bøger om php
Fra : Dulius

Dato : 05-08-02 19:57

Jeg søger såmænd bare gode bøger om php, da jeg meget gerne vil
videre med dette programmerings-sprog - jeg har selv læst alle
internet-tutorials jeg har kunnet komme i nærheden af og har
desuden købt, gennemlæst og forstået hæftet 'Start på PHP' til
punkt og prikke. Men nu vil jeg altså gerne videre, og derfor
spørger jeg herinde om der er en/flere der har nogle gode
referancer til php-bøger? Prisen er stort set ligemeget, men det
skal være på dansk...

Dulius

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Ole Junker

Dato : 05-08-02 20:18

On Mon, 5 Aug 2002 18:56:30 +0000 (UTC), Dulius <agf88@ofir.dk> wrote:

> [...]
>spørger jeg herinde om der er en/flere der har nogle gode
>referancer til php-bøger? Prisen er stort set ligemeget, men det

Prøv at se på: http://www.bogservice.dk/ og søg på titler, der
indeholder PHP.

Så vil du se, ar der findes mange titler, men ikke på dansk. Hvis du
fastholder det krav, må du nøjes med "Start på PHP".

--------------------
Ole Junker
ojunker[hos]e-box.dk

Fra : Dulius

Dato : 05-08-02 21:07

Ole Junker wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> [...]
>
> Så vil du se, ar der findes mange titler, men ikke på dansk. Hvis du
> fastholder det krav, må du nøjes med "Start på PHP".

Hmm...så er jeg da blevet det klogere...trist nok for mig...så bliver jeg
jo nok nødt til at kaste mig ud i en engelsk-bog ikke fordi jeg ikke kan,
men det tager jo meget længere tid for mig fattige folkeskole-elev at
læse...

Fra : Martin Møller Bæk

Dato : 05-08-02 22:03

> [...]
> jo nok nødt til at kaste mig ud i en engelsk-bog ikke fordi jeg ikke kan,
> men det tager jo meget længere tid for mig fattige folkeskole-elev at

Det gør det kun i starten. Jeg har efterhånden læst
en del bøger på engelsk på mit ingeniør studie, og
i starten tog det lang tid, men efterhånden så lærer
man det.

Så mit råd er. Lad være med at springe over engelske
bøger. Væn dig til dig, og så vil det ikke være et
problem mere.

Mhv
Martin MB

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 05-08-02 21:01

Dulius <agf88@ofir.dk> writes:

> Jeg søger såmænd bare gode bøger om php, da jeg meget gerne vil
> videre med dette programmerings-sprog

Den bedste reference jeg har fundet er den online manual der ligger på
<http://dk.php.net/manual/>. Det er faktisk stort set det eneste jeg
har haft brug for i den tid jeg har kodet PHP. Den bliver også hele
tiden opdateret, hvorimod erfaringen viser at en bog om PHP let går
hen og bliver forældet.

Umiddelbart er det klart mit indtryk at mange af de (begynder-)
spørgsmål der er her i gruppen bunder i manglende forståelse af hvad
der sker serverside og clientside, hvordan HTTP-protokollen fungerer,
og manglende programmeringserfaring.

Specielt med hensyn til programmeringserfaring er sproget som sådan
ikke specielt interessant. Der er det mere noget med om man kan
gennemskue og overskue det stykke kode man vil til at skrive.

Jeg tror at noget af det bedste du kan gøre for at komme videre som
(PHP-) programmør er:

1. Lær at finde rundt i manualen. Den er guld værd.

2. Skriv en masse kode, erfaring med programmering i almindelighed er
en nødvendighed. Om det er i PHP, C, Java, LISP eller noget helt
andet gør mindre. Koncepterne i de forskellige sprog er næsten de
samme. Uanset om sproget er imperativt som PHP eller et
funktionssprog som fx LISP eller ML.

3. Hver gang du skal skrive et stykke kode, så tænk idéen
igennem. Beskriv den evt. skematisk på et stykke papir. Gør dig
klart hvad dit input og hvad dit output er. Tænk over hvilke
datastrukturer du får brug for under vejs. Når du har gjort alt
dette er det som regel relativt hurtigt at skrive koden. Lad være
med blot at sætte dig ned og slamkode. Det bliver aldrig rigtig
godt, og tager i sidste ende alt for lang tid.

> Prisen er stort set ligemeget, men det skal være på dansk...

Der findes meget få bøger om avancerede emner inden for
computer-halløj på dansk. Markedet er simpelthen for småt til at det
kan betale sig. Skal det være rigtig godt slipper du nok ikke uden om
at det skal være på engelsk.

--
Jacob - www.bunk.cc
We're upgrading /dev/null

Fra : Dulius

Dato : 06-08-02 15:33

Ok, mange tak for svarene!

er der så en der kan anbefale en bog? For nu har jeg jo det problem at
der er tonsviser af bøger, men ved ikke hvilken jeg skal vælge...

Fra : Ole Junker

Dato : 06-08-02 23:10

On Tue, 6 Aug 2002 14:33:02 +0000 (UTC), Dulius <agf88@ofir.dk> wrote:

>Ok, mange tak for svarene!
>
>er der så en der kan anbefale en bog? For nu har jeg jo det problem at
>der er tonsviser af bøger, men ved ikke hvilken jeg skal vælge...

Start med:

Larry Ullman: PHP for the World Wide Web
Forlag: Peachpit Press

Du kan få den fra Gads Boglader eller Gad Internet.
Da jeg købte den for et halvt år siden kostede den 279 kr. +
forsendelse.

Det er en god bog at begynde med og er god som opslagsværk.
Forlaget opererer med 3 niveauer Beginning, Intermediate og Advanced
Denne bog får flueben ud for Beginning og Intermediate.

Du kan så, inden du kaster dig ud i de mere avancerede bøger, der er
noget dyrere, først låne dem på biblioteket, så du undgår at købe
katten i sækken.

V.h.
--------------------
Ole Junker
ojunker[hos]e-box.dk

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 07-08-02 08:10

Ole Junker wrote:
> Start med:
>
> Larry Ullman: PHP for the World Wide Web
> Forlag: Peachpit Press

Det er jeg altså nødt til at modsige - den bog har adskillige deciderede
fejl, forfatteren koder 'buggy', og den er endog meget dårlig hvad angår
forskellen på den php3 som den oprindeligt er skrevet til og den php4
som vi bruger idag. Den er derudover ikke god til at sende brugeren
videre til online-manualen eller andre bøger der hvor forfatterens evner
eller bogens omfang sætter en grænse.
Efter min bedste overbevisning er det i bedste fald spildte penge, og
flere af mine medstuderende har destrueret bogen i stedet for at sælge
den videre da de opdagede at de havde lært at skrive workarounds og bugs
i stedet for ordentlig kode.

Jeg vil anbefale "PHP and MySQL web development" fra SAMS (Thomson og
[beklagerDetKanJegIkkeHuske]) - den er godt nok væsentligt dyrere
(omkring 700 kr), men den vil tage dig med meget langt hen ad vejen

> Du kan så, inden du kaster dig ud i de mere avancerede bøger, der er
> noget dyrere, først låne dem på biblioteket, så du undgår at købe
> katten i sækken.

Hvis du kan låne dig til noget (bibliotekerne er rigtigt dårlige til at
have de nye tekniske bøger på engelsk ) så vil jeg da medgive dette råd.

Der er derudover så mange ændringer bare fra php4.0 til nuværende 4.2 så
det er en væsentlig fordel at gå efter nye bøger.

se i øvrigt den tråd her hvor der står en del om emnet:
<http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=utf-8&threadm=I2Cr8.10865%24567.508820%40news000.worldonline.dk&rnum=1&prev=/groups%3Fq%3Dbog%2Bphp%26hl%3Dda%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26oe%3Dutf-8%26selm%3DI2Cr8.10865%2524567.508820%2540news000.worldonline.dk%26rnum%3D1>

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik fra unge musikere - http://www.phonixfolk.dk

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 07-08-02 09:32

> [...]
> flere af mine medstuderende har destrueret bogen i stedet for at sælge
> den videre da de opdagede at de havde lært at skrive workarounds og bugs

Okay, nogle eksempler... ? Lyder ret interessant... har dog aldrig hørt
om bogen før ;)

> Jeg vil anbefale "PHP and MySQL web development" fra SAMS (Thomson og
> [beklagerDetKanJegIkkeHuske]) - den er godt nok væsentligt dyrere
> (omkring 700 kr), men den vil tage dig med meget langt hen ad vejen

Jeg har også gode erfaringer med Core PHP Forlag: Prentice Hall PTR.
http://www.gad.dk/bog.asp?id=86860

Har dog kun den i PHP3... så kender ikke PHP4 versionen af dem...

mvh
Johan

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 08-08-02 12:15

Johan Holst Nielsen wrote:

> Okay, nogle eksempler... ? Lyder ret interessant... har dog aldrig hørt
> om bogen før ;)

jeg kan ikke huske så meget - vi var et par stykker som arbejdede sammen
på en eksamensopgave, og de andre havde nogle gevaldige problemer idet
de brugte bogens anvisninger - det var typisk i retning af:

* bogen anviser gladeligt at lave arrays i formen:
$test=array(
en=>"jakob",
to=>"Jesper"
);

- og det giver ikke problemer på en server med lavt
error-meldingsniveau, men det er ikke korrekt.

Ligeledes syntes han ikke der var nogen grund til at checke om variabler
havde indhold inden man brugte dem. Det giver igen kun fejlmeldinger med
højt fejlmeldingsniveau, men det kan være en gevaldig fordel at lære at
tage højde for problematikken...

Der var nogen fejl eller "forældelser" i anvisningerne på at sætte
cookies, som gav en del hovedbrud - man forventer jo at en bog anviser
korrekt kode!

> Jeg har også gode erfaringer med Core PHP Forlag: Prentice Hall PTR.
> http://www.gad.dk/bog.asp?id=86860

Den har jeg også haft meget glæde af - dog også kun i PHP3-versionen.
Jeg foretrækker dog Welling & Thomson

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik fra unge musikere - http://www.phonixfolk.dk

Fra : Hurricane

Dato : 07-08-02 21:23

> Jeg vil anbefale "PHP and MySQL web development" fra SAMS (Thomson og
> [beklagerDetKanJegIkkeHuske]) - den er godt nok væsentligt dyrere
> (omkring 700 kr), men den vil tage dig med meget langt hen ad vejen

"PHP and MySQL Web Development" af Luke Welling & Laura Thomson. ISBN:
0-672-31784-2

Kan også anbefales herfra.

- S.L.

Fra : Ole Junker

Dato : 08-08-02 22:42

On Wed, 07 Aug 2002 09:10:18 +0200, Jesper Brunholm
<nospam@brunholm-scharff.dk> wrote:

> [...]
>
>Der er derudover så mange ændringer bare fra php4.0 til nuværende 4.2 så
> det er en væsentlig fordel at gå efter nye bøger.

Nu synes jeg du er hård ved Larry Ullman.

Som begynderbog er "PHP for the Wold Wide Web" bestemt anvendelig, og
man har mere glæde af den end af "Start på PHP". Den er langt fra
udtømmende., men det er der jo heller ikke lagt op til i forlagets
book level.

Det eksempel, du i et andet indlæg giver på, hvorledes man anbefaler
at oprrette arrays, kan jeg ikke genkende fra min udgave af bogen. Der
ikke forskel på den måde, der er vist i bogen og så det du kan finde i
den seneste PHP-manual.

Jeg har selv "PHP and MySQL Web Development". Men jeg lånte den først
på biblioteket for at se, hvad den indeholdt, inden jeg købte den.

Lad os tage et skridt ad gangen. Den store bog er for stor en mundfuld
for den, der vil til at begynde at lege med PHP.

De 2 bøger kan naturligvis slet ikke sammenlignes, hverken
indholdsmæssigt eller prismæsssigt.
--------------------
Ole Junker
ojunker[hos]e-box.dk

Fra : Ib Christian Bank

Dato : 07-08-02 07:42

> er der så en der kan anbefale en bog? For nu har jeg jo det problem at
> der er tonsviser af bøger, men ved ikke hvilken jeg skal vælge...

Jeg har haft stor glæde af "Professional PHP Programming" af Jesus
Castagnetto, Harish Rawat, Sascha Schumann, Chris Scollo, Deepak Veliath fra
Wrox Press Ltd.

Eneste ulempe er måske at det er et par siden den blev udgivet. Men den
indeholder stadig en god introduktion til de basale ting i PHP. Bogen senere
kapitler er mere videregående.