Oral-hygiejne hos katte ?
Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 05-08-02 00:58

Hey alle,

hvordan ses tandsten hos en mis ? Og, nu er Scottie jo ved at få tænder.
Er der noget specielt jeg skal lægge mærke til hos ham ?

Hvordan får man en kat til at åbne munden så man kan se tænderne ?
Og, nogen der har en ide om hvorfor Scottie's ånde har en lugt af gammel
tissetrold ?

--
Jacob Saaby Nielsen

Fra : Camilla Scharff

Dato : 05-08-02 08:19

Hej Jacob

Tandsten er brunlige/gullige belægninger som sidder på tænderne og langs
tandkødsranden. Det er ikke de belægninger, der sidder på fortænderne og
hjørnetænderne, der giver problemer (ihvertfald ikke som hovedregel), men
de, der sidder længere inde i munden hvor man ikke lige kan se dem...
Dyrlægen checker ved det årlige rutinecheck, og især katte lidt oppe i årene
skal med jævne mellemrum have renset tænder - nogle oftere end andre, fx
hvert 2.-4. år.

Ved tandskiftet - i 4-5 måneders alderen - kan gummerne blive lidt mere røde
og irriterede end normalt, det skulle gerne holde op, når tandskiftet er
overstået. Du kan holde øje med "dobbelt-tænder" (det er den nye tand, som
skubber den gamle tand ud - det går ikke ligesom hos os mennesker, for en
kat har lidt svært ved at leve uden sine tænder i flere uger )

Katten har oftere meget dårlig ånde i forbindelse med tandskiftet - sikkert
fordi der opstår en irritation/let betændelsestilstand i mund og svælg - men
i øvrigt kender jeg ingen katte med "rosen-ånde"....

Og hvordan ser man ind i munden på en kat - tja, man åbner, og håber på at
man kan nå at kigge inden kræet klapper kæberne sammen igen

Mvh. Camilla