0. klasse
Fra : Martin Kristensen

Dato : 05-08-02 16:09

Når børnene starter i børnehaveklasse kaldes det nu om dage for
"nulte klasse." Hvorfor starter skolen med at lære de små purke
et ord der ikke findes? Der er ikke noget der hedder nulte. Det
første i rækken hedder altid det første, og det kan derfor ikke
være gavnligt for børnenes matematikindlæring at lære et begreb
der ikke findes.

Mvh. Martin Kristensen

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 05-08-02 20:12

Martin Kristensen wrote:
> [...]
> første i rækken hedder altid det første, og det kan derfor ikke
> være gavnligt for børnenes matematikindlæring at lære et begreb

Bortest fra at jeg syndes "nulte" lyder lidt fjollet, har det vist
sig at være nemmere for de nystartede elever at sige end
"børnehaveklasse". Det har også vist sig nemmere at få
klassebetegnelsen ind i diverse databaser.

Med hensyn til matematikundervisningen har jeg endnu ikke erfaret at
lige netop det skullem give problemer. Nulte optræder i øvrigt rundt
omkring i matematikken, eksempelvis kan man opløfte et tal i nulte
potens.

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Martin Kristensen

Dato : 05-08-02 20:26

Peter Hindsgaul wrote in message
<3d4ecdfe$0$87284$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
rundt
>omkring i matematikken, eksempelvis kan man opløfte et tal i

Okay det er selvfølgelig rigtigt nok, men jeg synes stadig det er
et fjollet begreb. Jeg har heller ikke hørt det på engelsk -
"zeroth" eller "nullth".

Selvfølgelig er det i orden at børnehaveklassen får nummer 0 i en
database, men det betyder jo ikke at børnene ikke kan kalde det
børnehaveklasse. Jeg eller mine klassekammerater havde i hvert
fald ingen problemer med at udtale det for ca. 20 år siden, så
hvorfor skulle det pludseligt være et problem nu?

Mvh. Martin Kristensen

Fra : Per Rønne

Dato : 29-09-02 13:22

Martin Kristensen <cruSpAmSuCkSzer@gjk.dk> wrote:

[Nulte]

> Okay det er selvfølgelig rigtigt nok, men jeg synes stadig det er
> et fjollet begreb. Jeg har heller ikke hørt det på engelsk -
> "zeroth" eller "nullth".

Jamen, lad mig så citere fra min udmærkede Oxford English Dictionary [20
bind + 3 supplementbind]:

zoroth

Math. and Sci.

[f. zero n. + -th2.]
Coming next in a series before the one conventionally regarded as the
first.
1896 Electrician 10 Jan. 350/2 In order to have the zeroth Bessel
normal function, we need only let the conductance and permittance per
unit length of cable both vary directly as the distance from x = 0.
1932 Physical Rev. XL. 56 The zeroth order wave functions which they use
do indeed indicate that tetrahedral symmetry should give high stability.
1956 E. H. Hutten Lang. Mod. Physics iv. 143 From this the theorem is
derived that one body in contact with another may be used as a
thermometer, or that one body 'reads' the temperature of another. This
theorem is sometimes referred to+as the zeroth law of thermodynamics.
1969 Nature 15 Nov. 642/1 The energy of transition between the zeroth
and the first energy levels. 1976 J. H. Conway On Numbers & Games 0. 3
In this zeroth part, our topic is the notion of number. 1984 QL User
Dec. 33 LET input. vector = VEC 5 declares a vector of 6 words (BCPL
vectors start at their zero'th element) pointed to by input.vector.

--
Per Erik Rønne

Fra : Søren Friberg

Dato : 05-08-02 20:13

"Martin Kristensen" <cruSpAmSuCkSzer@gjk.dk> skrev i en meddelelse

> Der er ikke noget der hedder nulte.

Hej Martin

Citat fra retskrivningsordbogen:

nulte (talord).

Med venlig hilsen

Søren Friberg

Fra : h@rdis

Dato : 05-08-02 23:19

> [...]
> første i rækken hedder altid det første, og det kan derfor ikke
> være gavnligt for børnenes matematikindlæring at lære et begreb

Hej Martin
Jeg har tilladt mig at klippe fra Potitikens Nudansk Ordbog, 18. udgave:
nulte [ZnåldS] talord
1. (matematik) ordenstallet til nul d når man sætter et tal i nulte potens,
er det altid lig med 1

mvh. Jørgen

Fra : Martin Kristensen

Dato : 05-08-02 23:39

h@rdis wrote in message ...

> [...]
18. udgave:
>nulte [ZnåldS] talord
>1. (matematik) ordenstallet til nul d når man sætter et tal i

Ja, der kan man bruge det, og det har også været nævnt i et andet
indlæg. Men jeg ville godt nok sige "at opløfte et tal i 0" lige
som jeg ville sige "opløfte i -3,7" i stedet for "i
minus-tre-komma-syvende-potens."

