Hjælp til valg af maskine
Fra : _

Dato : 04-08-02 18:24

På mit arbejde kan der vælges mellem de to maskiner herunder. Den skal
bruges til Office og let bearbejdning af digitale billeder (kamera).
Jeg vil gerne have jeres meninger om bundkort (er Asus den ekstra prislap
værd?), cpu (er Celeron 1100 bedre end 1700 på nogen punkter?), grafik (er
løst grafikkort den ekstra prislap værd?), og måske en vurdering af systemet
i sit hele.

På forhånd tak for hjælpen.

Tony

Den ene maskine ved en lokal sælger er som følger:

1100mhz Celeron
Asus CUSL2-C
256 MB PC133
40gb IBM
50x CD Asus
64 mb Geforce2 MX200
Lyd onboard
Til 4900 (ingen software, tastatur, mus, højttalere eller netkort)

Samsung skærm 17" 757P til 2300
I alt 7200,-

Den anden maskine er den Bilka sælger http://makeashorterlink.com/?D2F312F61

CPU Intel Celeron 1700 MHz
Bundkort Spacewalker MV42N
RAM 256 MB DDR-RAM PC-2100 Elixir
Harddisk Western Digital, 40Gb, U-ATA100, 5400 Rpm
CD-Rom Sony, 52 x Speed
Grafikkort Onbord Savage 4 (Op til 32 Mb)
Lydkort On board AC97
Kabinet TK6200B / 250W PSU
Floppy 1,44 Mb 3 ½"
Køler GlacialTech 4200
Tastatur Chicony Win-98
Mus Cycon PS/2, Wheel
Andet On board Lan VIA VT6103
12 måneder telefonsupport
Til 3999 (ingen software)

17" monitor Continental Edison til 1200
I alt 5200,-

Fra : Søren

Dato : 04-08-02 18:41

"_" <grundig@NOSPAMpost6.tele.dk> wrote in message
> [...]
> værd?), cpu (er Celeron 1100 bedre end 1700 på nogen punkter?), grafik (er
> løst grafikkort den ekstra prislap værd?), og måske en vurdering af

Hvis vi antager at begge computerere ikke fejler noget når du har
installeret styresystem og software, så er jeg ikke i tvivl om hvad jeg
ville købe.
Begrundelse:
1700 celeron er væstenligt hurtigere end 1100 celeron !!!
1700 maskinen er 2000 kr billigere !!!
1700 maskinen har DDR-sdram istedet for SD-ram (dobbelt datarate ram)
1700 maskinen har 12 mds Telefon support.
Angående krafikkort, så er ingen af dem noget særligt, men du kræver jo
heller ikke noget særligt med dine krav.

Du skal dog lige overveje det med monitoren. Måske skal du købe noget helt
andet af bedre kvalitet. Jeg går ud fra at du skal se en del på skærmen, så
den skal jo helst være til at holde ud at se på.

Søren.

Fra : Leony

Dato : 04-08-02 22:48

"Søren" <pc@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse

> 1700 celeron er væstenligt hurtigere end 1100 celeron !!!

Er der brug for en 1700 MHz, vi snakker om lidt billedbehandling og lidt
Office.

> 1700 maskinen er 2000 kr billigere !!!

Godt argument, hvis økonomien er sløj.
1100 MHz maskinen har dog en dyrere monitor, det var de 1100 kr.
1100 MHz maskinen har dog et dyrere grafikkort, det var de 500+ kr.
Der er måske også en prisforskel på bundkortet. Man skal også huske på at
Dansk Supermarked handler lidt billigere end den lokale hardwaresmed.

> 1700 maskinen har DDR-sdram istedet for SD-ram (dobbelt datarate ram)

Igen er der brug for det - let billedbehandling og Office.
Jeg kan ikke mærke forskel ved let billedbehandling og skrivning i et tekst
dokument, jeg har en P4 2,2 GHz med 512 MB DDR-RAM og en P3 1 GHz med 640 MB
SD-RAM.

> 1700 maskinen har 12 mds Telefon support.

Du er nu nummer 15 i køen, den anslåede ventetid er 30-40 minutter. Den kan
vi sikkert alle nikke genkendende til.

> Angående krafikkort, så er ingen af dem noget særligt, men du kræver jo
> heller ikke noget særligt med dine krav.

Et Geforce 2 MX er dog langt bedre end et Savage 4.

> Du skal dog lige overveje det med monitoren.

Helt enig, men hvis det er et firmatilbud er man sikkert pisket til at købe
det der bliver tilbudt. Så det kan ende med en dårlig skærm.

--
mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Aphex

Dato : 05-08-02 07:33

Leony wrote:
> "Søren" <pc@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse

> Er der brug for en 1700 MHz, vi snakker om lidt billedbehandling
> og lidt Office.

Skal der opgraderes igen om 2 eller 3 år? Det gør bestemt ikke
noget at have kræfter tilovers, og da Socket370 er på vej ud af
markedet, er det nok nemmere at finde en hurtigere CPU til
Socket478 om få år (P4), så man ikke nødvendigvis skal skifte
bundkort ligesom DDR-ram nok overlever lidt længere end SD-ram. Og
når maskinen samtidig er billigere (på bekostning af et tvivlsomt
bundkort og skærm) er det jo ikke helt skidt.

> Et Geforce 2 MX er dog langt bedre end et Savage 4.

Hvordan bedre? Bedre til spil, måske, men hvilket giver et bedre
billede? Hvis Savage 4 chippen giver ringere billede en GF2 MX, så
ser det skidt ud! :) Jeg ville klart gå efter kvalitet fremfor
hastighed, når man skal sidde mange timer foran skærmen. Desværre
kender jeg ikke til Savage 4.

Personligt ville jeg ikke vælge nogen af de 2 konfigurationer, men
i stedet få et system skræddersyet med et mere kendt bundkort
(ASUS er min personlige præference) og bedre skærm (uden at kende
til skærmen fra Continental).

--
Jesper

Fra : Leony

Dato : 05-08-02 09:44

"Aphex" <news@DÅSEKØDaphex.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> når maskinen samtidig er billigere (på bekostning af et tvivlsomt
> bundkort og skærm) er det jo ikke helt skidt.

Det er garanteret nemmere at finde en hurtigere socket 478 om et par år, men
til den tid findes den sikkert heller ikke. Min pointe var at 1100 MHz er
rigeligt cpu kraft til de ting som Tony skal bruge sin computer til. Hvis
der skal opgraderes om 2-3 år så må vi vel være enige om at til den tid må
DDR-RAM og socket 478 cpu'er være at finde i Cornflakespakker som den lille
bonusting.

> [...]
> ser det skidt ud! :) Jeg ville klart gå efter kvalitet fremfor
> hastighed, når man skal sidde mange timer foran skærmen. Desværre

Ja, i hvert fald bedre til spil. Tvivler på at du overhovedet kan spille
noget som helst på en Savage 4.
Der kommer jævnligt nye Detonatordrivere til Geforcechippen.
Jeg ville klart gå efter kvalitet, hvilket efter min mening er Geforce. Den
billige og uholdbare løsning er onboard grafikkort.
Jeg vil til en hver tid gerne betale ekstra for at slippe for onboard
grafik.

> [...]
> i stedet få et system skræddersyet med et mere kendt bundkort
> (ASUS er min personlige præference) og bedre skærm (uden at kende

Fuldstændig enig, men hvis firmaet er blevet enig med forhandlere om denne
konfiguration er der ikke noget at gøre. Den eneste mulighed ville være at
sige nej til tilbuddet om firma pc og bygge en selv (eller få en ven til at
hjælpe). Det kunne dog være en glimrende mulighed, da ingen af de 2 pc'er
udmærker sig specielt.

Fra : Søren

Dato : 04-08-02 18:46

> [...]
> værd?), cpu (er Celeron 1100 bedre end 1700 på nogen punkter?), grafik (er
> løst grafikkort den ekstra prislap værd?), og måske en vurdering af

Undskyld men ville bare lige spørge om der ikke er en EDB afdeling på dit
arbejde der kan råde jer til at købe det bedste ?
for mig ser det ud som om det billigste også er det bedste i dette tilfælde,
så jeg forventer nok dit svar er nej

Søren.

Fra : Henning

Dato : 04-08-02 20:40

>Undskyld men ville bare lige spørge om der ikke er en EDB afdeling på dit
>arbejde der kan råde jer til at købe det bedste ?

Seriøst - havde der været det, vel vidende at de efterfølgende skulle
supportere systemet, ville de _aldrig_ anbefale at købe hos den lokale
krejler, men derimod at købe professionelt (Compaq, Dell, IBM oa.)
hvor du bare ringer og fejlmelder, hvis der opstår hw-fejl - også om
tre år! Går en PC i stykker, købt hos den lokale, skal den indleveres
til rep, hvor der hurtigt går to-tre uger. Måske billig nu, men på
sigt en dyr investering.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Leony

Dato : 04-08-02 22:35

"_" <grundig@NOSPAMpost6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> værd?), cpu (er Celeron 1100 bedre end 1700 på nogen punkter?), grafik (er
> løst grafikkort den ekstra prislap værd?), og måske en vurdering af

Jeg er ikke et sekund i tvivl om at jeg ville vælge 1100 MHz maskinen uden
at blinke, forudsat at økonomien ikke var et problem.
Asus er kvalitet, det er der ingen tvivl om.
1100 MHz er rigeligt til lidt billedredigering, internetsurf og Office
udskejelser.
Grafikkortet er mange yards bedre end et onboard Savage 4.
Samsung laver ganske glimrende skærme. Jeg kender ikke Continental Edison's
billedkvalitet, men vil mene at den ikke slår en Samsung.
Ved ikke om du har software, tastatur osv i forvejen. Så er der jo også en
ekstraudgift der. Hvis du ikke har, så gå efter noget kvalivare, så holder
det nemt en 4-5 år.
En Celeron 1100 er desværre langsomme end en 1700, den er dog rigelig til
dit behov. Hvis ikke så kan den uden problemer opdateres til en hurtigere
model (har dog ikke undersøgt det nærmere, men det plejer ikke at være et
problem med Asus boards).

