Bestemme længden på en tekst - Hvordan?
Fra : Frank Sørensen

Dato : 03-08-02 16:27

Hejsa

Jeg har lavet en side hvor jeg på start-siden for vist de seneste nyheder
fra min database.

Det jeg gerne vil er at jeg kan trimme nyhederne så de har en bestemt
længde, evt efterfulgt af "..."
Hvor jeg så vil lave et link under "læs mere her"...

Mit problem er bare at jeg ikke ved hvordan jeg forkorter teksten.

NB: Teksten hentes fra en Access DB

Med venlig hilsen
Frank

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 03-08-02 16:56

> [...]
> Hvor jeg så vil lave et link under "læs mere her"...
>
> Mit problem er bare at jeg ikke ved hvordan jeg forkorter teksten.

Prøv med:

<%
rs.MoveFirst
While not rs.eof
Response.write Left(rs("news"), 50)
Response.write "...<a href=""helenyheden.asp?id=" & rs("id") &
""">læs mere her</a>
rs.MoveNext
Wend
%>

I dit modtagerscript skal du så bare hente querysting'en "id" i en SQL
streng

<%
sqlNews = "Select news from nyhedsdb where id = " &
request.QueryString("id")
set rs = Conn.Execute(sqlNews)

response.write rs("news")
%>

Temmeligt forenklet, men håber det virker alligevel.
Eller spørg igen.

/Kasper K

Fra : Jakob Andersen

Dato : 03-08-02 17:47

"Kasper Katzmann" <kasper@katzman.dk> wrote
> Response.write Left(rs("news"), 50)

Det er mere effektivt at gøre det i selve databasen, altså f.eks.

SELECT LEFT(news,20) As news FROM minTabel

--
Jakob Andersen
http://www.stresscd.dk/ - Udnyt stress positivt

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 03-08-02 18:49

> SELECT LEFT(news,20) As news FROM minTabel

tak for den

/Kasper K

Fra : Jakob Munck

Dato : 03-08-02 19:23

> Det er mere effektivt at gøre det i selve databasen, altså f.eks.
>
> SELECT LEFT(news,20) As news FROM minTabel

Undskyld jeg blander mig, men hvorfor er dette mere effektivt?

v.h.
Jakob Munck

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 03-08-02 19:31

Jakob Munck wrote:
> Undskyld jeg blander mig, men hvorfor er dette mere effektivt?

Den første metode:
1. Hente *hele* teksten fra DB'en.
2. Forkorte den

Den effektive:
1. Hente den forkortede tekst fra DB'en

Det vil ikke give en mærkbar forskel her, men det er pænere.

--
Jakob Møbjerg Nielsen | "Five exclamation marks, the
jakob@dataloger.dk | sure sign of an insane mind."

Fra : Jakob Andersen

Dato : 03-08-02 19:41

"Jakob Munck" <jakob.munck@tdcadsl.dk> wrote
> Undskyld jeg blander mig, men hvorfor er dette mere effektivt?

Du hiver kun det ud af databasen du skal bruge, jo mindre data du har i dit
recordset desto hurtigere er det. Det er lidt i samme boldgade som at bruge
SELECT * ... uden at bruge alle felterne.

Fra : Frank Sørensen

Dato : 05-08-02 12:58

Tak for hjælpen alle sammen... Det virker bare perfekt...

Frank