Mest rolige kat..
Fra : Freedom

Dato : 05-08-02 13:43

Hej vi har en diskution i gang, hvilken kat er mest rolig en exotic eller en
britisk Shorthair? Sådan generalt...min arbejdskolega mener en exotic er
meget livlig, men jeg kan ikke helt forsår det da de ligger i samme kuld som
perseren og de er rolige, men hvem ved det?

Iben;)

Fra : Camilla Scharff

Dato : 05-08-02 15:24

Hej Iben

Det er nok lidt svært sådan helt generelt at afgøre, om det lige er Briten
eller Exotic'en, der er den mest rolige af de to, for der er naturligvis
forskel på de individuelle katte... Men sådan for nu at gøre det helt
generelt, så vil jeg uden tvivl sige Exotic - det baserer jeg udelukkende på
mit kendskab til Briter, som - efter min målestok - bestemt ikke er
over-livlige (men nu har jeg jo også valgt nogle racer, som må siges at være
temmelig livlige...), men Briter er bestemt heller ikke "sofapuder", hvis du
forstår hvad jeg mener

Exotic er den korthårede udgave af Perser, som er den mest flegmatiske og
rolige af alle racer, og selvom der nok er lidt mere krudt i Exotics end i
Persere, så synes jeg nu nok det en kraftig overdrivelse ligefrem at kalde
dem "meget livlige" (men okay, hvis sammenligningen er en kat af fx stof
eller porcelæn (altså ikke levende), så er alt vel relativt... så skulle din
kollega nok bare ikke binde an med en *rigtig* livlig race nogensinde!!). En
Perserejer sagde i øvrigt en gang til mig, at "Perseren finder man dér, hvor
man sidst lagde den..." - det er så nok også lidt overdrevet, men i forhold
til Burmesere og Abyssiniere, så passer det såmænd nok meget godt )

Mvh. Camilla
--
Camischa's burmesere
http://www.burmese.dk

"Freedom" <freedom@hotmail.com> skrev...

Fra : Freedom

Dato : 06-08-02 07:15

> [...]
forhold
> til Burmesere og Abyssiniere, så passer det såmænd nok meget godt )

Aha;) Den er sød den med at man finder en perser hvor man sidst fandt den;))

Iben

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-02 16:16

Hej iben

Som ejer af persere/exotic og maine coon vil jeg ikke mene, at persere altid
er så rolige. Mine persere/exotic er i hvert fald fuld på højde med maine
coon når det drejer sig om vilde lege. De er faktisk aldrig der hvor jeg
satte dem sidst!
Min exotic er den livligste blandt perserne og han bokser løs med min maine
coon han.
Jeg kender kun briter fra et besøg hos en opdrætter af denne race og så har
et familiemedlem en brite. På mig...virker de roligere end min
exotic......men det er blot mine erfaringer...

venligst

Gonzo

Fra : Freedom

Dato : 06-08-02 07:17

> [...]
har
> et familiemedlem en brite. På mig...virker de roligere end min
> exotic......men det er blot mine erfaringer...

Se Gonzo det var jo interasant;) Det er vel sådan med katte som med s meget
andet, at de som Camilla også skriver er forskellige inden for deres egen
race også,)) Vi deler lagkagen der stod på spil;)

Iben