Personoplysninger i internet-slægtstræ
Fra : Jesper Beenfeldt Nie~

Dato : 02-08-02 23:10

Hej

Emnet har formentlig været diskuteret tidligere, men jeg vil været taknmelig
for en form for opsamling:

Hvor mange oplysninger kan man offentliggøre om nulevende personer i et
slægtstræ på internettet? Jeg tænker ikke på juraen, men på en anstændig og
ordentlig holdning.

Jeg kan se, at mange fjerner næsten alle oplysninger om søskende, fætre osv.
fra de offentliggjorte træer, så kun ganske få nulevende kommer med i træet.
Men i min situation handler siden netop om efterkommerne af et bestemt
ægtepar, og derfor vil den vrimle med nulevende personer, hvis den skal have
en mening.

Skal jeg nøjes med at skrive navnet? Det ville være lidt ærgerligt, fordi
siden skal først og fremmest tænkes brugt af slægten selv. Skal jeg sætte en
adgangskode på i stedet?

På forhånd tak for hjælpen.

Jesper Beenfeldt Nielsen,
Odense

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-02 00:54

Jeg vil foreslå den løsning at opretter web-side, som kun slægten kender til
og her kan du så oplyse alle data du mener der er relevant.

En løsning jeg selv med stor glæde har anvendt.
Så er du fri for at oprette password og meget andet som let glemmes.

Web-siden kan så "Offentliggøres" til dine slægtsmedlemmer via mail og/eller
gennem et fællesbrev.
Heri er det altid en god ide at fortælle berørte personer at du ønsker at
lægge dette efterslægtstræ online, men også at det ligger i et område som
kun slægtsmedlemmerne kender til.

En særlig god løsning er at skrive til alle slægtsmedlemmerne og på siderne,
at findes der oplysninger som den enkelte ikke ønsker medtaget, vil de blive
fjernet og at den enkelte kan henvende sig til dig som web-ansvarlig.

med venlig hilsen
Chris Gade Oxholm Sørensen
www.brotherskeeper.dk

"Jesper Beenfeldt Nielsen" <dsl52650a@post.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:aievvc$2oa8$1@news.cybercity.dk...

Fra : Krabsen

Dato : 03-08-02 11:10

Den metode kan desværre ikke ubetinget anbefales.

Selv om en side ikke offentliggøres betyder det ikke nødvendigvis, at
søgemaskiner m.v. ikke kan finde den..
Eller hvis et familiemedlem kigger på siden fra et bibliotek eller en
internet-cafe; ja så kan næste bruger finde adressen i 'sidst sete sider'.
Hvis en større familiekreds har adgang, så har alle (principielt) adgang.

Så indeholder en side personfølsomme oplysninger, der ikke må kunne ses af
offentligheden, er der kun een løsning: Password-beskyttelse. Og vi taler
reelt om individuelle passwords - for et password, der kendes af f.eks. 100
personer, er intet værd.

Det er naturligvis et spørgsmål om risikovurdering: Hvad sker der, hvis nu
nogen slumper der ind? Kan man leve med det? Indeholder familierelationerne
'følsomme' oplysninger - adoption, sygdom m.v.

mvh
Krabsen

Fra : Erik Rahbek Østergaa~

Dato : 04-08-02 07:20

> Selv om en side ikke offentliggøres betyder det ikke nødvendigvis, at
> søgemaskiner m.v. ikke kan finde den..

man kunne dog vælge at anføre (i internetsidens metadata) at
søgemaskiner ikke må indeksere siden.

mvh.
Erik

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 03-08-02 01:45

"Jesper Beenfeldt Nielsen" <dsl52650a@post.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:aievvc$2oa8$1@news.cybercity.dk...

> Hvor mange oplysninger ...

Medmindre de nulevende udtrykkeligt frabeder sig, hvilket man naturligvis
skal søge oplyst og respektere, mener jeg det offentligt er rigeligt med
navn og fødselsår i slægt-sammenhæng.
Indtil man har vedkommendes accept kan man evt. markere personen med fødeår.

Men bortset fra det, hvilken glæde har man af at _offentliggøre_ den
nulevende del af en slægt - den er jo registreret allevegne og er vel kun
interessant i forbindelse med familien og dens samling - ikke
slægtsforskningsmæssigt.
--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
genealogi@kulturel.dk [2100]

Fra : Margit & Peter Winth~

Dato : 03-08-02 18:44

Jeg har selv lavet både Randa'ernes slægtstræ, mit eget og min kones på min
hjemmeside.
Jeg har inden skrubler over at der er nulevende mennesker i det og jeg har
ikke hørt andet end ros for at folk kan finde sig selv på en søgemaskine -
de synes faktisk at det er sjovt og spændende.
Her taler jeg kun om 'basis-data' (fødsel, vielse og død).
Hvis vi snakker adresser, telefonnumre, spændende og afslørende oplysninger
eller andet, er der tale om helt andre meninger - så er jeg nemlig fuldt ud
imod.

Det er klart, at hvis der er een der ringer og siger, at han ikke vil være
med - så må jeg jo løse det problem.

Hilsen

Peter