Grunden til at jeg synes det er uhensigtsmæssigt er at jeg på
datalogi lærte at en af de mest udbredte fejl i programmering er
"off-by-one errors". F.eks. hvis man indexerer en tabel med
0,1,2,3... så vil det tredje element have index 2. Men hvis de
kommende studerende har lært at det første element hedder det
nulte, det andet det første, osv. kan det blive endnu mere
forvirrende.

Men ok, det går nok alt sammen alligevel.

Mvh. Martin Kristensen

Fra : Søren Friberg

Dato : 07-08-02 15:55

Hej Martin

Det pudsige er at i hvert fald på min arbejdsplads blev 0. klasse netop
anvendt pga. edb-registrering.

Men problemstillingen er jo meget størrer end man lige skulle tro.
"Børnehaveklassen" har udviklet sig fra et apendix til skolen til reelt -
lad os bare sige et 1. skoleår! Jeg tvivler så på, at det hverken er lovligt
eller muligt for en dansk folkeskole at køre en fornuftig skala, således at
nuværende 8. klasse bliver til 9. osv. Men jeg er helt enig i at det ellers
ville være en mere logisk skala. Jeg kan altså ikke se, at der er fornuftige
alternativer til 0. lige p.t. Børnehaveklasse er direkte misvisende, da man
her måske tænker på noget med børnehave. På sigt kan det vel ikke afvises,
at der kommer en reform af betegnelser i skolen.

Vi må da i hvert fald ikke håbe, at der kommer en klasse for 5-årige med
nugældende betegnelser.

Venlig hilsen

Søren Friberg

Fra : Per Rønne

Dato : 29-09-02 13:22

Søren Friberg <soeren_friberg_news@hotmail.com> wrote:

> [...]
> her måske tænker på noget med børnehave. På sigt kan det vel ikke afvises,
> at der kommer en reform af betegnelser i skolen.

Tja, i og med at der er overvejelser om at gøre børnehaveklassen
obligatorisk kunne man da sagtens vælge fremover at kalde den 1. klasse.
Så ville man stort set få samme klassetrin som i Tyskland og New Zealand
hvor man regner med 1. - 13. klasse.

> Vi må da i hvert fald ikke håbe, at der kommer en klasse for 5-årige med
> nugældende betegnelser.

-1. klasse? Udtalt »minus første klasse«.

Har du aldrig brugt vendingen »2 i minus første« for 2^-1?
--
Per Erik Rønne

Fra : Soeren Friberg

Dato : 29-09-02 20:06

serse@diku.dk (Per Rønne) wrote in

> -1. klasse? Udtalt »minus første klasse«.
>
> Har du aldrig brugt vendingen »2 i minus første« for 2^-1?

Jo, det må vi foreslå politikerne og de nuværende børnehavebørn

Mvh.

Søren Friberg

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 30-09-02 16:18

Bortset fra tal-legen synes jeg, det er meget betænkeligt, at I på den måde
vil ændre indholdet i børnehaveklassen til at være et første skoleår.
Men det er nok symptomatisk for vores samfund, at vi gerne vil skubbe til
næste generation på en måde, som er meget lidt børnevenlig. Lad dog børnene
få lov til at være børn.
I forvejen er mennesket ikke bygget til de samfundskrav, der stilles. Skal
vi nu også berøve børnene deres barndom.
Navnet børnehaveklasse er helt fint. Lad det blive ved det.

venlig hilsen Niels Aage

Fra : Per Rønne

Dato : 30-09-02 16:40

Niels Aage Schmidt <nielsaa@mail.dk> wrote:

> Bortset fra tal-legen synes jeg, det er meget betænkeligt, at I på den måde
> vil ændre indholdet i børnehaveklassen til at være et første skoleår.

Det er vel i bunden ikke os der vil ændre indholdet af børnehaveklassen.
Men derimod et flertal af folketinget, der i hvert fald omfatter de to
regeringspartier og de to partier der indgik i forrige regering. Altså
et ganske bekvemt flertal.

I øvrigt starter børnene i New Zealand i 1. klasse på deres 5 års
fødselsdag. Jeg forestiller mig dog ikke at de:

1. rykker op i 2. klasse på samme måde, eller efter mindre end et
skoleår.

2. at NZs 1. klasse svarer til vores 1. klasse. Mon ikke at det ligger
nærmere en børnehave?
--
Per Erik Rønne

Fra : Carsten Holck

Dato : 14-08-02 10:32

"Martin Kristensen" <cruSpAmSuCkSzer@gjk.dk> skrev i en meddelelse
..........snip

> [...]
> kommende studerende har lært at det første element hedder det
> nulte, det andet det første, osv. kan det blive endnu mere

Nul er et ligeså godt tal som alle andre hvorfor skal det så diskrimineres,
det må man da ikke ... ;-(

Det kan man nok lige så godt vænne sig til med det samme - det er jo også
kendt omkring årstal f.ex 1800-tallet eller det nittende århundrede -
Som sædvanlig er det bevis på at det eneste reelle problem i verden er
interface (grænsesnit) problemer - her er det interface til nulpunktet der
er oppe.

/@rsten

--
Carsten Holck, Malling Support ApS, Vesterbygade 14, DK-9520 Skørping -
Tel.: +45 98339688