Newcastle Disease
Fra : Karina og Christian

Dato : 02-08-02 20:52

Hejsa gruppe.

Som bekendt huserer sygdommen Newcastle Disease i en del fjerkræbesætninger
i Danmark for tiden. Vi bliver i medierne informeret om, at sygdommen ikke
er skadelig for mennesker, men at den tværtimod er skadelig for dyr. Da vi
ofte fodrer Vaks med hans livret - kylling, er vi i sagens natur blevet en
smule bekymret for, hvad vi nu skal stille op.

Er der nogen her, der kan kaste lys over, hvorvidt det på nogen måde kan
være farligt for hunde, såfremt vi fodrer dem med kylling eller produkter,
der på den ene eller anden måde indeholder kylling og andet fjerkræ?

På forhånd tak.

Karina, Christian og Vaks
--
NB: Slet "FJERNDETTE" fra adressen ved svar pr. e-mail
----

Fra : John

Dato : 02-08-02 21:39

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev

> [...]
> være farligt for hunde, såfremt vi fodrer dem med kylling eller produkter,
> der på den ene eller anden måde indeholder kylling og andet fjerkræ?

Hej Karina og Christian, samt Vaks!.

Ifølge Fødevareministeriet er der ingen risko ved smitte gennem
kødet fra kyllling. Dette vil jeg også tro omfatter hunde som katte.
Jeg har sakset nedenstående fra deres hjemmeside:

"Newcastle Disease er en meget alvorlig og smitsom fjerkræsygdom.
Symptomerne er mangeartede, men det er typisk, at syge høns lægger
færre æg, og i værste fald dør de af virus. Sygdommen kan ikke overføres
til mennesker, og der er ingen risiko ved at spise æg eller kød fra fjerkræ.
Sygdommen smitter ved direkte kontakt mellem fjerkræ og indirekte
via fx æg, redskaber brugt i besætningen, personkontakt og køretøjer"

Håber du kan bruge lidt af den info. Ellers prøv selv at fortage en søgning
via f.eks google.dk eller gå ind på Fødevareministeriets egen hjemmeside på
http://www.fvm.dk/ for evt. mere information.

Venlig nethilsen
John & labx´en Basse.