Kan man skade en laser lense ved at bruge ~
Fra : Leif

Dato : 03-08-02 09:44

Hej. Håber ikke det er for meget OT.

Jeg har nemlig en Xbox, og jeg har fået at vide fra en amerikansk ven, at
han på mange forummer har læst, at de har gjort deres laser i Xboxen svagere
ved at bruge CD-RW skiver til spil. (det er naturlighvis en Xbox med
modchip, og tale om backup spil)

Jeg har spurgt i flere konsol forummer, men man bliver jo rakket ned, da de
tror man vil udgive falske info.

Jeg ville bare hører, om det er muligt? Hvorfor skulle en CD-RW skive kunne
svage en laser mere end en CD-R eller en DVD skive?

Håber I kan lette dagen for mig.

Mvh
Leif

Fra : Ivar

Dato : 03-08-02 12:57

Leif skrev:

> Jeg ville bare hører, om det er muligt? Hvorfor skulle en CD-RW skive kunne
> svage en laser mere end en CD-R eller en DVD skive?

Det kan den heller ikke, ligesom en lommelygtes levetid ikke er afhængig
af hvad man lyser på.
Foto-transistoren kunne i teorien blive skadet, hvis den fx. ikke kunne
tåle at modtage lyset fra laseren direkte og cd-skiven absorberede visse
bølgelængder lys. Men den tåler alt lyset fra laseren, så det kan ikke have
nogen betydning, om der benyttes den ene eller den anden type skriver.

De eneste skrubler du bør have, er de moralske.

Ivar

Fra : Leif

Dato : 03-08-02 13:02

"Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk> wrote in message
> De eneste skrubler du bør have, er de moralske.

Ja, men hvis man nu ser bort fra dem? :)

Fra : Ulrik Smed

Dato : 03-08-02 14:37

In article <3d4bc526$0$87289$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
> [...]

> nogen betydning, om der benyttes den ene eller den anden type skriver.

Der kunne i princippet være feedback på lysstyrken, så mindre
reflektion fra skiven medførte forøget lysstyrke og mere slid.
Men så vidt jeg ved er der kun lokal feedback i selve laseren,
for at holde konstant lysstyrke i laserens levetid, så jeg vil
mene det ikke er et problem.

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk