk, skriver dog at denne støjer ved højeste RPM.

Har du udskiftet din blæser, og med hvilken ?

Hjalp det på støjen ?

Steg temperaturen ?

Hvordan er det nu med sammensætningen af blæserne tre ledere og
PSU'ens to ?

Har jeg overset en FAQ ?

MVH Simon Walther-Larsen
"Hvis alle tænker på sig selv, er der tænkt på alle"

Fra : Lars Hedegaard Peder~

Dato : 05-08-02 22:06

"Simon Walther-Larsen" <waltherlarsen@msn.com> wrote in message

> Tweakup.dk, skriver dog at denne støjer ved højeste RPM.

Muligheden er også at du sætter en Noise Control PSU i. Den skulle være
meget tyst. Det er en Enermax PSU med en papst blæser + andre småting der er
med til at sænke støjniveauet.
http://asp.webconsult.dk/privat/vareinfo.asp?VareID=58 (Én af PSU'erne)
http://asp.webconsult.dk/privat/vareinfo.asp?scID=7 (generel info om deres
PSU'er)

Det er noget jeg selv overvejer til mit kommende Chieftec kabinet, men jeg
kender derfor ikke til hvordan støj, temperatur mv. bliver i praksis. Men
mht. temperatur kan man vel sætte et par støjsvage papst blæsere i
kabinettet også. Om det er nødvendigt i praksis ved jeg ikke rigtigt men det
er vel altid fornuftigt at have et godt airflow i kabinettet.

Mvh. Lars

Fra : Simon Walther-Larsen

Dato : 05-08-02 22:18

"Lars Hedegaard Pedersen" <hedegaard@FJERNDETTEmail.dk> har med
klæbrige fingre ramt tastaturet på en måde, så disse sprøde ord er
fremkommet:

>Muligheden er også at du sætter en Noise Control PSU i.

Helst ikke. Jeg vil gerne spare nogle hundrede kroner ved selv at
skifte blæseren.

> [...]
>kabinettet også. Om det er nødvendigt i praksis ved jeg ikke rigtigt men det
>er vel altid fornuftigt at have et godt airflow i kabinettet.

Jeg har pt. 4 blæsere i kabinettet. Alle på 7 volt.

Ind : 1 Pabst 26dBa , 1 Pabst 19 dBa.
Ud : 2 * Sunon et eller andet.

De siger næsten ingenting og holder en temp 28-29 grader.

På CPU'en sidder en Alpha PAL 8045T m/Pabst 12 dBa, 12 volt. CPU'en er
53-55 grader.

Fra : Simon Walther-Larsen

Dato : 05-08-02 22:19

Simon Walther-Larsen <waltherlarsen@msn.com> har med klæbrige fingre
ramt tastaturet på en måde, så disse sprøde ord er fremkommet:

>På CPU'en sidder en Alpha PAL 8045T m/Pabst 12 dBa, 12 volt. CPU'en er
>53-55 grader.

AMD XP1800+......

Fra : Leony

Dato : 05-08-02 22:47

"Simon Walther-Larsen" <waltherlarsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Helst ikke. Jeg vil gerne spare nogle hundrede kroner ved selv at
> skifte blæseren.

Husk at garantien ryger i det øjeblik du åbner den.

--
mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : jakob

Dato : 06-08-02 22:09

> På CPU'en sidder en Alpha PAL 8045T m/Pabst 12 dBa, 12 volt. CPU'en er
> 53-55 grader.

Af ren nysgerighed, hvilken processor har du i maskinen.

Hygge

Jakob

Fra : Simon Walther-Larsen

Dato : 06-08-02 22:23

jakob <ingen@spam.dk> har med klæbrige fingre ramt tastaturet på en
måde, så disse sprøde ord er fremkommet:

>Af ren nysgerighed, hvilken processor har du i maskinen.

En AMD XP1800+ (Det burde jeg jo have skrevet før)

Fra : Simon Walther-Larsen

Dato : 06-08-02 22:24

Simon Walther-Larsen <waltherlarsen@msn.com> har med klæbrige fingre
ramt tastaturet på en måde, så disse sprøde ord er fremkommet:

>En AMD XP1800+ (Det burde jeg jo have skrevet før)

Men det har jeg jo også skrevet :=)) :

Fra : Lars Hedegaard Peder~

Dato : 05-08-02 22:52

> [...]
> UC-8FAB-B.
>
> Tweakup.dk, skriver dog at denne støjer ved højeste RPM.

Har du en link til det?
Det eneste jeg lige kunne finde var dette:
http://www.tweakup.dk/artikler/Diverse/Enermax350psu/1.htm og der skriver de
netop at den ikke støjer. Men det jo heller ikke den du har tænkt dig at
købe.

Mvh. Lars

Fra : Simon Walther-Larsen

Dato : 05-08-02 23:08

> [...]

>netop at den ikke støjer. Men det jo heller ikke den du har tænkt dig at

http://www.studiedata.dk/product.asp?product=381&page=1 , der er også
link til Tweakup's test.

Fra : Leony

Dato : 05-08-02 22:54

> [...]

> min elskede lydløse Seasonic 300W skiftet ud med en Chieftec 340W.
> Jeg vil have en anden blæser i det larmende monster,

Har selv et Chieftec kabinet, blæseren kører med 1700 rpm og siger ikke
særlig meget - når jeg hører det, men opfattelsen af lyd er jo forskellig
fra menneske til menneske.

> Hvordan er det nu med sammensætningen af blæserne tre ledere og
> PSU'ens to ?

