Fiber P
Fra : Tanja Bromley

Dato : 04-08-02 11:08

Er der nogen af Jer, der har erfaring med Fiber P ?
Jeg har netop købt en sæk, for det skulle være guf for kræsne heste - men
så læser jeg på Hestenettet DK, at det er for dyrt et foder, for hesten er
ikke dækket ind med vitaminer og mineraler ved den angivne udfodringsmængde
?

Andre alternativer til en MEGET kræsen hest, der er blevet godt tynd og til
stadighed nægter at spise sit kraftfoder (har snart prøvet alverdens
fodermærker) ?

Mvh. Tanja

--
BORN RIDERS - Bornholms Westernklub
www.bornriders.dk

Fra : taina

Dato : 04-08-02 14:15

Hej Tanja

Jeg har lige flyttet min hest til et sted, hvor han fodrer med fuldfoder.
Jeg kan selvfølgelig ikke huske, hvad det hedder, men han siger, at han kun
en enkelt gang eller to har oplevet, at de ikke gider at æde det. Jeg
undersøger lige, hvad det hedder, når jeg alligevel er ude i stalden i
aften.

Eller får min hest på grund af vitamin og mineralmangel Feed Complex fra
Blue Hors. Det er et flydende tilskud, der indeholder stort set alle
vitaminer og mineraler, og de fleste heste er helt syge med det - hvilket
jeg godt kan forstå, det lugter i hvert fald sådan, at jeg selv får lyst til
at æde det
En bøtte koster knap 200 kroner og holder en måned eller to, afhængigt af,
hvor meget de skal have.

Mvh. tina

Fra : Tine

Dato : 04-08-02 19:34

> Er der nogen af Jer, der har erfaring med Fiber P ?

Mine heste får en blanding af hel havre og Fiber P om vinteren. For at få
dækket vitamin- og mineralbehovet får de desuden Racing Mineral. + hø,
selvfølgelig.
Den ene er temmelig kræsen, men spiser Fiber P'en med stor fornøjelse. De er
flotte i pelsen, velnærede og aldrig syge.

Hilsen
Tine

Fra : Holm

Dato : 04-08-02 22:38

Tanja Bromley <tanja@bromley.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d4cfcd9$0$43723$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
til
> stadighed nægter at spise sit kraftfoder (har snart prøvet alverdens

Hej Tanja

Jeg synes du skal få din dyrlæge eller smed til at undersøge hestens tænder
, med mindre den allerede er undersøgt altså..
det lyder mere for mig som et helbredsproblem , end et spørgsmål om det
rigtige foder.

Har den fået ormekur også ? Det lyder jo ikke rart at den taber sig, og hvis
en hest har dårlige tænder så gør det jo ondt på den at spise og få det
optimale ud af sit foder.
Mange hilsener
Holm

Fra : Tanja Bromley

Dato : 05-08-02 11:46

"Holm" <dortheholm@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
hvis
> en hest har dårlige tænder så gør det jo ondt på den at spise og få det

Han er selvfølgelig blevet tjekket både for tænderne og orm - sorry, det
glemte jeg at få med i farten. Der er absolut intet i vejen med ham udover
manglende ædelyst ... det er så også slemt nok !

Jeg kan da ikke være den eneste, der har oplevet at stå med en møg-kræsen
hest ? Slet ingen konstruktive forslag ?

Mvh. Tanja

Fra : Iben Holst

Dato : 05-08-02 13:02

Jo da *G*

Min hoppe slog i ´98 helt fra foderet ..... Det eneste jeg kunne få i hende
var gulerødder, brød og andet guf.

Hun slog fra det fordi hun var psykisk ved at bryde sammen, fordi hendes
stald"kammerat" var efter hende både i stalden og på marken.
Hun tabte sig faktisk en hel del, men uanset hvad jeg tilbød hende af
almindeligt foder rørte hun det på ingen måde!!!! Lige indtil jeg
præsenterede hende for Klarsö Müsli fra Salvana - så var alle sorger og
bekymringer overstået på et sekund!! Hun fik kun dét i et par dage og jeg
gik så hurtigt over til at blande det med byg og havre. Da jeg igen kunne
give hende en alm. fodermængde som inden hun slog fra, brugte jeg kun en
håndfuld eller to af müsli´en pr måltid.

Jeg har ikke brugt det siden, men vil til det igen når vinterfodringen
træder ind, for hun har tendenser til at blive træt af sit foder hvis det
ikke indeholder lidt "slik" (og her hjælper div. godbidder ikke!) og jeg har
indtil dato ikke prøvet noget, som kan måle sig med Klarsö Müsli iht. hendes
smagsløg.