Fra : o&u

Dato : 05-08-02 12:21

On Sun, 4 Aug 2002 23:34:38 +0200, "Leony"
<leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> wrote:

> [...]
>model (har dog ikke undersøgt det nærmere, men det plejer ikke at være et

Den er ikke blevet specificeret ret godt den celeron 1100. Er det en
af dem med 128 kbyte cache ? eller er det en 1100A tualatin med 256
kbyte cache ligesom PIII ?

Førstnævnte her kan næsten ikke overclockes, men tualatin er omtrent
overclockerens drøm.

En celeron 1100@1466 kan faktisk måle sig med celeron 1700.

Det fremgår af denne artikel:
http://www.xbitlabs.com/cpu/celeron1a-oc/

Men det er jo nok ikke så relevant for en virksomhed. Jeg kører
imidlertid med en celeron1000@1450 derhjemme.

Dejlig maskine, og den kan køles støjsvagt, så cpu temp. er max. 52-53
grader ved fuld load.

mvh

John

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-02 10:53

_ wrote:

> Den ene maskine ved en lokal sælger er som følger:
>
> 1100mhz Celeron

Acceptabel performance, og køling vil næppe være et problem.
Opgradering er nok umuligt, med mindre man modder til Tualatin.

> Asus CUSL2-C

Stabil hardware.

> 256 MB PC133

Det er måske CAS3 RAM, men forskellen til CAS2 er minimal.

> 40gb IBM

Jeg ville nok foretrække et andet mærke..

> 50x CD Asus

Kan smadre CD'er.

> 64 mb Geforce2 MX200

Rimeligt til at spille på, men det kan jo udskiftes.

> Lyd onboard

Check om det kan slås fra.

> Til 4900 (ingen software, tastatur, mus, højttalere eller netkort)

Dyrt. (med mindre det er et godt kabinet? )

> Samsung skærm 17" 757P til 2300

Samsung-skærme er alle pengene værd, men den kan fås billigere andetsteds.

> I alt 7200,-

Det kan gøres en smule billigere, men hvis du ikke vil samle den selv,
er det nok en ok PC til den pris.

Når det nu er en low-end PC du vil have, så overvej et Prophet 4500 med
KYRO II chip, det er tilpas hurtigt og har god billedkvalitet.

> Den anden maskine er den Bilka sælger http://makeashorterlink.com/?D2F312F61
>
> CPU Intel Celeron 1700 MHz

Den cpu er med P4 core, men med den halve cache, og P4 coren var
designet til at arbejde med minimum den cachestørrelse som P4 har.
Bl.a. derfor er Cel. 1700 performancemæssigt kun på højde med Duron 1.3

> Bundkort Spacewalker MV42N

VIA P4M266 chipset, onboard grafik, onboard netchip.
Et ord: skrammel.

> RAM 256 MB DDR-RAM PC-2100 Elixir

Rimeligt.

> Harddisk Western Digital, 40Gb, U-ATA100, 5400 Rpm

Ok størrelse, 5400 rpm er ikke hurtigt, men så er køling intet problem.

> CD-Rom Sony, 52 x Speed

Kan smadre CD'er..

> Grafikkort Onbord Savage 4 (Op til 32 Mb)

Kan bruges til at spille i 640x480 i 16 bit farver..

http://www6.tomshardware.com/graphic/99q3/990920/s540-16.html

> Lydkort On board AC97

Opskriften på problemer med lyden..

> Kabinet TK6200B / 250W PSU

Man må jo regne med at PSU'en er af en tilstrækkelig kvali til at trække
det hele, men opgradere med en P4 / P4 NW er nok utopi, uden at udskifte
PSU'en også.

> Floppy 1,44 Mb 3 ½"

Bruges for det meste ikke, men rart at have i en nødssituation.

> Køler GlacialTech 4200

Kender den ikke.

> Tastatur Chicony Win-98

Chicony plejer at klikke ret højt?
Måske husker jeg forkert.

> Mus Cycon PS/2, Wheel

Kender den ikke.

> Andet On board Lan VIA VT6103

Check om det kan slås fra.

> 12 måneder telefonsupport

"Beklager, det kan vi ikke hjælpe med. Fortsat god dag."

> Til 3999 (ingen software)

Prisen giver mig i forvejen forestillingen om en rød blinkende
advarselslampe, og et skilt hvor der står "Skrammel!"

> 17" monitor Continental Edison til 1200
> I alt 5200,-

Det er ikke pengene værd.