Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Vedr oprettelse af virksomhed
Fra : Ole

Dato : 05-08-02 08:12

Hej alle

Jeg overvejer at starten en lille virksomhed. Jeg har lidt penge på
kistebunden som giver et kapital afkast som skattefar er glad for.
Derfor tænkte jeg om man hvis man moms-registrerer en virksomhed og
lader den "eje" pengene kunne trække kapital afkastet fra udgifter i
virksomheden?

Med venlig hilsen
Ole

Fra : Nobore

Dato : 06-08-02 01:13

Hejsa

Jeg har en virksomhed, hvor en af mine indtjeningsområder er investering i
aktier. Du kan jo for den sags skyld selv bestemme, hvad din virksomhed
laver. Jeg oprettede et APS med 125.000 kroner. Du kan sagtens oprette en
selskab med flere penge - endda måske et A/S.

Fælles for begge er, at du bliver underlagt selskabsloven og kun beskattes
efter virksomhedsbeskatningen, der er meget lavere end den personlige skat.
Hvis du tjener godt, så måske endda tæt på det halve.

Men tænk dog på, at hvis du skal bruge nogle af pengene, så skal du betale
personlig indkomstskat, når du trækker pengene ud. Men jeg synes der er så
mange fordele ved et selskab, der gør det til en fordel. Du kan fratrække en
række udgifter der hjælper dig med at drive din virksomhed.

Det kunne være en PC, netadgang, kontorhold, bil m.m.

Jeg synes personlig det er en god ide.

Jan

Fra : Ole

Dato : 06-08-02 11:09

> [...]
> mange fordele ved et selskab, der gør det til en fordel. Du kan fratrække en
> række udgifter der hjælper dig med at drive din virksomhed.

Vil det sige at hvis jeg i løbet af feks 2 år har haft et overskud i
virksomheden på 50.000 i ren kapital afkast, som jeg ikke har trukket
ud af virksomheden. DVS jeg har betalt virksomhedsskat af pengene i 2
år. Det tredje år ønsker jeg så at få udbetalt de 50.000 som er
overskud. Dette betyder så at jeg skal betale personlig skat af
pengene altså 50%. Vil jeg så ikke komme til at betale skat "to" gange
både virksomhedsskat og den personligeskat senere?
Ved oprettelse af et aps skal man så have en revisor?

Med venlig hilsen
Ole

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 06-08-02 15:02

"Ole" skrev:

> [...]
> pengene altså 50%. Vil jeg så ikke komme til at betale skat "to" gange
> både virksomhedsskat og den personligeskat senere?

Nej. De år hvor du lader overskuddet blive i selskabet beskattes overskuddet
med 30 %. Når du så trækker overskuddet ud af selskabet kan det gøres som
udbytte til en lavere beskatning end løn. Det er jo som du selv påpeger
betalt skat en gang tidligere. Den samlede beskatningsprocent ved udbytte
(selskabsskat og udbytteskat) er op til ca. 60 % mod
lønindkomstbeskatningens op til ca. 63 %.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Intet er som bekendt mere befordrende
for kreativiteten og produktiviteten end

Fra : Ole

Dato : 07-08-02 09:46

Hej igen

Okay tak for det.
Så har jeg kun lige et spørgsmål mere.

Endnu et eksempel:
Hvis virksomheden et år tjener 10.000 i renter fra f.eks obligationer
eller ligende så skal der betales 30% i skat, men hvis nu der er
indkøbt varer/ydelser for 5.000 ex moms kan de 5.000 så trækkes fra de
10.000 hvorved der kun skal betales skat af 5.000 kr? + der så stadig
skal betales momsen da der ikke er nogen moms på renterne eller ?

Og så mangler jeg også stadig lige svar på om der skal en revisor til
at tjekke et aps' regnskab?

Og hvorfor oprette et aps istedet for en almindelig moms registrering
som så kører efter virksomhedsordningen?

Med venlig hilsen
Ole

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-08-02 11:22

Ole wrote:

> Og hvorfor oprette et aps istedet for en almindelig moms registrering
> som så kører efter virksomhedsordningen?

Hvis du vil købe aktier, har du ikke noget valg. Under
virksomhedsordningen kan der kun investeres i obligationer.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 07-08-02 10:37

"Ole" skrev:

> [...]
> indkøbt varer/ydelser for 5.000 ex moms kan de 5.000 så trækkes fra de
> 10.000 hvorved der kun skal betales skat af 5.000 kr?

Ja.

> + der så stadig
> skal betales momsen da der ikke er nogen moms på renterne eller ?

Hvis selskabet ikke er momsregistreret er de fradragsberettiget omkostninger
5.000 kr. + moms (6.250 kr.)

> Og så mangler jeg også stadig lige svar på om der skal en revisor til
> at tjekke et aps' regnskab?

Ja. Revisoren skal være statsautoriseret eller registreret revisor.

> Og hvorfor oprette et aps istedet for en almindelig moms registrering
> som så kører efter virksomhedsordningen?

Som en anden har påpeget kan du ikke investere i fx. aktier under
virksomhedsordningen.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes

Fra : Jonathan Stein

Dato : 07-08-02 10:45

Kenn Gerdes wrote:

> Hvis selskabet ikke er momsregistreret er de fradragsberettiget omkostninger
> 5.000 kr. + moms (6.250 kr.)

- Hvis det altså ikke bliver betragtet som ren hobby. Så er der så vidt jeg
har forstået ikke fradrag for udgifter.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 07-08-02 10:55

"Jonathan Stein" skrev:

> - Hvis det altså ikke bliver betragtet som ren hobby. Så er der så vidt
jeg
> har forstået ikke fradrag for udgifter.

Der er fradrag for omkostninger i hobbyvirksomhed, men evt. underskud kan
ikke fradrages i anden indkomst, hverken i det gældende indkomstår eller ved
fremførsel til senere indkomstår.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes

Fra : Jonathan Stein

Dato : 07-08-02 23:00

Kenn Gerdes wrote:

> [...]
> ikke fradrages i anden indkomst, hverken i det gældende indkomstår eller ved

Jeg tænkte mere på, at hvis man starter en lille "børsmægler" virksomhed, kan
det f.eks. være nødvendigt at abonnere på Børsen, men hvis aktiehandlen bliver
betragtet som hobby, kan man ikke trække abonnementet fra.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Henrik H

Dato : 07-08-02 14:38

>Vil det sige at hvis jeg i løbet af
> [...]

Der kan udbetales udbytte fra et ApS/A/S til ejeren. Dette udbytte
beskattes med 28 % (såfremt det ikke overstiger beløbsgrænsen kr.
39.700 for enlige og 77.400 for ægtefæller)
Såfremt udbyttet overstiger beløbsgrænserne beskattes det
overstigende beløb med 43 %.

MVH
Henrik

QUIT

Fra : henrik hansen

Dato : 07-08-02 15:03

> [...]

39.700 for enlige og 77.400 for ægtefæller)
Såfremt udbyttet overstiger beløbsgrænserne beskattes det overstigende
Udbyttet

MVH
Henrik

Fra : smølf

Dato : 15-08-02 14:06

flyt til luxembourg....ingen beskatning af kapitalafkast!