newbie !
Fra : mbj

Dato : 03-08-02 12:58

Hejsa !

Findes der kurser i LINUX ??

Jeg skal installere en mailserver med ca. 200-300 brugere, hvad skal jeg
bruge ?? Er der nogen der har gode ide'er

pop3 imap ??

MVH
Michael

Fra : Max Andersen

Dato : 03-08-02 13:14

Ja, , http://www.superusers.dk er kendte for gode kurser. Ellers er der
lær-selv online bøger fra SSLUG http://www.sslug.dk/linuxbog/

> Jeg skal installere en mailserver med ca. 200-300 brugere, hvad skal jeg
> bruge ?? Er der nogen der har gode ide'er

Skal der være kalender, eller kan de nøjes med kun pop3 og IMAP?
http://www.qmail.org/ er jo gratis
så er bogen her : http://www.apress.com/catalog/book/1893115402/

Ellers er den jeg selv ville have købt være :
http://www.suse.com/us/products/suse_business/email_server/index.html især
hvis man er newbie og VIL køre Linux :)

> pop3 imap ??
>
> MVH
> Michael

Max [3400 Hillerød]

Fra : Peter Mogensen

Dato : 03-08-02 18:18

mbj wrote:
> Findes der kurser i LINUX ??

Ja.. men jeg hvis du skal igang med et projekt i den størrelse vil jeg
anebfale dig at lægge hovedvægten på en blanding af selvstudie og
aliance med en erfaren Linux-administrator. Et kursus er meget godt, men
det rækker kun til sidste undervisningsdag.

> Jeg skal installere en mailserver med ca. 200-300 brugere, hvad skal jeg
> bruge ?? Er der nogen der har gode ide'er

> pop3 imap ??

Ja. D.v.s. 1 SMTP-server og mindst en IMAP og/eller POP3 server.

SMTP-servere er bl.a. sendmail, qmail, postfix, exim.
Jeg lærte det med sendmail i sin tid, men jeg vil nok anbefale at vælge
noget andet nu.
Ang. POP3/IMAP så kommer det nok lidt an på hvilken SMTP-server du
vælger, hvilken distribution, om du vil have begge dele eller kun POP3..
og hvormeget det skal kunne skalere i fremtiden.

Peter