LAN uden TCPIP /Webspeed
Fra : AdamH

Dato : 04-08-02 15:21

Hej,
Min internetudbyder (oncable webspeed) gør mit lokale LAN meeeeeeget
langsomt, fordi ip-nummeret til hver klient skal tildeles centralt fra
Oncable. Ved overførsel mellem klienter udnyttes 0,5-1% af de 100 mbit,
hvilket mildt sagt ikke er tilfredsstillende..

Jeg har kabelmodemmet siddende i en switch, hvori de to klienter også
sidder. Begge har internetforbindelse vha. de to disponible dynamiske IPs
der følger med produktet, og knyttet til netv.kortets mac-adresse..

Jeg forsøgte at tilføje kabelmodemets lokale ip (192.168.100.1) som gateway
hos begge klienter - og det så faktisk ud til at give et hop mindre i
tracert. Men LAN'et kører stadig lige laaaangsomt.

Derfor formoder jeg at al lokal trafik vender hos Oncable, og det er årsagen
til det laaaaangsomme LAN. At lave lmhost-filer på klienterne er et
tvivlsomt foretagende. da det webspeed-tildelte IPnumre kan skifte som
vinden blæser.

I afmagt er jeg nu nået til at ville etablere et LAN uden brug af Tcp-ip,
som webspeed tilsyneladende har umuliggjort. Istedet vil jeg bruge IPX eller
Netbios, hvilket jeg har forstået kan lade sig gøre. Hvordan gør jeg det? Og
er der andre bud på hvordan jeg alligevel kan bruge TCPIP på LAN'et - og i
så fald hvordan?

Mvh Adam

Fra : Andreas Jeppesen

Dato : 04-08-02 15:44

> [...]
eller
> Netbios, hvilket jeg har forstået kan lade sig gøre. Hvordan gør jeg det?

Det svinger lidt fra OS til OS, men højreklik på andre computere eller
tilsvarende og vælg egenskaber.. Så er det bare at vælge "tilføj -
protokol - IPX/SPX eller netbios" Det svinger lidt hvor de ligger alt efter
hvilken version af windows, i 98 ligger de vist under "microsoft" , hvor i
min XP er der ikke så meget at vælge imellem.. Rod lidt rundt, det burde
kunne findes.

Vh
Andreas Jeppesen

Fra : AdamH

Dato : 04-08-02 16:46

"Andreas Jeppesen" <bundy42-BLAH-@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Rod lidt rundt, det burde
> kunne findes.

YES, rodede lidt mere rundt på opfordring og fik installeret IPX - og så
skulle man også ændre lidt i bindingerne, for TCPIP skal jo også være der
til Internet- det skal bare ikke betjene LAN'et.
Tak for hjælpen!
Adam

Fra : Erik Klausen

Dato : 04-08-02 16:15

"AdamH" <you.dont@need.it> wrote in

> [...]

> (...) Og er der andre bud på hvordan jeg alligevel kan
> bruge TCPIP på LAN'et - og i så fald hvordan?

Jeg tror du har misforstået poiten med dine PC-eres IP-numre. Jeg er sikker
på at du skal tildele PC-erne numre i 192.168.100.x-serien, ligesom
kabelmodemet har det. (Check lige om ikke adressen er 192.168.1.1!)

Læs papirerne grundigt. Der står sandsynligvis at dine disponible dynamiske
IP-adresser oversættes til to adresser i 192.168.1.x-serien, og det er
disse adresser (192.168. ...) du skal tildele dine PC-ere.

mvh.
Erik Klausen

Fra : AdamH

Dato : 04-08-02 16:42

"Erik Klausen" <ekl@hjemmebedst.denmark> skrev i en meddelelse

> [...]
> IP-adresser oversættes til to adresser i 192.168.1.x-serien, og det er
> disse adresser (192.168. ...) du skal tildele dine PC-ere.

Hej Erik,
Hvis blot det var så vel. For at få internetforbindelse SKAL klienterne
tildeles IP af Oncables DHCP-server. Typisk får man noget lignende
80.196.x.x. Det er den slags dynamiske ipnumre man får tildelt to af hos
Oncable. For at ha forbindelse SKAL klienten have DHCP enablet. Kabelmodemet
i sig selv har intet LAN-IP - det hele foregår hos centralen. Det setup du
beskriver lyder som en router-løsning med LAN og WAN samtidig.
Mvh Adam

Fra : Andreas Jeppesen

Dato : 04-08-02 20:02

.. Kabelmodemet
> i sig selv har intet LAN-IP - det hele foregår hos centralen.

Mit motorola kabel modem har nu ellers 192.168.100.1 som IP, hvor man kan
bruge webinterface til at config det.

Andreas Jeppesen