Blæser med 3 ledninger har en plus, minus og omdrejningstæller.
Psu'ens 2 er plus og minus.
Hvis du kigger i manualen til dit motherboard (kan downloades på
producentens hjemmeside hvis du ikke har den), så skulle der gerne være en
fortegnelse over hvilke ledninger der er hvad på det 3 polede stik til
blæsere .

> Har jeg overset en FAQ ?

Der er ikke lavet en officiel, men hvis du kigger tilbage i gruppen (søg evt
på psu, måske blæser), så burde du nemt kunne finde en del læsning.

Fra : Simon Walther-Larsen

Dato : 05-08-02 23:32

"Leony" <leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> har med klæbrige fingre ramt
> [...]

>Har selv et Chieftec kabinet, blæseren kører med 1700 rpm og siger ikke
>særlig meget - når jeg hører det, men opfattelsen af lyd er jo forskellig

Det kan også være at jeg overreagerer. Jeg havde foret mit forrige
kabinet med Mazda-pladeværkstedets allerbedste støjdæmpnings-gummi.
Og så var der ro !

Denne gang vil jeg bare godt prøve at dæmpe de bevægelige dele før jeg
hæver totalvægten af kabinettet med et par kilo.

PostDK har opsagt sin aftale med Homeoffice, så det var først på det
tredje posthus i rækken at jeg fandt de gode elastikker til HD'en.

> [...]
>producentens hjemmeside hvis du ikke har den), så skulle der gerne være en
>fortegnelse over hvilke ledninger der er hvad på det 3 polede stik til

Er det nemmeste så ikke at forlænge sin blæserledning, hvis man gerne
vil bevare RPM-læsning ?

>Der er ikke lavet en officiel, men hvis du kigger tilbage i gruppen (søg evt
>på psu, måske blæser), så burde du nemt kunne finde en del læsning.

Jeg ledte specifikt efter den tråd, hvor en anden gut med en 'tegning'
får forklaret samling/lodning af PSU-blæser.

Fra : Lars Hedegaard Peder~

Dato : 05-08-02 23:38

> Jeg ledte specifikt efter den tråd, hvor en anden gut med en 'tegning'
> får forklaret samling/lodning af PSU-blæser.

Led efter en tråd fra 1/8 med subject "Køling, ud ell. ind." Jeg tror det er
den.

Mvh. Lars

Fra : Simon Walther-Larsen

Dato : 06-08-02 00:09

> [...]

>"Simon Walther-Larsen" <waltherlarsen@msn.com> wrote in message

>Led efter en tråd fra 1/8 med subject "Køling, ud ell. ind." Jeg tror det er

Nej - det er ikke den, men tak alligevel. Nu fandt jeg jo ud af at jeg
er OT her, når nu dk.edb.hardware.stoej er oprettet :=)

Fra : Leony

Dato : 06-08-02 11:46

"Simon Walther-Larsen" <waltherlarsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Denne gang vil jeg bare godt prøve at dæmpe de bevægelige dele før jeg
> hæver totalvægten af kabinettet med et par kilo.

Det er en god ide. Chieftec kabinettet er jo tungt nok, uden noget
installeret i det.

> Er det nemmeste så ikke at forlænge sin blæserledning, hvis man gerne
> vil bevare RPM-læsning ?

Det er det vel.

Fra : Kasper Guldmann \(re~

Dato : 05-08-02 22:55

Simon Walther-Larsen wrote:
> [...]
> UC-8FAB-B.
>
> Tweakup.dk, skriver dog at denne støjer ved højeste RPM.
>
> Har du udskiftet din blæser, og med hvilken ?

Jeg har lige sat en pabst 19db i min 400w antec PSU. Den kører perfekt,
dog vil PSUen ikke give den fuld spænding, da min psu er temp-styret.
Det kan klart anbefales.
> Hjalp det på støjen ?

Helt sikkert, min PSU var klart det mest støjende før, nu har min
CPU-køler overtaget.

> Steg temperaturen ?

Jeg kan ikke helt svare på det, jeg lavede et komplet skift af blæsere,
inkl. CPU, GPU, PSU og kabinet
> Hvordan er det nu med sammensætningen af blæserne tre ledere og
> PSU'ens to ?

Ledninger, det skulle være til at gætte, den hvide på pabst er kontrol,
den kan du bare klippe af / føre i et frit stik på bundkortet. Hvis du
er i tvivl, så kig på dine andre blæsere. Hvis du stadig er i tvivl, så
skriv, så åbner jeg lige og kigger efter.
Og husk altid at trække stikket ud, når du åbner PSUen

> Har jeg overset en FAQ ?

Det er relativt let, men du kommer nok til at skulle lodde lidt da det
nok ikke er standard-stik.
--
/Kasper Guldmann Kasper@N0SPAMjellingnet.dk
{Hvad hvis man bare tror man er hypokonder?}

Fra : Mikael Ejberg Peders~

Dato : 06-08-02 21:17

On Mon, 05 Aug 2002 22:48:56 +0200, Simon Walther-Larsen
<waltherlarsen@msn.com> wrote:

>Jeg vil have en anden blæser i det larmende monster, og ved at læse
>tilbage i d.e.h.o, ser jeg at der bl.a anbefales en Enermax
>UC-8FAB-B.

Jeg har tilfældigvis købt lige netop en UC-8FAB-B i dag (faldt over
den i et vindue i Brinck Elektronik).
Men den er noget skuffende. Den larmer faktisk en hel del, i
særdeleshed ved højeste hastighed. Men også ved minimum omdrejninger
larmer den noget mere end min 3 år gamle Papst blæser.

Og bare det at jeg tager fat omkring ledningerne op til
blæserstyringen, så stiger blæseren straks i hastighed. Det får mig
til at tro at reguleringen ikke er specielt godt lavet.

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen