Template systemer
Fra : zeon

Dato : 05-08-02 16:27

Havde tænkt på at begynde at anvende templates for at skille kode og html,
og selvfølgelig for at lære noget mere mht. php. Har kigget på bl.a
patTemplate, men ville lige høre om, der er nogle der har erfaringer med
lignende hovedsageligt ang. hvilke der er lettest at begynde at anvende?!

Mvh.

/Thomas

Fra : Larz

Dato : 05-08-02 17:00

zeon wrote:
> [...]
> lignende hovedsageligt ang. hvilke der er lettest at begynde at anvende?!

Først vil jeg lige sige at når man begynder at bruge et templatesystem,
skal man som regel skrive noget speciel "templatekode" i HTML'en og
noget andet kode i php-filen for at anvende systemet.

Vi har på et meget stort site valgt at bruge php selv, som et
templatesystem. Ok det skal nok forklares. Vi har valgt at vedtage at vi
i vores "templatesprog", som vi kalder "phpt" for php-template, kun
bruger et meget lille udsnit at php selv. Samt et par enkelte funktioner
som vi selv har skrevet - for at gøre tingene lettere for designerne der
skulle skrive vores templates (vi programmører ville kun kode php, ikke
html ;).

Pointen er at det så ikke er nødvendigt at skrive en parser (som vil
være langsom) - men blot bruge phps egen hurtige parser :)

Vi testede det op mod en FastTemplates side, og phpt løsningen var
naturligvis hurtigst - over faktor 10 hurtigere...

Hvis du *vil* bruge et template system, ville jeg nok kigge på Smarty:

   <http://www.phpinsider.com/php/code/Smarty/>

--
-
Lars

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 05-08-02 19:16

zeon skrev:
> [...]
> lignende hovedsageligt ang. hvilke der er lettest at begynde at anvende?!

For mig at se har de fleste skabelonsystemer den store ulempe, at de
betyder, at både programmøren og designeren skal lære et nyt sprog
(omend det sprog selvfølgelig i mange tilfælde er meget mindre
omfattende end f.eks. PHP). Min holdning er: Hvis designeren skal til at
rode med noget, der for hende/ham er nyt (f.eks. løkker, variabler mm.),
hvorfor så ikke bruge standardsproget PHP i stedet for at bruge et eller
andet skabelonsprog, som kun kendes af brugere af lige præcis dét
skabelonsystem?

Det, man kan gøre som programmør, er at gøre det så let som overhovedet
muligt for designeren at lave det, hun skal lave. Det kan man gøre ved
f.eks. at holde 95% af al kode i klasser og så gøre nogle få metoder og
variabler tilgængelige for designeren. Fra designerens synspunkt er der
ikke mere kode i det end der ville være, hvis I brugte et
skabelonsystem. Der er dog én vigtig forskel: Enkelte designprogrammer
kan ikke finde ud af håndtere HTML-filer, der indeholder PHP-start- og
slutkoden ("<?php" og "?>") ordentligt. I det tilfælde kan et
skabelonsystem, der bruger HTML-agtige koder (f.eks. "<!-- start løkke
-->") være gode. Ellers ikke.

Se også
http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&threadm=abdn1r%24o12%241%40sunsite.dk&rnum=1&prev=/groups%3Fq%3Dtemplate%2Bauthor:jonas%2Bkoch%2Bbentzen%2Bgroup:dk.edb.internet.webdesign.serverside.php%26hl%3Dda%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26oe%3DUTF-8%26selm%3Dabdn1r%2524o12%25241%2540sunsite.dk%26rnum%3D1

Fra : Tom Sommer

Dato : 06-08-02 21:33

http://smarty.php.net/

--
* Tom Sommer
* http://www.tsn.dk | webmaster(a)tsn.dk

Fra : Tom Sommer

Dato : 06-08-02 21:42

> [...]
> lignende hovedsageligt ang. hvilke der er lettest at begynde at anvende?!

http://www.devarticles.com/content.php?articleId=156&page=1
Denne side ser også smart ud :)
Og her er det jo PHP motoren der bruges