Temperaturstyrede blæsere
Fra : Lars Hedegaard Peder~

Dato : 04-08-02 13:44

Hej

Jeg kan ikke få lov til at poste i dk.edb.harware.stoej (teledk har ikke
fået gruppen oprettet endnu så jeg bruger sunsite.dk og der får jeg en
fejlmeddelse når jeg poster), så nu poster jeg her.

Jeg vil have monteret et par blæsere i mit kabinet for at få en god
luftgennemstrømning. Én der blæser luft ind i kabinettet og én der suger
luften ud.

Jeg regner med det er en fordel at den der suger ud er temeraturstyret (som
denne: http://asp.webconsult.dk/privat/vareinfo.asp?VareID=93), så den
støjer mindst muligt (Så vidt jeg kan se er temperatur føleren monteret _på_
blæseren, så den måler temperaturen på den luft der passerer gennem
blæseren).

Så vil det være en fordel at den der blæser luft ind også er
temperaturstyret? Er det ikke temperaturen inde i kabinettet (altså den der
bliver suget ud) som er vigtig at måle? Den der blæser luft ind i kabinettet
vil jo måle temperaturen der bliver blæst ind, altså rumtemperaturen. Og er
det godt? Det jeg tænker på er at hvis den der blæser luft ind, er
temperaturstyret, så vil den ikke blæse luft nok ind fordi den måler på
rumtemperaturen.

--
/Lars
Fjern "FJERNDETTE" fra min mail adresse ved svar.

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 04-08-02 14:51

Hej Lars

Jeg har selv et system med 2 120mm Papst i hver ende af kabinettet. Den
foran i kabinettet suger luft ind, den bagved blæser ud. Desuden har jeg en
Enermax strømforsyning med to blæsere, der også suger luft fra kabinettet
med den ene, og blæser det ud med den anden.

Strømforsyningen har regulerbar blæser, og står standard til laveste
hastighed for at undgå støj. Begge kabinetsblæserne er tilsluttet en 12-6V
regulator, hvor jeg trinløst kan sætte Voltene (og dermed hastigheden) ned.
Den står standard til 6 V.

Ingen af mine blæsere har temperaturføler. I øjeblikket ligger både min
kabinets- og CPUtemperatur på 37grader C. Jeg har programmet Mprobe kørende
hele tiden, og der kan jeg se temperaturerne. Her i sommervarmen er den
højeste temperatur under belastning jeg endnu har set 48 grader.

Håber mit svar kan hjælpe dig.

Med venlig hilsen
Tim Lerche Sørensen
www.35mmfilm.dk

Fra : Lars Hedegaard Peder~

Dato : 04-08-02 16:20

"Tim Lerche Sørensen" <35mm(no-spam)@film.dk> wrote in message

> Håber mit svar kan hjælpe dig.

Mit spørgsmål gik nu mere på hvad der er bedst: At blæseren der blæser luft
ind i kabinettet er temperaturstyret eller at den ikke er.

Hvis der er temperaturstyret vil den sikkert støje mindre end en der ikke er
og samtidig kunne køle hvis der er brug for det. Men hvis temperaturen inde
i kabinettet bliver for høj, vil den vel ikke køre stærkere da den måler
rumtemperaturen, og så kan det vel ikke betale sig at den er
temperaturstyret. Eller hvad???

Mvh. Lars

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 04-08-02 15:46

"Lars Hedegaard Pedersen" <hedegaard@FJERNDETTEmail.dk> writes:

> [...]
> det godt? Det jeg tænker på er at hvis den der blæser luft ind, er
> temperaturstyret, så vil den ikke blæse luft nok ind fordi den måler på

Jeg har aldrig prøvet en temperaturstyret blæser, men jeg har læst at
man, som du også selv er inde på ikke skal bruge dem til at suge ind i
kabinettet, da de så netop vil måle rumtemperaturen.

Måske kan du få en model der i stedet for at måle på den
gennemstrømmende luft har en sensor på en ledning.

Christoffer Olsen

Linux - Free as in 'freedom', not as in 'free beer'

Fra : Leony

Dato : 04-08-02 23:00

"Lars Hedegaard Pedersen" <hedegaard@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en
meddelelse news:3d4d217e$0$78170$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
_på_
> blæseren, så den måler temperaturen på den luft der passerer gennem

Det er et usandsynligt ringe billede.
Umiddelbart vil jeg sige at temperaturføleren gerne skulle sidde på en
ledning så du kan sætte den et valgfrit sted i kabinettet.
Måske du skulle sende Jesper en mail og spørge om der er ledning på
temperaturføleren eller om den bare måler temperaturen på luften. Hvis det
sidste er tilfældet, så ville jeg (hvis jeg var dig) kigge efter nogle andre
blæsere. Hvis du ikke vil have så meget larm, så kan du altid give dem 7
volt.

> Er det ikke temperaturen inde i kabinettet (altså den der
> bliver suget ud) som er vigtig at måle?

Det vil jeg mene jo.
Derfor vil det være en fordel med en ledning på temperatuføleren så den kan
monteres et sted i kabinettet, hvor der er risiko for varme og dermed få
køling hvis dette sted er varmt.

--
mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Lars Hedegaard Peder~

Dato : 05-08-02 19:32

"Leony" <leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> wrote in message
> [...]
andre
> blæsere. Hvis du ikke vil have så meget larm, så kan du altid give dem 7

Jesper, er det en der arbejder hos webconsult ??

Mvh. Lars

Fra : Leony

Dato : 05-08-02 22:44

"Lars Hedegaard Pedersen" <hedegaard@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en
meddelelse news:3d4ec4a3$0$43655$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Jesper, er det en der arbejder hos webconsult ??

Jesper Ryskin er vist medejer. Han har nogle indlæg i gruppen.
Han er ikke bange for at tage en snak om støj og hvordan man minimerer den.