Jeg mener, jeg har noget info om produktet til at ligge, så hvis du vil vide
mere kan du lige give mig et vink, så vil jeg prøve at finde det.....

Iben

Fra : Tanja Bromley

Dato : 05-08-02 13:54

"Iben Holst" <ria@os.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> give hende en alm. fodermængde som inden hun slog fra, brugte jeg kun en
> håndfuld eller to af müsli´en pr måltid.
...... > SNIP<

Jeg kan kun finde Salvana Müsli 2000 på deres hjemmeside (www.salvana.dk) ?
Müsli 2000 har jeg prøvet - det ville han heller ikke ha'

Men har du yderligere oplysninger om Klarsö Müsli, så hit med dem

Mvh. Tanja

Fra : Iben Holst

Dato : 06-08-02 16:43

> Men har du yderligere oplysninger om Klarsö Müsli, så hit med dem
>
> Mvh. Tanja

Ok - jeg prøver lige om jeg ikke kan finde tid til, at slå en smut i
gemmeren inden for de næste par dage...

Iben

Fra : Liz

Dato : 05-08-02 20:32

Hej Tanja,
Der findes nogle "appetitvækkere" i pulverform til kræsne heste og heste der
på den ene eller måde har tabte ædelysten. Jeg tror at firmaet Equestro
laver noget.

Jeg har brugt en anden af deres produkter til min hoppe der ind imellem
døjer med lidt høst og selvom den er dyrt, er det alligivel billigere end
dyrlægen som kun giver hende en sprøjte og anbefaler ventipulmin osv. Og så
holder hun oppe med at høste inden for 24 timer! Produktet stimulere
immuneforsvarsystemet bla. samtidigt med at det indeholder gode ting og
sager for høsten. Det lugter stærkt af karry!!!

Ved ikke om der findes en link til Equestro - jeg har desværre ingen bøtte
af Secreta til at tjekke. Måske er der andre der ved. Min forhandler er
www.meldinfo.dk og hvis du mailer Jeanette vil hun sikkert sende det samme
dag hvis hun har det på lager.

Mvh Liz (med 4 arabere og som handler derhenne! Fy da.)
PS. Linket er ikke en reklame for "de der heste" vi ikke må snak om!

Fra : Iben Holst

Dato : 07-08-02 18:42

Hej Igen !

Hvis jeg nu havde en scanner var det det letteste, men hér får du lige
hovedtrækkene omkring Klarsö Müsli:

Tilskudsfoder til heste beregnet til forbedringen af kornrationen.

Sammensat af de bedste råvarer der har gennemgået en speciel process der
sikrer at produktet er 100% fri for skimmel og svampesoprer. Forbedrer
energiomsætningen i tyndtarmen og aflaster derfor stofskiftet og reducerer
samtidig risikoen for kolik. Meget velsmagende og egner sig derfor godt til
kræsne heste, såvel som heste der får store daglige foderrationer og heste
der i perioder mister appetitten. Er godt til allergiheste.

Stort indhold af microniserede majs. Kombination af lucerne og korn i let
optagelig form. Højt fiberindhold.

Består af: Korn, tørrede planteprodukter, produkt og biprodukt af korn,
produkt og biprodukt fra sukkerudvinding, produkt og biprodukt fra
olieplanter.
Råprotein, Fedt, Træstof; Råaske, Calcium, Fosfor, Natrium, Vitamin A+D+E

Jeg har ikke været inde og se på Salvana´s hjemmeside endnu, men det kan
måske tænkes (?!), at det er dénne som er kommet til at hedde Salvana Müsli
2000.....

Ellers er det produceret sammen med:
Klarsö & Co. Odense Afd. - Drudvangen 5 - 54925 Vissenbjerg - tlf. 64 47 23
16

- så kunne du måske ringe der til og høre om de stadig producerer det og
hvor nærmeste forhandler befinder sig, hvis du mener det kunne være noget
for din kræsenpind .....*S*

Iben

Fra : Tanja Bromley

Dato : 08-08-02 09:45

Hej Iben!

Ja, det er den, der er kommet til at hedde Müsli 2000 nu - ingen tvivl om
det.
Men tak for hjælpen under alle omstændigheder - jeg leder videre efter
alternativer (Fiber P er DYRT!).

Mvh. Tanja

Fra : Liz

Dato : 09-08-02 20:41

Hej Tanja,
Jeg har lige fundet en brochure om de produkter jeg har nævnte før. Navnet
er Equistro og produkterne kommer fra en tysk firma - pharmedica. Deres
hjemmeside er:
www.pharmedica-online.com
Der kan du finde nogle produkter til at afhjælpe appetitløshed hos din hest.
De kan bestilles online og leveres til døren. Håber at du få held med din
hest.

Mvh Liz